Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt på noen sommerjobber hvor det vil være en stor fordel for både meg og arbeidsgiver om jeg har medisinkurs. Men hvordan kan jeg få tatt dette?

Er det slik at jeg må meldes opp på dette kurset av arbeidsgiver? Det kan isåfall bli vanskelig, siden det forutsetter at jeg først må få jobben og så ta kurset, noe jeg tviler på at det vil være tid til mellom ansettelse og første arbeidsdag. I tillegg betyr det at jeg må være i "arbeidskommunen" i tidsrommet kurset skal være, noe jeg mest sannsynlig ikke er, siden jeg studerer på en annen kant av landet og kun kommer hjem i sommerferien.

Så jeg lurer på om dere vet om det er mulig å melde seg opp til dette kurset privat?

Setter pris på alle forslag til måter å løse dette på :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kan ringe og høre med den kommunen du befinner deg i om det skal arrangeres medisinkurs? Og om det er mulighet for å få delta på det :)

Skrevet

Ifjor hadde jeg sommerjobb i hjemmesykepleien,jeg er forresten hjelpepleier,men tror ikke det har noe og si da,uansett-først fikk jeg jobben,så meldte arbeidsgiver meg opp på medisinkurset litt i forveien av at jobben begynte:) dette gjorde også de andre ferievikarene,som var ufaglærte:)

Skrevet

Dette kurset ble også arrangert i sommerferien ifjor,såvidt jeg husker:)

Skrevet

Jeg har søkt på noen sommerjobber hvor det vil være en stor fordel for både meg og arbeidsgiver om jeg har medisinkurs. Men hvordan kan jeg få tatt dette?

Er det slik at jeg må meldes opp på dette kurset av arbeidsgiver? Det kan isåfall bli vanskelig, siden det forutsetter at jeg først må få jobben og så ta kurset, noe jeg tviler på at det vil være tid til mellom ansettelse og første arbeidsdag. I tillegg betyr det at jeg må være i "arbeidskommunen" i tidsrommet kurset skal være, noe jeg mest sannsynlig ikke er, siden jeg studerer på en annen kant av landet og kun kommer hjem i sommerferien.

Så jeg lurer på om dere vet om det er mulig å melde seg opp til dette kurset privat?

Setter pris på alle forslag til måter å løse dette på :)

Jeg tror også at arbeidsgiver lager et samlekurs for de nytilsatte om sommeren. Det gjør de i allefall i min kommune. Hvis du alikevel vil ha kurset før, ville jeg gått på sykehjemmet i kommunen og spurt om du kan melde deg opp på kursene de har der. (Oppdateringskurs minst to ganger i året, så vidt jeg vet).

Nå har jeg tatt utgangspunkt i at du bor i en liten kommune, slik som jeg da. Det kan jo tenkes at du bor i en kommune med mer enn ett sykehjem.. :fnise:

Uansett, jeg tror faktisk ikke at du vil kunne bli valgt bort fordi du ikke har kurs, for de ser mer på personlig egnethet og helt ærlig: førerkort, så kurser de bare dem de velger :)

AnonymBruker
Skrevet

De fleste kommuner kjører medisinkurs, å dette er noe arbeidsgiveren din melder deg på.

Nå er det ulik praksis i forskjellige kommuner. Noen steder får ikke ufaglærte gi medisiner å får dermed ikke medisinkurs. Men det skal ikke ha noe å si for om du blir ansatt som ferievikar eller ikke. Mange ferievikarer er nemlig under utdannelse og dermed ufaglærte.

Der jeg jobber skal det til enhver tid være faglærte på jobb, men vi trenger også vikarer.

AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk det på jobben min jeg da jeg var sommervikar i hjemmesykpeien;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skremmende at ufaglærte skal dele ut medisiner. Selv med medisinkurs vil jeg tro at kunskapen er for dårlig.Man skal vite hva man gir til pasientene, og ikke minst må man vite hva som er bivirkninger etter de ulike medikamentene. Jeg er utdannet selv, men uten utdanning hadde jeg aldri gjort det. Det er et utrolig stort ansvar, og gjør du noe feil vil du mest sannsynlig slite lenge med det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er skremmende at ufaglærte skal dele ut medisiner. Selv med medisinkurs vil jeg tro at kunskapen er for dårlig.Man skal vite hva man gir til pasientene, og ikke minst må man vite hva som er bivirkninger etter de ulike medikamentene. Jeg er utdannet selv, men uten utdanning hadde jeg aldri gjort det. Det er et utrolig stort ansvar, og gjør du noe feil vil du mest sannsynlig slite lenge med det.

Det er jeg helt enig i, men hjelpepleiere har heller ikke den kunnskapen når det gjelder medisiner, virkning og bivirkning. Det eneste de har av opplæring av litt famakologi er medisinkurset.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for svar :)

Jeg jobbet samme sted i fjor sommer, så jeg vet at de dessverre ikke arrangerer slike kurs for sommervikarer. Men pga. en del omlegginger så ser det ut for at medisinkurs har blitt en del viktigere for å kunne utføre denne jobben. Så jeg kan jo håpe at de arrangerer kurs nå.

Men takk for tips om å ta kontakt med kommunen jeg studerer i, det er nok verd et forsøk :) Og ja, de har mer enn ett sykehjem :fnise:

Men ansatte som kun har medisinkurs har jo ikke lov til å gjøre alt f.eks. sykepleiere gjør. Jeg vet ikke hvordan det fungerer andre steder, men der jeg jobbet i fjor (og har søkt i år) fikk de som kun hadde medisinkurs gjøre svært lite. Én sykepleier la ferdig dosettene til pasientene, og så foretok en annen sykepleier kontroll på disse. Det eneste de med medisinkurs gjorde var å overrekke medisinene til pasienten på det aktuelle tidspunktet og kvittere for at de var gitt.

Endret av ladyluna
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg jobbet samme sted i fjor sommer, så jeg vet at de dessverre ikke arrangerer slike kurs for sommervikarer. Men pga. en del omlegginger så ser det ut for at medisinkurs har blitt en del viktigere for å kunne utføre denne jobben. Så jeg kan jo håpe at de arrangerer kurs nå.

Men takk for tips om å ta kontakt med kommunen jeg studerer i, det er nok verd et forsøk :) Og ja, de har mer enn ett sykehjem :fnise:

Men ansatte som kun har medisinkurs har jo ikke lov til å gjøre alt f.eks. sykepleiere gjør. Jeg vet ikke hvordan det fungerer andre steder, men der jeg jobbet i fjor (og har søkt i år) fikk de som kun hadde medisinkurs gjøre svært lite. Én sykepleier la ferdig dosettene til pasientene, og så foretok en annen sykepleier kontroll på disse. Det eneste de med medisinkurs gjorde var å overrekke medisinene til pasienten på det aktuelle tidspunktet og kvittere for at de var gitt.

Det er den som har gitt medisin og kvittert for den som er ansvarlig.Om det er gitt feil medisin er du ansvarlig fordi det var du som ga pasienten medisinen.

• 8 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 14.3.2011 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Ser det er gammel tråd. Men jeg er hjelpepleier og tatt medisinkurs. De ligger alltid ferdig dosert i hver dosett, det gjør sykepleierne. Så da ligger alt til rette for at et grovt svikt nesten skal unnlates. 

Anonymkode: 3018c...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samboer er helsefagarbeider og tok medisinkurs i slutten av læretida. Medisinkurset måtte han ta i Oslo selv om han var ansatt i et annet fylke.

Stemmer at det er veldig forskjellig fra kommune til kommune med medisinutdeling, men det er også veldig forskjellig fra sted til sted i kommunene. På sykehjemmet han jobber på er det krav om medisinkurs for å få ta på medisiner og medisinkopper og for å få være inne på medisinrommet. I tillegg må man ha opplæring på trallene for å få dele ut. Du må altså ha opplæring på tralla til avdeling A for å få dele ut der, men at du har opplæring på As tralle betyr ikke at du får dele ut på avdeling B selv om de har akkurat de samme medisinene der. I tillegg må sykepleier hente medisinene til helsefagarbeider med medisinkurs, også deler den ut for sykepleier. Men kun sykepleier får gi de fleste B-preparater og behovsmedisin.

På et annet sykehjem i samme kommune er det helt annerledes. Jeg hadde praksis der, og der fikk ufaglærte uten medisinkurs både dele ut og legge medisinene i dosettene. Alt av medisiner.

Anonymkode: 07661...570

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleiestudent og fikk ikke gi medisin på sykehjemmet jeg jobber før jeg var ferdig med 1.året. Heldigvis! Mye å tenke på. 

Anonymkode: f9045...975

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...