sebastianen Skrevet 13. mars 2011 #21 Skrevet 13. mars 2011 jeg har fordommer mot : Folk som ikke har en eneste bok i huset Kvinner med hijab eller burka Fjortissjenter med palestinaskjerf og en araber på armen sos rasisme Al Gore Rumenske tiggere Det var noen , har sikkert ett tonn til . 1
Gjest Purple Haze Skrevet 13. mars 2011 #22 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har sikkert en haug med fordommer, men prøver å holde dem for meg selv :gjeiper: 2
Frøken Smilla Skrevet 13. mars 2011 #23 Skrevet 13. mars 2011 Jeg trodde, i ung alder, at jeg var så åpen og fordomsfri. I dag innser jeg vel egentlig at de aller fleste mennesker har fordommer mot noe eller noen, i større eller mindre grad. De aller fleste fordommene baseres på en form for kunnskapsløshet om det man har fordommer mot: man vet ikke hvordan noen er, men man danner seg et inntrykk (og en fordom) basert på det man har lest i media eller hørt om fra andre. Så er det noe med å akseptere at noen ganger lever ikke folk opp til fordommene man har, fordi man gjennom erfaring oppdager at det en trodde, ikke stemmer. Da får en forsøke å forandre sine egne holdninger til enkelte mennesker og menneskegrupper. Jeg tror derfor at mine fordommer ikke er statiske, men stadig i forandring.
cilipili Skrevet 13. mars 2011 #25 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Jeg har fordommer mot: Mennesker som verken leser eller eier bøker Jenter som ser ut som glamourmodeller Gutter som er oransje etter bruk av melanotan, som har håret tilfeldig plassert av voks og buksa oppi sokkene. Frpere Dessverre! Endret 13. mars 2011 av cilipili 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #26 Skrevet 13. mars 2011 Hva er dine fordommer? Voksne folk som driver å tatoverer seg. Da mener jeg masse tatoveringer som vises. Oppover armer,hender. I tillegg piercinger i ansiktet. Voksne, da mener jeg de som har passert 30 år. Ser på de som de er helt uten smak,de har ikke selvinnsikt i hva andre ser, og hvilket førsteinntrykk de gir. Og hvorfor er mange av de arb.ledig, uføretrygdet eller mottatr andre ytelser. Har en fordom til. Det er damer som har passert 40 med langt bleket hår. De er gjerne overvektig. De tror de kan være 20 med å la håret være langt og bleket. De ser eldre ut med dette. Langt hår på voksne overvektige krever at det blir stelt,ikke at det henger bleke tørre pistrer. Æsj
HedvigR Skrevet 13. mars 2011 #27 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har mange fordommer, så mange at jeg ikke gidder å skrive dem ned. Men selv om jeg merker litt ar fordommene mine poker litt rundt i hodet mitt når jeg ser/møter noen, klarer jeg som regel å skyve dem til side å gi personen en sjanse. Noen ganger har fordommene stemt, ofte ikke! :gjeiper:
cyanid Skrevet 13. mars 2011 #28 Skrevet 13. mars 2011 Voksne folk som driver å tatoverer seg. Da mener jeg masse tatoveringer som vises. Oppover armer,hender. I tillegg piercinger i ansiktet. Voksne, da mener jeg de som har passert 30 år. Ser på de som de er helt uten smak,de har ikke selvinnsikt i hva andre ser, og hvilket førsteinntrykk de gir. Og hvorfor er mange av de arb.ledig, uføretrygdet eller mottatr andre ytelser. Ja, for det er det første jeg tenker på om morgenen; I dag skal jeg bekymre meg for hvilket intrykk jeg gir folk via utseende, for personlighet har nada å si! (er fortsatt bare 25, men regner med de fortsatt er der om 5 år) Hmm merker jeg har litt fordommer mot sånne som deg. Det er virkelig ikke meningen, og jeg beklager jeg generaliserer deg og kaller deg "sånne som deg". 4
Lipstick Skrevet 13. mars 2011 #29 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har ikke så mange fordommer, men den ene, og kanskje største er i alle fall fordommen mot ekstremt religiøse folk. Jeg er ateist, og klarer bare ikke skjønne at det går an å tro på noen gud og i tillegg la troen styre livet ditt. Jeg har også fordommer mot alle former for sekter, som jeg har sett merkelige dokumenterarer om på TV. Har også en liten fordom mot playere som ligger med ny dame hver helg, og som reiser til Thailand for å ha enda mer sex. Og i tillegg legger åpent ut om det på Facebook. Jeg misliker sterkt de som er "slemme" med andre mennesker/dyr, som er fysisk eller psykisk voldelige og som ødelegger for andre. Slikt gjør meg eitrende forbannet. Simple as that. Og så de som driver med drittslenging og som ikke unner andre å lykkes. Kanskje de også tilhører kategorien over. Ellers er jeg nok ganske tolerant.
Gjest Purple Haze Skrevet 13. mars 2011 #30 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har ingen fordommer:) Det er vel det vi alle liker å tro om oss selv, men dessverre stemmer det ikke. Vi er nemlig ikke mer enn mennesker alle sammen.
Sofie_22 Skrevet 13. mars 2011 #31 Skrevet 13. mars 2011 Det er vel det vi alle liker å tro om oss selv, men dessverre stemmer det ikke. Vi er nemlig ikke mer enn mennesker alle sammen. Enig! Men såklart har noen "færre" enn andre.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 13. mars 2011 #32 Skrevet 13. mars 2011 Nei, det vil jo ikke det. Jeg skjønner hva du mener, men spørs jo litt hvordan du ser på det. Jeg prøver å ikke dømme folk jeg ikke vet noe særlig om eller kun utifra førsteinntrykk. Det er jo forskjell på å ha fordommer mot for eksempel innvandrere (basert på en dårlid erfaring) og fordommer mot denne personen fordi du mener h*n tar feil. Ble litt innviklet, men regner med at du skjønner hva jeg mener. Fordommer er fordommer 1
Gjest Eugene Onegin Skrevet 13. mars 2011 #33 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har ingen fordommer:) Ingen er uten fordommer.
Sofie_22 Skrevet 13. mars 2011 #34 Skrevet 13. mars 2011 Fordommer er fordommer ja, men det finnes ulike grader av fordommer. Noen er mer ekstreme enn andre.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #35 Skrevet 13. mars 2011 Har sikkert flere, men den jeg er mest bevisst på er at jeg har fordommer mot folk som stinker røyk henter masse, og dyre, astmamedisiner på apoteket!
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #36 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har fordommer mot visse type småbarnsmødre, sånne som ikke enser noe annet enn seg selv, lager kø i butikker, på fortauet og kjører på deg med barnevogna. Og når barnet blir større ligger det og hyler i butikken til det får viljen sin (det var fordommen, ja). Mot voksne folk som sitter dag (kveld) ut og inn på de lokale skjenkestedene, og som prøver å se anstendige ut, men gjerne er ufine og aggressive om man kommer i prat med dem. Mot foreldre som tror det først og fremst er samfunnets skyld at det har gått galt med barna deres, og som ikke ser sin egen rolle i det. Mot endel med BI-/økonomisk utdannelse, aksjemeglere osv. De som tror alle problemer kan løses i Excel, med kroner eller dollar som benevning. Ok, også har jeg en fordom mot de afrikanske naboene mine (som forøvrig er godt integrert, går på ski og har høy utdanning)- jeg tenker at kakerlakkene i blokka kommer fra dem 1
Gjest Lacus Skrevet 13. mars 2011 #37 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har fordommer mot gravide som røyker og jenter som ser ut som glamurmodeller. 3
Gjest HunterLady Skrevet 13. mars 2011 #38 Skrevet 13. mars 2011 Liker å se på meg selv som fordomsfri, men det er jeg nok ikke. Har små fordommer mot: - Type hip-hop wannabe fjortiser - Paradise Hotel deltakere. Samme med Charterfeber, Svenskehandelen osv. Dømmer folk veldig lett for å være harry, enkel osv. - Radikale sosialister (Partiet Rødt) - Ottar - De som gifter seg som jomfru - Ekstreme religiøse Sikkert maaaange flere.
Gjest Mynona83 Skrevet 13. mars 2011 #39 Skrevet 13. mars 2011 - barselgruppe og barnevognsmafia = egoistiske, ryktespredere som ikke tar hensyn til folk rundt seg - svarte mennesker = har alltid rytme og kan danse - Store muskuløse menn = dumme som brød og boler - FRP'ere = rasister - Bærumsgutter = pappagutter - Realfagsstudenter = kjedelige (vet at denne ikke stemmer, for jeg har mange realfagsstudent-venner) - Jenter med glamourmodell-look = dumme som brød og passer på armen på en av tidligere nevnte bolere - Sørlendinger = konservative Ja, det var det jeg kom på nå...
Gjest Eugene Onegin Skrevet 13. mars 2011 #40 Skrevet 13. mars 2011 (endret) ja, men det finnes ulike grader av fordommer. Noen er mer ekstreme enn andre. Som sakt fordomemr er fordommer enten du liker det eller ikke Endret 13. mars 2011 av Eugene Onegin 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå