Gå til innhold

Fordommer..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror du misforstår litt.

Å ha en fordom er å anta noe om noen uten å vite om det stemmer.

Det er noe helt annet å mislike hvordan de faktisk er.

Man kan vel ha fordommer mot innvandrere selv om du vet at vedkommende er innvandrer..?

Btw: Har ikke fordommer mot innvandrere

Videoannonse
Annonse
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Hmmm..har ikke så mange fordommer tror jeg...

Kanskje pedofile, jeg tenker med en gang ekle gamle griser, men prøver å få meg selv til å skjønne at ikke alle er slemme og vil småunger vondt. De kan jo ikke noe for at de er født sånn(?)

Veldig religiøse mennesker, samme om de er kristne, muslime eller hva...

Skrevet

Jeg har fordommer mot FrP-velgere og folk som aldri leser bøker.

Gjest Raindrops
Skrevet

Man kan vel ha fordommer mot innvandrere selv om du vet at vedkommende er innvandrer..?

Btw: Har ikke fordommer mot innvandrere

Selvfølgelig. Men hvis man har fordommer mot innvandrere, så antar man noe om innvandrere, som man ikke vet om stemmer. Foreksempel at innvandrere aldri skifter sengetøy, eller at de alltid smiler til gamle mennesker.

Skrevet

Hmmm..har ikke så mange fordommer tror jeg...

Kanskje pedofile, jeg tenker med en gang ekle gamle griser, men prøver å få meg selv til å skjønne at ikke alle er slemme og vil småunger vondt. De kan jo ikke noe for at de er født sånn(?)

Veldig religiøse mennesker, samme om de er kristne, muslime eller hva...

Jeg tviler sterkt på at noen blir født pedofile. Det har vel mer med miljø og oppvekst å gjøre?

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har fordommer mot:

Folk som tror på homeopati, engleskole, krystallhealing, aurafotografering og alt det der. Tenker at de umulig kan være særlig smarte siden de tror på slike ting.

Folk som er religiøse.

Folk som ikke leser aviser eller ser nyheter.

Folk som ikke stemmer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler sterkt på at noen blir født pedofile. Det har vel mer med miljø og oppvekst å gjøre?

Slik som homofile, mener du?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Slik som homofile, mener du?

Nei, jeg tror ikke at homofili har noe med med verken oppvekst eller miljø å gjøre. Hvordan kan du sammenligne homofili og pedofili? Pedofili er en psykiatrisk diagnose.

Endret av Sofie_22
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tror ikke at homofili har noe med med verken oppvekst eller miljø å gjøre. Hvordan kan du sammenligne homofili og pedofili? Pedofili er en psykiatrisk diagnose.

Homofili har blitt sett på som en psykisk sykdom. Psykopati er også en psykiatrisk diagnose, likevel er noen født psykopat, og ikke blitt slik som en følge av oppvekst.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Homofili har blitt sett på som en psykisk sykdom. Psykopati er også en psykiatrisk diagnose, likevel er noen født psykopat, og ikke blitt slik som en følge av oppvekst.

Ja, før i tiden ble det sett på som en psykisk sykdom, men dette har forandret seg. Psykopati er ikke lengre en diagnose, men kalles i dag for antisosial personlighetsforstyrrelse. Det er nok litt mer innviklet enn som så. Det å si at noen er født psykopater er vanskelig å bevise, men ja noen kan kanskje ha mer anlegg for antisosial personlighetsforstyrrelse og miljøet kan evt. fungere som en utløsende faktor. Nå er jeg ingen ekspert på dette område, så kan nok ikke uttale meg helt sikkert.

Endret av Sofie_22
AnonymBruker
Skrevet

Om man har fordommer mot innvandrere så er det pga. hvordan man antar at innvandrere er. Ikke pga. man antar at de har innvandret til Norge. Den infoen er allerede på plass.

I innlegget jeg svarte sto det bl.a. dyremishandlere. Hvordan kan man anta at en person er dyremishandler? Fordi han går i blå genser? Flott, da kan man anta at alle som bruker blå genser er dyremishandlere. Det ville vært en fordom. Å ha en mening om hvordan en person faktisk er, er ikke en fordom.

• Liker 1
Gjest Nadezhda
Skrevet

Folk som river til seg kvitteringen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine fordommer?

Folk som ler hele tiden. Slik som sharter-Hilde.

Voksne menn med caps.

Folk i grilldress ved camping og spikertelt,som samtidig drikker hjemmebrent.

Folk som oppdaterer Fb statusen hele tiden med når de fester, bår de drikker, når de driter, når tante er på besøk. Samme gjengen ser man ikke er intr i noe annet nyttig som politikk,bøker....

AnonymBruker
Skrevet

Om man har fordommer mot innvandrere så er det pga. hvordan man antar at innvandrere er. Ikke pga. man antar at de har innvandret til Norge. Den infoen er allerede på plass.

I innlegget jeg svarte sto det bl.a. dyremishandlere. Hvordan kan man anta at en person er dyremishandler? Fordi han går i blå genser? Flott, da kan man anta at alle som bruker blå genser er dyremishandlere. Det ville vært en fordom. Å ha en mening om hvordan en person faktisk er, er ikke en fordom.

Fordom: Alle dyremishandlere er dårlige til å lage vafler. :popcorn:

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine fordommer?

Folk som besvarer spørsmål her inne, som de har 0 peiling på.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dere som har fordommer mot mennesker som ikke leser bøker:

- Hvorfor? Det er mange som ikke leser bøker, men som likevel er veldig opplyste og intellektuelle fordi de leser mye på nett, vitenskapelige magasiner, ser dokumentarer på tv etc.

Endret av Fraise
  • Liker 1
Skrevet

- Hvorfor? Det er mange som ikke leser bøker, men som likevel er veldig opplyste og intellektuelle fordi de leser mye på nett, vitenskapelige magasiner, ser dokumentarer på tv etc.

En fordom er ikke noe trenger å ha bestemt seg for å ha. Jeg må innrømme det våkner litt i fordomsenteret mitt når jeg hører "jeg hater å lese". Det betyr ikke at jeg ikke er klar over at mine fordommer kan vise seg å være totalt feil, og tviholder da heller ikke på dem.

AnonymBruker
Skrevet

Dumme foreldre

Snyltere. Da spesiellt våre nye landsmenn som utnytter systemet så godt de kan uten å gjøre et arbeidsslag.

Smellfeite folk som ser ned på røykere mens de kjører i seg mat til det tyter ut av ørene på de.

Gjest Nadezhda
Skrevet

Det er en gjennomgående utvikling at man i mindre og mindre grad klarer å lese en lang, sammenhengende tekst og fordype seg i den 100%. Jeg ser på folk som kun leser korte artikler etc. på samme måten som andre ser på folk som driver med one night stands. Ingen kan nekte deg å gjøre det, men du skal være klar over at enkelte kanskje vil mene ting om akkurat det. Jeg synes ikke å lese bøker kan sammenligne seg med å se dokumentarer og lese artikler, for jeg gir meg ikke hen til det på samme måten.

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Liker å se på meg selv som fordomsfri, men det er jeg nok ikke.

Har små fordommer mot:

- Type hip-hop wannabe fjortiser

- Paradise Hotel deltakere. Samme med Charterfeber, Svenskehandelen osv. Dømmer folk veldig lett for å være harry, enkel osv.

- Radikale sosialister (Partiet Rødt)

- Ottar

- De som gifter seg som jomfru

- Ekstreme religiøse

Sikkert maaaange flere.

Hehe, fetteren min dukket opp på Svenskehandel en gang. Mye av det han gjorde fikk han beskjed om fra regissøren, eller hvem det nå er som styrer det der. Han ga ett veldig harry inntrykk selv om han ikke er det i det hele tatt :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...