Gå til innhold

Tjukke, dissete utrente lår - what to do?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er høy, forholdsvis slank, tynn midje og ung.

MEN jeg har tjukke, dissete og utrente lår som gnisser og disser! Om jeg beveger på meg så disser dem frem og tilbake i god tid etter bevegelsen. De har MYE cellulitter og er rett og slett tjukke og stygge!

What to do? Jeg trener ikke på treningsstudio, men har treningssykkel og steppemaskin, hoppetau og vekter.

Trenger råd til hvordan jeg kan stramme opp disse tjukke tømmerstokkene :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Lena22
Skrevet

Knebøy, markløft er vel stikkordene..

AnonymBruker
Skrevet

UTFALL!

Gå mye i trapper.

Gjest Nanne70
Skrevet

Sliter med samme problem, og det jeg har funnet ut så langt som faktisk hjelper, er, som nevnt ovenfor styrkeøvelser som knebøy og markløft. Utfall er også kjempebra, og så denne øvelsen som tar skikkelig godt på baksiden av lårene og også "løfter" rumpa: Stå på alle fire. Løft det ene beinet til låret er parallelt med gulvet, og bøy i kneet slik at beinet er bøyd i 90 graders vinkel. Dette er utgangsposisjonen, låret skal aldri lavere ned enn at det er parallelt med gulvet. Flex ankelen slik at fotsålen er parallell med taket, og løft opp og ned i små bevegelser i rask tempo. Etterhvert som du blir sterkere kan du bruke ankelvekter.

Ellers er rask gange der du virkelig langer ut i stegene, også veldig bra, og det bør kombineres med styrkeøvelsene.

Skrevet

Jeg er høy, forholdsvis slank, tynn midje og ung.

MEN jeg har tjukke, dissete og utrente lår som gnisser og disser! Om jeg beveger på meg så disser dem frem og tilbake i god tid etter bevegelsen. De har MYE cellulitter og er rett og slett tjukke og stygge!

What to do? Jeg trener ikke på treningsstudio, men har treningssykkel og steppemaskin, hoppetau og vekter.

Trenger råd til hvordan jeg kan stramme opp disse tjukke tømmerstokkene :(

Sykle og bruk stepmaskin tre ganger i uka, veksle gjerne mellom langøkt og intervall. Dette gir deg god kondisjon og vil hjelpe med å få bort overskuddsfett som gir cellulitter.

For å stramme opp lårene må du bruke så tunge vekter som du klarer, og ta 3x12 repetisjoner. Du må rett og slett erstatte fett med muskler. Ikke vær redd for å trene hardt - du vil uansett ikke få kjempestore muskler (jenter får generelt ikke store muskler). I stedet vil muskelbyggingen gjøre at kroppen din se strammere ut.

Prøv knebøy, markløft og utfall, dette er utmerkede øvelser for musklene. Ta også planken og armhevinger, dette er gode øvelser for de stabiliserende musklene i mage og rygg. På biblioteket eller internett kan du finne gode treningsvideoer som demonstrerer øvelsene for deg.

Husk å spise omtrent en time før trening, og få i deg næring rett etterpå (f eks sjokomelk og frukt eller müsliyoughurt). Innen det har gått to timer bør du spise mat med mye proteiner (gjerne middag med kylling/fisk/kjøtt). Da bygger du opp musklene.

Tren styrketrening minst to ganger i uka, og ta i så du kjenner det er hardt. De første gangene kan det være greit å fokusere på riktig teknikk, og så legge på så tunge vekter som du kan klare når du er sikker på teknikken. Husk å varme opp først.

Husk også å øke belastningen etterhvert som det går lettere og du blir sterkere.

AnonymBruker
Skrevet

3x12 du liksom

3x5

Gjest Lena22
Skrevet

3x12 du liksom

3x5

Hvorfor det? 10-12 er optimalt. Kjør 3 sett og 1 minutt pause mellom settene

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her:

tusen takk for gode råd!!! Tar gjerne imot flere:)

Gjest Blondie65
Skrevet

3x12 du liksom

3x5

Nei 3x max 12 repetisjoner

Gjest Lena22
Skrevet

3x12 du liksom

3x5

Hvorfor det? 10-12 er optimalt. Kjør 3 sett og 1 minutt pause mellom settene

Skrevet

Ut å gå tur!

Sleit med det samme, men hadde litt rundt midjen også.

Startet å gå en times tur fem ganger i uken og det ga raskt resultat!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er optimalt med 10-12? Du bygger ingen masse, bare kondisjon av dét.

Du trenger i tillegg minst 1000kcal i pluss for å kunne bygge muskler, noe kvinner sliter med fra naturens side.

Skrevet

Hva er optimalt med 10-12? Du bygger ingen masse, bare kondisjon av dét.

Du trenger i tillegg minst 1000kcal i pluss for å kunne bygge muskler, noe kvinner sliter med fra naturens side.

Dette er bare tullprat.

Man bygger nok masse med 12 repetisjoner. Hvis du skal virkelig bygge store muskler (som muskelbygger) skal du har færre repetisjoner enn tolv, men her er ikke målet å bygge supermuskler, men stramme opp kroppen og få en veltrent kropp. Da er 12 repetisjoner bra. Man må også huske å få i seg proteiner etter trening.

Flere repetisjoner enn tolv vil øke den utholdende styrken i musklene, og man vil ikke bygge musklene eller stramme opp så godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men et spm: hvordan har man tid til alt dette? Feks det å gå tur en time hver dag fem ganger i uken? Jeg har aldri tid....

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tullprat.

Man bygger nok masse med 12 repetisjoner. Hvis du skal virkelig bygge store muskler (som muskelbygger) skal du har færre repetisjoner enn tolv, men her er ikke målet å bygge supermuskler, men stramme opp kroppen og få en veltrent kropp. Da er 12 repetisjoner bra. Man må også huske å få i seg proteiner etter trening.

Flere repetisjoner enn tolv vil øke den utholdende styrken i musklene, og man vil ikke bygge musklene eller stramme opp så godt.

Jeg vet nok om dette etter å ha gått opp 30kg i løpet av ett år med nokså hard styrketrening (er på 200kg i knebøy nå, 250 i mark). "Å stramme opp" er en latterlig frase.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men et spm: hvordan har man tid til alt dette? Feks det å gå tur en time hver dag fem ganger i uken? Jeg har aldri tid....

Spørsmål: har du tid til å la deg forfalle ved å ikke gå tur én time om dagen? Det er ingenting. Det burde være det absolutte minimum for norske kvinner. Stå opp en time tidligere. Gjør det som trengs.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet nok om dette etter å ha gått opp 30kg i løpet av ett år med nokså hard styrketrening (er på 200kg i knebøy nå, 250 i mark). "Å stramme opp" er en latterlig frase.

Hva så? Det er ingen her som etterspør vektøkning på 30kg muskler i løpet av ett år. Det du snakker om er aktiv muskelbygging. Jeg snakker om å øke styrken samtidig som man bygger passe mengde muskler.

Et vanlig tips er:

1-5 reps: Hovedsaklig styrke

6-12 reps: Styrke og volum

Over 12 reps: Utholdenhet

Så får man prøve seg litt frem og se, ettersom vi alle er forskjellige og reagerer ulikt. Jo mer spesialisert man trener, jo tydeligere preferanser har man. Man kjenner også sin egen kropp og hva den reagerer optimalt på.

Til en nybegynner er 12 repetisjoner en god start, og det vil gi gevinst i form av både strammere (ja, strammere) og sterkere kropp!

Endret av Tullepia
  • Liker 1
Skrevet

Da må du nesten se på hva du gjør med den tiden du har. Hvor lenge sitter du på internett eller foran tv-en? Kunne du avsett et time til tur i stedet for å se et tv-program?

Hvis du har barn kan du ta dem med ut på tur sammen med deg, eller få med venner hvis du vil være med dem samtidig.

Dette handler mye om vaner. Hvis man er vant til at etter jobb er det middag, evt lekser med barn eller husarbeid, tv og sove, så blir det sånn. Da må man nedprioritere det minst viktige (oftest tv) og heller trene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes Tullepia er veldig seriøs :)

Styrketrening som er så maks at du bare klarer 3 og 3 repetisjoner er så tungt at musklene utvikles for mye for fort, og du risikerer skader.

Styrketrening som bygger muskler er smart, fordi økt muskelmasse øker forbrenningen,

Allikevel anbefaler jeg mest mulig langtidstrening, fordi det brenner fett. Prøv i størst mulig utstrekning og gå eller sykle i stedet for å kjøre.

Jeg anbefaler også trening som er moro i seg selv. Slik som bordtennis, langrenn , slalåm, sykling , orientering , fotball og lek med barn. Det er lettere å holde på med moro over tid , og klarer du å ha det fysisk moro, på en litt anpusten måte, 4 timer i uka, så blir låra dine strammere.

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner som ikke spiser over vedlikehold får ikke, som du sier, "utviklet musklene mye og fort".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...