Gå til innhold

Tannbehandling refundert på trygdekontoret

Catzy

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor godt kjent det er, men man kan nå få igjen ganske mye penger på trygdekontoret etter enkelte typer tannbehandling. Har fjernet 2 visdomstenner samtidig. Betale 2600 for begge tilsammen, og i dag har jeg fått igjen nesten 1200 kr av dette. Slettes ikke dårlig! Takstene er høynet siden jeg tok min første visdomstann for 1,5 år siden. Da fikk jeg igjen hele 300 kr.

Er ikke sikker på hvilke andre tannbehandlinger man kan få refundert penger for, men det er verd å sjekke opp når man først må gjøre noe i munnen.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du?

Etter hva jeg har undersøkt, får man ikke noen "rabatter" på tannbehandling etter fyllte 20 år med mindre man har blitt misbrukt som barn (her er det snakk om incest, hvor sæden har slitt på tennene).

Før 18 år er alt gratis. Fra 18 til 20 år får man 80% (tror jeg) av "det offentlige" i "rabatt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet har det ikke noe med alder å gjøre. Kriteriet for å få igjen penger for fjerning av visdomstenner er at det må være et kirurgisk inngrep, altså får du ikke igjen noe hvis tannen har kommet fram så mye at den kan trekkes. Jeg opererte ut mine fire like før og etter jul, og fikk igjen ca 700 pr tann. Trygdekontoret har faste satser for dette, uavhengig av hva du har betalt hos tannlegen.

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Siina sier, du må oppfylle visse kriterier. Ville likevel opplyse om muligheten, så andre kan spørre tannlegen sin når man skal gjøre dyre ting.

Mer om refusjonstakster her:

http://www.lovdata.no/for/sf/hd/xd-2003022...278.html#map002

Det er mange tannleger som ikke kjenner til disse reglene. Ei jeg kjenner er tannlege, og holder kurs i dette. Hun holder mange kurs... Så man kan jo prøve seg på å spørre.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (23) fjernet to visdomstenner i år. Den første fjernet jeg i mars. Da måtte jeg betale 1400kr selv. I mai fjernet jeg enda en. Da var det blitt endringer i reglene så da måtte jeg bare betale 900kr selv. Jeg var hos spesialist begge gangene fordi de lå litt sjevt og måtte opereres ut (hadde ikke kommet opp enda).

Mannen min (26) fjernet også to visdomstenner i år. Disse hadde kommet opp begge to. Den siste ble han sendt til spesialist for fordi den satt så godt fast (ja - den vanlige tannlegen vår fikk den ikke ut og måtte sy igjen og sende ham til spesialist 10 dager senere - stakkars mannen min... :() Tror han fikk igjen rundt 1600kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk også refundert noen kroner for tanntrekking en gang. Og det var IKKE visdomstenner (de har jeg ikke fått enda - "bank i bordet").

Husker ikke helt hva som var årsaken til at jeg fikk igjen noen kroner heller - det begynner å bli en del år siden. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan føre opp dette på selvangivelsen under punktet fradragsberettiget helseutgifter.

Så sant tannpleien har oversteget en viss sum i løpet av året, får du igjen på skatten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...