Dyreelskern Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Hei! Jeg må snart gi opp mini-pcen min etter at den har blitt dratt med på litt for mange forelesninger og blitt behandla litt for røft. Jeg lurte på om noen har tips til en laptop til meg? Budsjettet er ca 5000 kr, jeg vil den skal være rask, slik at den klarer å åpne en del programmer og internettvinduer fort. Jeg kommer ikke til å bruke den til dataspill, men merker at min pc som jeg oppgraderte minnet på til 2 gb blir for treig. Fint om den også tåler en støyt, siden jeg har det med å miste ting i gulvet... Jeg kommer til å bruke den til surfing, musikk, bilderedigering og kommer til å ha en del bilde/mp3-filer på den, så fint om harddisken er romslig. Skjermen er passe rundt 13 - 15 tommer. Tusen takk for hjelpa
Fomle - Fanten Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Hei Dyreelskern. Det virker som du har full kontroll på hva du ønsker at din fremtidige pc skal klare og levere. For frem tusen kroner er det mye bra å velge mellom. Jeg anbefaler deg å ta en tur i butikken og finne en ansatt som faktisk kan litt om dagens datamaskiner. Fortell han hvilke krav du stiller og du vill sikkert få en datamaskin som er moderne i noen år. Om det er noe annet du lurer på så må du bare spørre. Lykke til. Fomle - Fanten
feuerstein Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 For 5000 er det mye rart å velge i, men "tåler en støyt" tror jeg blir svært vanskelig på det budsjettet.
aluminium Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 På det budsjettet ville jeg kanskje satset på å få en SSD i maskinen, så tåler den å gå i gulvet litt bedre enn en maskin med vanlig roterende harddisk. Dersom du trenger mer lagring enn det ville jeg også satset på en ekstern harddisk hjemme til lagring av store ting.
GrænOrka Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Jeg hadde også noenlunde samme krav som deg, ville ha en RASK data etter å ha hatt en mini-pc i mange år. Hadde også budsjett på 5000 kr! Endte opp med en Acer Aspire 5742G (15,6") til 4995,- i forrige uke og jeg er KJEMPEfornøyd! Har en bror som jobber med data på heltid og har mye peiling, så fikk mye hjelp av han. Han anbefalte Acer eller Sony med Intel prosessor.
Dyreelskern Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 14. mars 2011 På det budsjettet ville jeg kanskje satset på å få en SSD i maskinen, så tåler den å gå i gulvet litt bedre enn en maskin med vanlig roterende harddisk. Dersom du trenger mer lagring enn det ville jeg også satset på en ekstern harddisk hjemme til lagring av store ting. Jeg kan ikke sååå mye om datamaskiner, og visste ikke at harddisker har for vane å rotere en gang *googler* SSD, ja... solid state drive. Internett sier at en SSD-enhet har et forventet antall lese- og skrivesykluser, og når antallet sykluser når grensen, vil enheten fungere dårligere. Det hørtes litt skummelt ut? Men selges laptoper vanligvis med SSD eller må man bytte ut selv? Jeg syns nemlig det var toppen av teknisk anlegg når jeg klarte å oppgradere minnet selv. Takk for tipset, GrænOrka! Skal sjekke ut den
aluminium Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 En del maskiner kommer med det, problemet er at de maskinene enten er dyre eller så er det netbooks uten ytelse. Tanken min var å skifte den selv, for det er faktisk veldig enkelt. Prisen vet jeg ikke på stående fot, men SSD er vel blitt rimeligere det også... Det at de vil fungere dårligere etter en stund er forsåvidt noe å tenke over, men idag er SSD-diskene kommet ganske langt. I tillegg har Windows noe som kalles TRIM-støtte som motvirker dette. Det er uansett ikke noe å bry seg med. Harddisker i bærbare maskiner har en tendens til å ryke etter å ha fått en del bråe bevegelser, kakk osv. også.
Fomle - Fanten Skrevet 16. mars 2011 #8 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Hei igjen, Jeg råder deg til å bruke pengene på en pc som kan yte bra og samtidig tilfredsstiller dine bruksområder. Det finnes ett fåtall datamaskiner som er laget for å tåle mer enn en smell eller to, men de er ofte ganske trege og lite pen å se på. Med andre ord så får du lite for pengene. Fomle - Fanten Endret 16. mars 2011 av Fomle - Fanten
Gjest Nedfall Skrevet 21. mars 2011 #9 Skrevet 21. mars 2011 Jeg kan ikke sååå mye om datamaskiner, og visste ikke at harddisker har for vane å rotere en gang *googler* SSD, ja... solid state drive. Internett sier at en SSD-enhet har et forventet antall lese- og skrivesykluser, og når antallet sykluser når grensen, vil enheten fungere dårligere. Det hørtes litt skummelt ut? Kan love deg at når en ordinær harddisk når gulvet, virker også den dårligere. Mye dårligere. Så aluminium har absolutt ett godt poeng her. I praksis merker du ikke noe til at en SSD blir dårligere etterhvert. Det du vil merke, er at du må nøye deg med en mindre disk (hvis du ikke vil betale skjorta), men også en mye raskere oppstart av operativsystemet og programmer. Men selges laptoper vanligvis med SSD eller må man bytte ut selv? Jeg syns nemlig det var toppen av teknisk anlegg når jeg klarte å oppgradere minnet selv. Klarer du å oppgradere minnet, er oppgradering av harddisken innen rekkevidde. Står litt om oppgradering til SSD her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå