LeJardinSecret Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Jeg leste tråden "Hvilke fordommer har du?", og innså nettopp at den største fordommen jeg har per dags dato gjelder sigøynere. Min mann og jeg var ute og spiste i går, og ettersom vi hadde tatt noen glass vin spaserte vi hjem. Vi bor i en stor by, og på veien gjennom sentrumsgatene møtte vi altså på så mange sigøynergjenger at du aner ikke. Både menn og kvinner som tydeligvis "avtaler oppdrag" for kvelden, før de skilles ad og tigger/selger roser hver for seg. Gamle koner som sitter på rad og rekke langs bygningsveggene og klager høylydt mens de rasler med pappkruset. For ikke å snakke om at flere av dem endevendte søppelspann på jakt etter noe å ta med seg, og det så ut som et h*lvete etter dem. Lørdag kveld er sikkert big business, siden mange av byens borgere er ute på festligheter. Men jeg har fått mer enn nok av dem på dagtid også. De er så utrolig pågående og innpåslitne! Jeg har flere ganger stått i en liten gruppe og snakket, f.eks. med bekjente jeg møter tilfeldig på gaten, hvorpå en av disse sigøynerdamene plutselig spaserer rett inn imellom oss og rasler med koppen under nesa vår. Frekt! Jeg har også opplevd å få noen sinte gloser etter meg når jeg har avvist dem. Jeg er klar over at ikke alle sigøyenere i Norge er slik, men jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har opplevd noe positivt fra disse menneskene. Nå tenker jeg ikke på godt integrerte, lovlydige "tatere" og lignende (dog kjenner jeg heller ingen slike), men østeuropeiske sigøynere som har strømmet til landet de siste årene. På grunn av disse opplevelsene og dette generelle inntrykket jeg får av sigøynere, kjenner jeg at fordommene bobler opp for fullt. Og jeg hater det! Jeg liker ikke å ha så sterke fordommer mot en etnisk gruppe. Selvsagt har jeg andre fordommer også; jeg skal ærlig innrømme at det knyter seg automatisk litt i magen om jeg går i en ensom gate på kvelden og en somalier kommer imot meg. Men annet enn det, tenker jeg ikke over somaliere når jeg treffer på dem i andre sammenhenger. Sigøynere derimot, kjenner jeg at jeg automatisk blir fiendtlig innstilt mot bare jeg ser snurten av dem. Jeg klarer bare ikke føle medlidenhet eller forståelse; jeg tenker på dem som lurendreiere, bedragere og generelt uhygieniske. Kjenner dere også på fordommer mot sigøynere? Kan det på en måte "forsvares" etter x antall negative opplevelser med denne gruppen? Eller er jeg rett og slett et grusomt menneske? 12
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Etter at jeg flyttet til Trondheim, har jeg også fått sigøynere fra Øst-Europa langt opp i halsen. Så det er ikke bare deg. Og jeg anser meg selv for å ellers være en tolerant og empatisk person, men disse irriterer altså vettet av meg likevel. Når folk står ved busstoppene i sentrum, kommer de alltid helt opp i ansiktet på folk med koppen sin og syter "caro caro" osv. Når de først får penger fra noen, vil de ha mer - og viser til pengeboken til folk for å få dem til å gi mer, rett og slett fordi de ser at folk har mer penger enn de gir til dem. J***** frekt, rett og slett. 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Jeg kan ærlig innrømme at jeg også har en del fordommer mot dem. Det finnes sikkert noen ærlige sjeler. Men de fleste jeg ser er tiggere eller lommetyver. De som sitter ved inngangen til t-banen er litt mer uskyldige, siden de aktivt ikke oppsøker deg. Men de som går rundt på trikkestoppene med en kopp er vel innpåslitne. De går tett opp til deg, strekker frem koppen og sier disse "caro, caro" greiene. Jeg rister som ofte kun på hodet og gir de seg ikke blir jeg fort brysk. Så har vi disse ungdommene som henger rundt i små gjenger, kun ventene på ett passende offer som de kan snappe lommeboka, mobiltelefonen, veska, e.l. fra. Jeg opplever aldri noe tull fra disse, men observerer at de er der. Spørs om de (klokelig) holder seg unna oss menn på 190cm og 100kg. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har bare fordommer mot et folkeslag, der jeg generaliserer de, og det er sigøynere. De er frekke og de valser over deg. De ser ned på alle andre og mener sitt folkeslag er bedre enn alle. De stjeler og de bryr seg ikke. De slenger om seg med søppel og mener det er deres rett til å gjøre dette. Like ved her, er det en campingvogn. Den er tyvkobla til en offentlig gatelykt, og søpla flyter. Jeg skal ærlig innrømme at jeg en gang har tydd til å være fysisk ovenfor et annet menneske, fordi dette mennesket plaget meg noe voldsomt. Ville ikke la meg være i fred og omtrent spytta meg i ansiktet fordi jeg ba h*n om å holde seg unna. Så jeg dytta til. Hele opptrinnet ble sett av Securitasvektere og de klappet meg på skuldren etterpå (etter å ha fjernet plagefanten). Og det værste av alt, var at dette var en sigøynerguttunge på kanskje 14 år... jeg har alldri opplevd noe så frekt før i hele mitt liv. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 En skal vel være rimelig menneskekjær før en synes det er strålende med de tigger/tyvsigøynerne Jeg skulle egentlig ønske jeg visste mer om hele sigøynerkulturen, for det er jo ikke alle sigøynere (ikke fra Romania heller) som lever på den måten. Har selv en kamerat fra noen år tilbake, som er østeuropeisk sigøyner, med høy utdanning og god jobb. Han er riktignok en luring han også, men pålitelig nok og en god venn.
Golde Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Jeg skulle egentlig ønske jeg visste mer om hele sigøynerkulturen, for det er jo ikke alle sigøynere (ikke fra Romania heller) som lever på den måten. Det har nettopp gått en serie om sigøynere på BBC. Den kan jeg anbefale. Søk opp "Big Fat Gypsy Weddings" på youtube eller lignende sted!
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #7 Skrevet 20. mars 2011 Jeg leste tråden "Hvilke fordommer har du?", og innså nettopp at den største fordommen jeg har per dags dato gjelder sigøynere. Min mann og jeg var ute og spiste i går, og ettersom vi hadde tatt noen glass vin spaserte vi hjem. Vi bor i en stor by, og på veien gjennom sentrumsgatene møtte vi altså på så mange sigøynergjenger at du aner ikke. Både menn og kvinner som tydeligvis "avtaler oppdrag" for kvelden, før de skilles ad og tigger/selger roser hver for seg. Gamle koner som sitter på rad og rekke langs bygningsveggene og klager høylydt mens de rasler med pappkruset. For ikke å snakke om at flere av dem endevendte søppelspann på jakt etter noe å ta med seg, og det så ut som et h*lvete etter dem. Lørdag kveld er sikkert big business, siden mange av byens borgere er ute på festligheter. Men jeg har fått mer enn nok av dem på dagtid også. De er så utrolig pågående og innpåslitne! Jeg har flere ganger stått i en liten gruppe og snakket, f.eks. med bekjente jeg møter tilfeldig på gaten, hvorpå en av disse sigøynerdamene plutselig spaserer rett inn imellom oss og rasler med koppen under nesa vår. Frekt! Jeg har også opplevd å få noen sinte gloser etter meg når jeg har avvist dem. Jeg er klar over at ikke alle sigøyenere i Norge er slik, men jeg skal være så ærlig å si at jeg ikke har opplevd noe positivt fra disse menneskene. Nå tenker jeg ikke på godt integrerte, lovlydige "tatere" og lignende (dog kjenner jeg heller ingen slike), men østeuropeiske sigøynere som har strømmet til landet de siste årene. GODT INTEGRERTE TATERE??? hVOR ER TATERNE SOM IKKE ER INTEGRERTE? DETE VAR DET MEST HISTORIELØSE JEG HAR LEST På grunn av disse opplevelsene og dette generelle inntrykket jeg får av sigøynere, kjenner jeg at fordommene bobler opp for fullt. Og jeg hater det! Jeg liker ikke å ha så sterke fordommer mot en etnisk gruppe. Selvsagt har jeg andre fordommer også; jeg skal ærlig innrømme at det knyter seg automatisk litt i magen om jeg går i en ensom gate på kvelden og en somalier kommer imot meg. Men annet enn det, tenker jeg ikke over somaliere når jeg treffer på dem i andre sammenhenger. Sigøynere derimot, kjenner jeg at jeg automatisk blir fiendtlig innstilt mot bare jeg ser snurten av dem. Jeg klarer bare ikke føle medlidenhet eller forståelse; jeg tenker på dem som lurendreiere, bedragere og generelt uhygieniske. Kjenner dere også på fordommer mot sigøynere? Kan det på en måte "forsvares" etter x antall negative opplevelser med denne gruppen? Eller er jeg rett og slett et grusomt menneske?
MadMax Skrevet 20. mars 2011 #8 Skrevet 20. mars 2011 Er det fordommer, hvis "fordommene" blir bekreftet gang på gang på gang? 5
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #9 Skrevet 20. mars 2011 Det har nettopp gått en serie om sigøynere på BBC. Den kan jeg anbefale. Søk opp "Big Fat Gypsy Weddings" på youtube eller lignende sted! Så den på nrk nett-tv for ikke så lenge siden. Kan være den ligger der ennå.
Golde Skrevet 20. mars 2011 #10 Skrevet 20. mars 2011 Så den på nrk nett-tv for ikke så lenge siden. Kan være den ligger der ennå. Oi, er den kommet på NRK allerede? Det hadde jeg ikke fått med meg. Uansett, så ligger den her på youtube.
Sofiemor Skrevet 20. mars 2011 #11 Skrevet 20. mars 2011 Jeg har bare fordommer mot et folkeslag, der jeg generaliserer de, og det er sigøynere. De er frekke og de valser over deg. De ser ned på alle andre og mener sitt folkeslag er bedre enn alle. De stjeler og de bryr seg ikke. De slenger om seg med søppel og mener det er deres rett til å gjøre dette. Like ved her, er det en campingvogn. Den er tyvkobla til en offentlig gatelykt, og søpla flyter. Jeg skal ærlig innrømme at jeg en gang har tydd til å være fysisk ovenfor et annet menneske, fordi dette mennesket plaget meg noe voldsomt. Ville ikke la meg være i fred og omtrent spytta meg i ansiktet fordi jeg ba h*n om å holde seg unna. Så jeg dytta til. Hele opptrinnet ble sett av Securitasvektere og de klappet meg på skuldren etterpå (etter å ha fjernet plagefanten). Og det værste av alt, var at dette var en sigøynerguttunge på kanskje 14 år... jeg har alldri opplevd noe så frekt før i hele mitt liv. Hehe, plagefanten var et gøyalt ord
Kelsier Skrevet 20. mars 2011 #12 Skrevet 20. mars 2011 Slenger meg på dette, til min egen skuffelse. Disse rumenerne i Oslo er intet mindre en jævla slitsomme. For en stund tilbake siden gikk jeg en tur i nærområdet om kvelden, og da stod det en gjeng med sigøynere og regelrett drev hærverk på en Fretex-boks på jakt etter klær. Jeg skjønte først ikke hva de drev med, så jeg stoppet litt opp og tittet, og da begynte de å skrike etter meg! Makan. Alle klærne de ikke ville ha slengte de bare fra seg, sånn at det ble et salig rot. Også har vi disse som vakler rundt på Karl Johan, men ymse bevegelseshemninger. Det ser ikke ut til at de kan stå oppreist engang, før de plutselig tar de tydeligvis ikke så syke beina fatt og løper av gårdet rundt hjørnet. Hvorfor skal man tillate tigging i Norge? Hadde det ikke vært for at det var tillatt hadde de aldri kommet hit! Ross Kemp On Gangs er en tv-serie som tar for seg diverse gjenger verden over, og anbefaler dere å se episoden hvor han er i Bulgaria. Syke greier det rom-folket driver med der nede.. 4
Sofiemor Skrevet 20. mars 2011 #13 Skrevet 20. mars 2011 Det verste er når de står utenfor Kiwi der jeg handler. Da står de regelrett og venter på neste offer de skal tigge hos. Jeg blir kjempesur når de maser om å få røyk av meg. Svarte ei dame da, at hun kunne skaffe seg en jobb og kjøpe sine egne sigaretter!
Gjest Consensio Skrevet 20. mars 2011 #14 Skrevet 20. mars 2011 jeg mener det samme som flere før meg har skrevet. Er drittlei slossing, fyll og bråk, tyverier, tigging og mye mer som følger med en del av disse menneskene. Men jeg vil også påpeke at mange sigøynere har respekt for medmenneskene og tar strøjobber fremfor å stjele/tigge, som drikker, men med måte, som reiser mye rundt, men likevel prøver å undervise barna sine med hjemmeskole. Som faktisk "kan oppføre seg" om man kan bruke det begrepet. Jeg har lært utrolig mye av mange sigøynere, alt fra oppskrifter til tradisjoner. Det er et spennende folkeslag med en spennende historie. Men ja, det finnes plenty nok av slitsomme mennesker man helst bare vil ha vekk fra gatene også.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2011 #15 Skrevet 20. mars 2011 Uff, her var det mye vondt å lese. Det er sant det er ubehagelig hvis folk skal tigge av deg, men mange kvinner blir tvinget av sine menn eller slektninger til å utføre dette, Dette bør være en trist situasjon, ikke en irriterende for de forbipasserende. Er fullt klar over at mange som tigger skal ha penger til narkotika etc.,. ville bare introdusere ideen om at enkelte som tigger ikke ønsker et slikt liv. Kan du tenke deg noe mer nedvurderende? Jeg gir svært skjelden penger til tiggere. Men heller jeg er aldrig uhøffelig, tvert imot, for jeg vet ikke deres bakgrunn. Jeg føler kun medfølelse, jeg har ikke behov å hevde meg ovenfor mennesker i en mindre heldig livssituasjon enn min egen. Det ikke er deres første valg å gjøre i livet, garantert. Sigøynere/omreisende/tatere/romere ..... jeg ikke vet helt hva det henvises til her når det nevnes "sigøynere": hele hurven kanskje kombinert med østeuropeiske bander og kriminelle? Mafia og organisert kriminalitet er en ting, hvilke opphav folk har er en helt annen. De som ofte omtales sigøyner er vel mennesker fra det romerske folk? Mange romer har vært utsatt for systematiske angrep fra det europeiske samfunn og kanskje spesiellt nordiske gjennom desennier. De har blitt behandlet som dritt, barn har blitt tatt ifra mor og far, kvinner har blitt sterilisert, så mange, mange familier splittet, og en felles sosial utfryselse har tydeligvis både blitt sosialt akseptert og gjennomført. I Norge det snakkes mye o den annen verdenskrig (selvfølgrlig, all sympati for det), men langt mer sjelden om det folk som ikke var ønsket i landet. Har hørt uttrykket "taterunge" har vært i bruk. Bander og kriminalitet er vel en ting, men jeg synes det er ekkelt å lese mye av det som står over. Håper at jeg ikke kommer med uttalende som fornermer noen med romerske røtter, jeg har ikke grep om hva uttrykket "sigøynere" skulle bety, og vet ikke om jeg ønsker å vite det heller. 1
LeJardinSecret Skrevet 21. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 21. mars 2011 Uff, her var det mye vondt å lese. Det er sant det er ubehagelig hvis folk skal tigge av deg, men mange kvinner blir tvinget av sine menn eller slektninger til å utføre dette, Dette bør være en trist situasjon, ikke en irriterende for de forbipasserende. Er fullt klar over at mange som tigger skal ha penger til narkotika etc.,. ville bare introdusere ideen om at enkelte som tigger ikke ønsker et slikt liv. Kan du tenke deg noe mer nedvurderende? Jeg gir svært skjelden penger til tiggere. Men heller jeg er aldrig uhøffelig, tvert imot, for jeg vet ikke deres bakgrunn. Jeg føler kun medfølelse, jeg har ikke behov å hevde meg ovenfor mennesker i en mindre heldig livssituasjon enn min egen. Det ikke er deres første valg å gjøre i livet, garantert. Sigøynere/omreisende/tatere/romere ..... jeg ikke vet helt hva det henvises til her når det nevnes "sigøynere": hele hurven kanskje kombinert med østeuropeiske bander og kriminelle? Mafia og organisert kriminalitet er en ting, hvilke opphav folk har er en helt annen. De som ofte omtales sigøyner er vel mennesker fra det romerske folk? Mange romer har vært utsatt for systematiske angrep fra det europeiske samfunn og kanskje spesiellt nordiske gjennom desennier. De har blitt behandlet som dritt, barn har blitt tatt ifra mor og far, kvinner har blitt sterilisert, så mange, mange familier splittet, og en felles sosial utfryselse har tydeligvis både blitt sosialt akseptert og gjennomført. I Norge det snakkes mye o den annen verdenskrig (selvfølgrlig, all sympati for det), men langt mer sjelden om det folk som ikke var ønsket i landet. Har hørt uttrykket "taterunge" har vært i bruk. Bander og kriminalitet er vel en ting, men jeg synes det er ekkelt å lese mye av det som står over. Håper at jeg ikke kommer med uttalende som fornermer noen med romerske røtter, jeg har ikke grep om hva uttrykket "sigøynere" skulle bety, og vet ikke om jeg ønsker å vite det heller. De som populært kalles sigøynere, er Romfolket, et folk som stammer fra det nordlige India og som har vært i Europa siden tidlig middelalder, så vidt jeg vet. Innad i Romfolket er det ulike forgreininger, de norske "taterne" er f.eks. en av disse. Jeg bruker sigøynere som et generelt begrep på Romfolket i denne tråden, men det er helst de østeuropeiske jeg sikter til. Du har rett i at Romfolket har blitt tidvis forfulgt opp igjennom tidene, og jeg tror du forstår at det ikke er dét det oppmuntres til i denne tråden. Jeg peker på oppførsel og fremtreden fra mange østeuropeiske sigøynere i Norge - de som oppfører seg lovlydig og hensynsfullt har jeg ingenting imot, uavhengig av etnisitet. Det må være lov til å stille kritiske spørsmål når en gruppe mennesker har visse fellestrekk som oppleves som uheldige for omverden. Veronica Akselsen, artist og selv Rom, sa i et intervju at Romfolket selv har et ansvar for å tilpasse seg samfunnet rundt seg, og at det ikke trenger å være noen motsetning mellom dét og det å ta vare på sin særegne kultur (som utvilsomt inneholder mye verdifullt og spennende). Når det gjelder de østeuropeiske tiggerne i Norge, så er det vel liten tvil om at mye av det er organisert og neppe særlig narkotikamotivert. Det er stor business å valfarte til Norge for en innbringende "ferie" hvor de rett og slett tjener bra med penger. Så kan man jo spørre seg hvor blakk man egentlig er, om man har klart å reise fra f.eks. Romania til Norge (og NEI, hest og kjerre er ikke brukt, men snarere offentlig transport/bil som alle andre). 2
Purple Basil Skrevet 22. mars 2011 #17 Skrevet 22. mars 2011 Nei, du er ikke et grusomt menneske TS. Jeg er dritt lei av dem jeg også På butikken der jeg jobber er de innom og stjeler hele tiden. Hver dag tar vi noen, og mange slipper sikkert unna også. Jeg skjønner ikke at de får lov til å være her når de holder på på den måten!
Gjest Passing by Skrevet 22. mars 2011 #18 Skrevet 22. mars 2011 Jeg er ikke stolt av det men sigøynere er dessverre de eneste jeg har fordommer mot. Og det kommer av flere episoder opp igjennom årene. Den organiserte gjengen som er her i Oslo nå og som har vært her tidligere de bruker alle metoder for å tjene penger, det er vel bakmennene som tjener mest på det tenker jeg. De selger også narkotika, jeg går gjennom et belastet strøk hvor det samles mange narkomane hver dag og jeg ser at de rumenske står og selger. Som sagt, jeg er ikke stolt av mine fordommer. 1
Gjest Chrizzy Skrevet 22. mars 2011 #19 Skrevet 22. mars 2011 Det er trist, synes jeg. Jeg skjønner at folk blir lei om det oppfører seg dårlig, samtidig skulle jeg ønske at det var andre måter man kunne "takle" det på enn å se ned på de og fordømme de. Tror mange av de er ganske desperate når de blir så pågeånde og frekke??
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #20 Skrevet 22. mars 2011 Vet noen om det finnes litteratur skrevet av signøynere, sm kan sette ting i perspektiv? Har inntrykk av at det ikke er så interessant for sigøynere å bryte med tradisjonene, f.eks ved å skrive en bok om livet sitt. Jeg tror det kunne hjulpet litt for mine fordommer i alle fall, hvis jeg kunne lese en slik bok. Nå blir de liksom bare "pakk" som man irriterer seg over, de virker helt uten selvrespekt, helt uten moral. Men det må jo være mange av dem som ikke tigger og som ikke er synlige i bybildet, som lever helt andre liv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå