Gå til innhold

Anal sår/arr

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jente, 24

For ett år siden fikk jeg en allergisk reaksjon neden til. Det var veldig herpes lignende med store sår som klødde og det etter lot noen stygge arr. (Ja, det ble testet, og nei det var ikke herpes men at jeg reagerte på noe) Arrene i vaginaen min går helt greit, merker dem nesten ikke. Men jeg fikk også en del i endetarmen som rivner ofte når jeg går på do. Det er litt blod og det er så smertefullt at jeg ender opp med å bite i stykker genseren min og ta til tårer.

Det er en veldig stygg plage.. Tar gjerne smertestillende tabeletter, bruker anal lube med bedøvelse og sitter med baken i vann før jeg må på toalettet. Dette fungerer bare ikke i lengden. Jeg har ikke alltid mulighet til disse ritualene, og ikke kan jeg knaske smertestillende engang for dagen hver dag heller...

For en tid tilbake fant jeg noen poster her med svar som foreslo diverse kremer jeg kunne bruke for å mykne opp arrene , og forhåpentligvis en dag så vil alt dette være over. Legen min ga meg en hermoride krem mot kløe... Syntes det ble litt feil, og det har ikke hjulpet noe heller. (Jeg har IKKE hermorider eller kløe..) Jeg har også søkt etter disse trådene men finner dem ikke.

Er det noen som har hatt lignende problemer ? Hva hjalp ? Hvilke kremer blir egentlig brukt til arr i ende tarmen så de slutter å rivne ? Nye svar eller link til andre topics med svar blir satt veldig stor pris på.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff stakkars deg! Jeg husker jeg en gang klarte å rote meg innpå en støtteside for folk med hemorroider og slike fistler. Jeg husker at det ble diskutert masse slikt der, blant annet at sårene revnet hver gang de gikk på do o.l. Kanskje du kan google litt og se om du finner noen av desse sidene? (Fikk med meg at du ikke har hemorroider altså, men tenker at du kanskje finner noen tips som hjelper for deg også?). For øvrig husker jeg at jeg las at noen rett og slett hadde blitt stomi operert pga de uutholdelige smertene og umulig livssituasjon (klarte ikke å gå på do, sitte på jobb osv), jeg husker at jeg tenkte at det å bli stomi operert kan absolutt ikke være noe særlig, men faktisk et bedre alternativ enn den nedsatte livskvaliteten og smerten de opplevde. Kjenner en som er stomioperert, og det er umulig å finne utav om hun ikke forteller det selv. Håper du finner en løsning!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med problemet ditt eller tips til kremer.

Det jeg synes du skal gjøre er å be fastlegen din, eller en annen lege, om henvisning til venerolog, som er spesialist på bl.a. hudplager i underlivet.

Det er helt unødvendig og uakseptabelt at du skal ha det så vondt som du har. At legen din gir deg hemoroidekrem når det ikke er det du har er uprofesjonelt og kritikkverdig. Jeg ville virkelig vurdert å bytte lege.

Håper du får den hjelpen du trenger og at du blir kvitt plagene dine.

Lykke til. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes ille ut, og jeg skjønner godt at du er frustrert.

Jeg vil foreslå at du kontakter legen din igjen, og forteller hvor mye dette plager deg. Det er på tide å prøve nye tiltak når du har gått så lenge med dette. Muligens bør du blir henvist videre, jeg vil tro til gastrokirurg eller hudlege, avhengig av hva legen din tror vil hjelpe.

Det eneste jeg kom på som strakstiltak, er å bløtgjøre avføringen din (spesielt hvis du er hard i magen). Det finnes f.eks. olje som du kan drikke (Dulcolax) som gjør at avføringen blir mykere og lettere å få ut. Men jeg vil sterkt anbefale at du kontakter legen din med en gang.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Tusen takk for svar ! Var veldig godt å komme seg hjem og se at noen hadde råd ! Skal forsøke å bløt gjøre avføringen mens jeg venter på ny legetime. Er nok det som er best.

Sammtidig så får jeg forsøke å få noe vett fra støttesidene som ble nevnt, desverre har fastlegen min tapt seg de siste årene og jeg får ofte spørsmål som "Ja, hva syntes du vi burde gjøre med dette da ?" Saå da hjelper det veldig på at jeg har forberedt meg litt.

Jeg får ta en avgjørelse og bytte lege. Men det kan ta litt tid. Regner med å flytte om en liten stund og vil ikke stresse med det enda.

AnonymBruker
Skrevet

Ja dersom fastlegen din ikke helt vet hva han skal gjøre må du iallfall sørge for å bli henvist til en spesialist.

Jeg kan også huske at jeg har lest at det er viktig at du får i deg nok vann slik at avføringen ikke er for hard. Det kan du lese om her Min lenke

Men fikk skikkelig vondt inni meg da jeg las hovedinnlegget ditt, håper du har tid og anledning til å komme tilbake og fortelle om du har funnet en levbar løsning etterhvert.

AnonymBruker
Skrevet

Hei jente,

Bruk enten Zink eller Flammazine salve.

Be legen din skrive ut rectogesic til deg.

Be legen sjekke også om det er parasitter.

Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

Så disse tingene vil hjelpe på at det ikke rivner igjen ?

Tusen takk for svar alle sammen !

Skal forsøke å drikke mer vann også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med tilsvarende sår i endetarmen, og hadde ikke hjelp av kortisonholdige hemorridesalver som Scheriproct. Det som derimot fjernet problemet, var faktisk reseptfrie stikkpiller mot hemorrider, Alcos -Anal. Brukte det intensivt i en uke og plagene forsvant. Selv om du føler det blir feil med hemorridemidler, er jo både sår og hemorrider plager i endetarmens slimhinne, så de samme midlene brukes på begge deler.

Zinksalve vil ikke helbrede, men når den brukes utgjør den en hinne over sårflaten og kan derfor gjøre såret mindre irritert.

Flamazine er en antibiotisk salve som tar både bakterier og enkelte soppvarianter, ikke en sårsalve. Den vi kun ha en effekt dersom såret er infisert av sopp eller bakterier.

Av de tipsene du har ellers fått er det bare Rectogesic som er indisert for analfissur (revne/sår i endetarmen).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også troen på Alcos Anal. Jeg hadde heller ikke hemorroide, men bare et sår i rompa, og Alcos Anal fungerer som bare det! For å lindre smerten mens du er på do burde du bruke Xylocain. Jeg er usikker på om det er respetfritt, jeg fikk det iallfall på resept fra legen (en svær tube), men jeg har kjøpt mindre tuber reseptfritt for brannsår. Det bedøver veldig godt, og gjør at det ikke er vondt å gå på do i det hele tatt. Sprut inn når du kjenner at du snart må på do, og ha en herlig, smertefri avføring ;) God bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen virkelig takk alle sammen, er kjempe glad for alle svar.

Jeg forsøker å slå opp alle forslagene jeg får. Så vidt jeg kunne forstå så vil det meste som er foreslått lindre smerten ? Ikke mulig å bløte opp arrene så de blir mer elastiske og ikke rivner mer.. ?

AnonymBruker
Skrevet

Xylocain lindrer smerten og Alcos-Anal gjør det skal gro og trekke seg sammen. Vet dessverre ikke noe om hvordan det er med arr, der burde du spørre legen din. Og ikke godta "tja, vet ikke" som svar. Si at hvis ikke legen din kan hjelpe deg, så vil du ha henvisning til noen som kan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner, takk for det ! Nå som jeg har sammlet litt info føler jeg meg litt mer selvsikker, så får nok det gjort :) Tusen takk alle sammen !

AnonymBruker
Skrevet

Rectogesic er også kun for smerten ?

• 2 år senere...
Gjest Anonym
Skrevet

Hei :-)

Vet hvordan du har det...finnes ikke ord....jeg har gått nå i snart 7 uker med noe som begynte med hard mage, hemorider og endte med rift. Har brukt alcos-anal, scheriproct salve og stikkpiller. Dette hjalp nok på hemoridene som nå er borte, men ikke på riften. Har brukt rectogesic salve i endetarmen i snart en uke, og er mye betre. Å bruke alcos-anal utenpå tror jeg er en god ide.. Men for at det ikke skal revne hver gang du er på toalettet må du mykne opp magen. Spis mye grønnsaker og frukt. Grovt brød og drikk MASSE!!! Finnes olje å få på apoteket( ikke prøvd selv) . Jeg har kjøpt noe som heter oxy tarm på helsekost butikken. Tar 4 av disse på kvelden og det er mye lettere å få gå på toalettet. Så nå har jeg et håp om å bli helt god uten opperasjon.

Lykke til !!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...