Gå til innhold

Matbudsjett for familie på to voksne og en 1,5 åring (og katt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I januar bestemte mannen min og jeg oss forå bli enda mer bevisste på økonomien vår, f.eks i forhold til matinkjøp. Vi begynte å planlegge mer og ta en storhandel på Rema 1000 en gang hver uke (+ supplerer ved å handle på nærbutikken - Meny - når vi trenger noe akutt eller går tom for noe). I tillegg har jeg begynt å spare på kvitteringer. Har funnet ut at vi bruker oppunder 6000 kr i mnd på mat. Siste regnskap lå på 5890 kr. Da har vi tatt med alt unntatt hårshampo (fordi vi kjøper frisørshampo).

Det vi skeier ut mest på er at vi kjøper karbonadedeig istedet for kjøttdeig. Og så drikker sønnen min og jeg laktosefri melk pga intoleranse. (Koster 30 kr literen). Ellers vil jeg si vi lever ganske moderat/ normalt.

Er interessert i å høre andres erfaringer. Hva bruker dere andre i samme situasjon på mat hver måned (to voksne og et barn)? Vi har katt også, men går ikke mye penger til kattefor egentlig.

Vet ikke helt hva vi kan gjøre for å spare mer, men åpen for tips. Vi kjøper en del billigprodukter, men ikke dårlig margarin og "liksom-ost" med palmeolje fra First Price o.l.

Vet heller ikke om vårt forbruk er høyt, lavt eller midt i mellom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 2 barn på 4 og 6 år, og en bror som spiser middag sammen med oss 3 dager i uka + katt/og marsvin. :fnise:

Vi ligger på ca 8000 i mnd.

Da rekner vi med alt av mat, hårprodukter, intimprodukter, osv.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker en del på mat hver måned, vi er to voksne. Du burde prøve SIFO kalkulator for familien din. Det kan gi deg en pekepinn.

Her gjør vi akkurat som deg, men forbruket minsker ikke. Bruker alt for mye på brus og godteri, dessverre :sukk:

Skrevet

Vi bruker ca 6000 i mnd på mat (kattemat til to katter ikke beregnet, og heller ikke restaurant/cafébesøk og lunsj på jobben). Da lager vi det meste fra bunnen av og handler omtrent utelukkende i butikker med godt utvalg, som gjerne er litt dyrere.

Skrevet

Hei!

I januar bestemte mannen min og jeg oss forå bli enda mer bevisste på økonomien vår, f.eks i forhold til matinkjøp. Vi begynte å planlegge mer og ta en storhandel på Rema 1000 en gang hver uke (+ supplerer ved å handle på nærbutikken - Meny - når vi trenger noe akutt eller går tom for noe). I tillegg har jeg begynt å spare på kvitteringer. Har funnet ut at vi bruker oppunder 6000 kr i mnd på mat. Siste regnskap lå på 5890 kr. Da har vi tatt med alt unntatt hårshampo (fordi vi kjøper frisørshampo).

Det vi skeier ut mest på er at vi kjøper karbonadedeig istedet for kjøttdeig. Og så drikker sønnen min og jeg laktosefri melk pga intoleranse. (Koster 30 kr literen). Ellers vil jeg si vi lever ganske moderat/ normalt.

Er interessert i å høre andres erfaringer. Hva bruker dere andre i samme situasjon på mat hver måned (to voksne og et barn)? Vi har katt også, men går ikke mye penger til kattefor egentlig.

Vet ikke helt hva vi kan gjøre for å spare mer, men åpen for tips. Vi kjøper en del billigprodukter, men ikke dårlig margarin og "liksom-ost" med palmeolje fra First Price o.l.

Vet heller ikke om vårt forbruk er høyt, lavt eller midt i mellom...

Det er mye man kan gjøre for å spare, og storhandel som dere har begynt med er bra.

Noe som kan hjelpe på økonomien er å bli bevisst hva man spiser. For eksempel koster kjøtt mye (karbonekjøttdeig er for eksempel kostbart), mens man kan få mye god fisk til en rimelig penge. Sunt er det også. Det samme gjelder vegetarretter. Der kan man bruke bønner og kikerter som proteinkilde i stedet for kjøtt. Lager dere f. eks. taco kan dere spe på kjøttdeigen med bønner, og slik gjøre maten rimeligere.

Før var det vanlig å kun spise kjøtt på søndagen. Det gjorde man fordi kjøtt var dyrt. Hadde vi fulgt samme prinsipp i dag ville vi spart mye penger.

Eksperimenter på kjøkkenet og lån kokebøker på biblioteket, så finner dere frem til god og billig mat. Et eksempel på råbillig og sunn vegetarmat er kikertgryte:

To bokser hakkede tomater - 12kr

5dl vann

To bokser kikerter - 30kr

To ss garam masala-krydder

4 fedd hvitløk

1 løk - 2 kr

= 44kr

Fres hvitløk og løk med krydder, ha i tomater og kikerter, kok 20 minutter. Serveres alene eller med ris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...