Gjest Meta B Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Som foreldre så er det nok ikke alltid lett å vite om man er for streng, eller om man er for ettergivende. De fleste av oss gjør jo vårt aller beste, og gjør det vi tror er best for barnet/tenåringen. Og det er her en tenåring det er snakk om. Sønnen min er ikke fyllt 16 år enda, men blir av far behandlet som en voksen: Far kjøper (litt alkohol) lar sønnen vår få ha fester hjemme (uten tilsyn, og gjerne mens han selv er i utlandet. Han lar sønnen vår bestemme selv om han er "syk" nok til å være hjemme fra skolen, han drar gjerne en uke til Spania mens sønnen vår er hjemme alene. Ofte får sønnen vår ikke vite det før han har dratt, og gjerne med tomt kjøleskap og ingen penger til mat. Jeg er ikke enig i alt faren gjør, og jeg vet at det er to hjem (sønnen vår bor annen hver uke hos hver av oss) med to forskjellige regler. Jeg forsøker å se gjennom fingrene på mye, da jeg vet at det ikke nytter å protestere. For meg er det uaktuelt å gi alkohol til en som er 15 år. Men mulig at jeg hadde dratt på overnatting i nabobyen, men hadde aldri dratt til utlandet mens 15 åringen var hjemme alene. Jeg legger til her at dette er IKKE en anvarlig og rolig femtenåring som man kan stole på. En gang må være den første, for å vise at gutten kan stoles på, men her er det snakk om flere ganger og det har da vist seg gang på gang at sønnen vår har fyllefester hjemme alene. Når det gjelder fravær på skolen, så er jeg nok sikkert for streng, men jeg mener at kun feber/sterkt nedsatt almentilstand/omgangssyke er grunn nok til å være borte fra skolen. At man er slapp (som sikkert kommer av for lite søvn) eller har litt vondt i hodet, er ikke grunn nok. Hos faren er det fritt fram, da faren alltid har ment at sønnen vår må ta ansvar for sånt selv, ergo har han et fravær som er over 20 dager, og det er bare pga en dag her, og en dag der. Enkelttimer er det langt høyere av... Har lest mange tråder her på KG om tenåringer som har fått lov til å være hjemme alene, og mulig at andre er moden og ansvarlig nok til dette. Vår sønn er det ikke. Han lyver, stjeler, drikker, røyker og har fester - og faren vet alt dette, men drar likevel til utlandet. Enkelte ganger kommer bestefaren innom for å sjekke, men stort sette er gutten overlatt til seg selv. Jeg ønsker at gutten skal være hos meg når faren er i utlandet, men faren mener at gutten må få bestemme alt selv - og gutten vil gjerne være hjemme alene han... Føler meg maktesløs og sliten, og det sliter også på forholdet mellom meg og sønnen min, han mener jeg er for streng, mens faren er kul. Er det noen sm har opplevd noe lignende, og som har råd til meg?
Caboodle Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Oh no! Jeg vet ikke hva som hadde skjedd dersom mine foreldre hadde latt meg styre på selv i den alderen... Det gikk litt villt for seg på den tiden, for å si det sånn. Nope, jeg liker ikke fri oppdragelse.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Be om et møte med familiekontoret. Stiller ikke faren opp er det negativt for han. Hvis du ikke prøver å få en annen samværsavtale er du også ansvarlig for at sønnen din får feste og skulke skolen. Jeg hadde frie tøyler på samme alder, vi bodde på et lite sted og det ble drukket alkohol i helgene. Men den samme oppdragelsen har ikke mine barn fått, selv om de begynte å drikke øl i 16-årsalderen. De prøvde å skjule det for meg, men de var rolige i kjellerstua og jeg visste hvem som var der og hvor de dro etterpå, gjerne til foreldrene til noen andre. Hvis festene hadde blitt preget av fyll og bråk og avtaler ikke var blitt holdt, ville jeg tatt en prat med samtlige ungdommer og deres foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Dette er jo på grensen til omsorgsvikt! Kjøpe alkohol til mindreårige og la tenåringen være alene hjemme mens han drar til syden uten å si i fra først?! 4
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Hvis han ikke oppfører seg som en far, fortjener han ikke rettighetene til en far heller. Han er tydelig ikke bra for sønnen din. Jeg ville meld i fra om dette for å få ha ansvar for sønnen din oftere. Han har ikke lov til å gi sønnen din alkohol eller reise i fra han. Dette er omsorgssvikt.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 15-16 åringer skal ikke behandles som voksne siden de er ikke voksne.
Gjest BabyBlue Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 Gir alkohol til en på 15?! Hallo i luken. Du burde prate med både far og sønn om dette, for dette er noe de fleste hadde reagert på.
Hanselot Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Gir alkohol til en på 15?! Hallo i luken. Du burde prate med både far og sønn om dette, for dette er noe de fleste hadde reagert på. Har det virkelig forandret seg så mye på 20 år at dette er noe alle vil reagere på? Dette var mer eller mindre vanlig for ihvertfall 50% av de jeg vokste opp med den gangen, tror da det ble folk av de og
Gjest BabyBlue Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 Har det virkelig forandret seg så mye på 20 år at dette er noe alle vil reagere på? Dette var mer eller mindre vanlig for ihvertfall 50% av de jeg vokste opp med den gangen, tror da det ble folk av de og Jeg skrev "de fleste". Og om man praktisk talt dytter vin og øl i hendene på tenåringene sine (som er under 18) i helgene gir man de en viss beskjed om hvilke forventninger man har til de. Tommel ned.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #10 Skrevet 14. mars 2011 Noen folk er rett og slett for dumme til å ha barn. Din x er desverre en av dem. 2
Hanselot Skrevet 16. mars 2011 #11 Skrevet 16. mars 2011 Jeg skrev "de fleste". Og om man praktisk talt dytter vin og øl i hendene på tenåringene sine (som er under 18) i helgene gir man de en viss beskjed om hvilke forventninger man har til de. Tommel ned. Min verden er ikke svart-hvitt, og jeg har ikke tenkt å la mine unger sitte hjemme og drikke brus dersom de heller vil ut og fly litt med venner og kjente. Ser ingen steder at jeg har skrevet at man skal presse øl og vin på tenåringene sine, så det er ganske usaklig å tillegge meg det argumentet. Så den tommelen ned burde du vel ha lagt til ett annet sitat... Hvorfor skal jeg nekte dem å gjøre ting som jeg selv gjorde? Jeg tok ikke noe skade av det og har gode minner fra ungdomstiden min nettopp fordi jeg fikk det jeg fikk fra "sikre" kilder fremfor å kjøpe av ukjente. Vil ungene ha alkohol får de tak i det, om du tror noe annet er du passelig naiv.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2011 #12 Skrevet 16. mars 2011 Har det virkelig forandret seg så mye på 20 år at dette er noe alle vil reagere på? Dette var mer eller mindre vanlig for ihvertfall 50% av de jeg vokste opp med den gangen, tror da det ble folk av de og Det er flott å reagere også forde det er FEIL og ulovelig å kjøpe alkohol til mindreårige. Men det må ett dødsfall til før noen mennesker sjønner dette tydeligvis. 4
Zerox Skrevet 16. mars 2011 #13 Skrevet 16. mars 2011 Jeg har helt klart forstaaelse for at du reagerer paa dette. Ingen av farens slappe regler ville vaert spesielt graverende hvis dette var en ansvarlig tenaaring, men det er jo ikke tilfelle her.
Gjest imli Skrevet 16. mars 2011 #14 Skrevet 16. mars 2011 Dett er omsorgssvikt frå far. Time på familievernkontoret hadde gjort seg, ja. 2
tommeline Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Fare høres utrolig naiv ut! Utrolig viktig at ungdom opplever felles regler hos begge foreldre, selv om de ikke bor sammen. Som andre skriver; få hjelp av familievernkontor til å fastsette regler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå