Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å undervise i barneskolen eller ungdomsskolen? Har veldig lyst til å bli lærer, men er litt "redd" de hormonelle ungdommene i ungdomsskolen og drittungene i barneskolen som bare lager helvete. Misforstå meg rett, jeg liker mennesker, jeg liker barn, men frykter vel å havne i en likeens situasjon som det han i Lærerne (dokumentarserie) gjorde, med at elevene spolerte undervisningen, og han fikk bare tyn fra foreldrene. Er curlingforeldre et problem i skolen, eller er det bare noen sjeldne tilfeller?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går på en utdannelse der jeg blant annet kan undervise i ungdomskolen etter at jeg er ferdigutdannet , og har derfor vært i praksis. Har også jobbet noe som vikar.

Ungdommene er flotte. Noen er litt mer krevende, men generelt sett er de flotte. Du må være veldig strukturert og veldig bevisst på alle grep du tar for å ha kontroll - du må nemlig ha kontrollen hele tida. Det er det som føles mest slitsomt, at man alltid må være "på topp" og ha fullstendig oversikt for at ting ikke skal gli ut. MEN : dette går seg til etterhvert. Når man blir kjent med elevene må man ikke så høyt "opp" for å bevare kontrollen. Og når du blir kjent med elevene forstår du ofte hvorfor de oppfører seg som de gjør (tommelfingerregel: pga foreldrene) , og du lærer deg teknikker for å takle oppførselen til hver enkelt elev.

Siden jeg ikke har hatt noe reelt ansvar for klassen har jeg ikke vært i direkte kontakt med foreldrene - og på de skolene jeg har vært har det heller ikke vært foreldre som har kommet med advokat. Så akkurat det vet jeg lite om - men som jeg sier, elevenes oppførsel er i 99% av tilfellene et utslag av hva slags foreldre de har. Alle "problembarn" jeg har vært borti har hatt ustabile familieforhold på en eller annen måte. I en del tilfeller er dette også foreldre som ikke lyktes på skolen selv, og det kan være problematisk å få disse til å forstå at det a) er viktig at poden går på skolen b) er viktig at foreldrene ikke kun viser sin negative holdning til skolen, barna vil fange opp dette og oppføre seg deretter.

Men dette er min erfaring etter nokså kort tid - jeg heller nok mer mot å jobbe i videregående selv, men det er mest fordi fagfokuset der er mye sterkere enn i ungdomskolen. Barneskolen har jeg bare hatt et par vikartimer i, så der tør jeg ikke uttale meg.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, det var veldig hyggelig av deg.

Det virker som at det kanskje ikke er så ille som jeg hadde fryktet. Jeg har jo også videregående i bakhodet, men vil gjerne jobbe noen år før master. Har hørt, og synes vel kanskje litt selv, at man burde ha master når det er på et såpass høyt nivå, men vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Nei , de færreste klasser er nok sånn som skrekkbildene som males enkelte steder. Men det er klart: Det er i ungdomskolen spesielt man møter de første dispilin-utfordringene , og man må være klar over at de kan oppstå. På det studiet jeg går på har vi veldig mye teori og forelesninger knyttet til det med klasseledelse, og det føler jeg er til hjelp. Nå har jeg jo ikke begynt å jobbe enda, så det kan hende at jeg sier noe annet etter et år i jobb.. Men hittil virker det ok.

Man bør ha master for å undervise i vgs ja. Jeg er litt skeptisk til akkurat det fokuset, for å være ærlig er det ikke sikkert man lærer så mye mer om skolefaget norsk av å ta en master i norsk.. Så er i tenkeboksen på det selv også.

Skrevet

Man bør ha master for å undervise i vgs ja. Jeg er litt skeptisk til akkurat det fokuset, for å være ærlig er det ikke sikkert man lærer så mye mer om skolefaget norsk av å ta en master i norsk.. Så er i tenkeboksen på det selv også.

Man kan ta en fagdidaktisk master, denne er knyttet opp mot faget.

AnonymBruker
Skrevet

Er det også noe? Jeg vet det er en i nordisk ved min skole, men har ikke sett så mye på hva det betyr kontra en vanlig master.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ta en fagdidaktisk master, denne er knyttet opp mot faget.

Føler ikke at fagdidaktikken er helt på den rene kunnskapen. Jeg kan godt studere i to år til og lære meg masse mer som jeg skal lære elevene, men vet ikke helt med fagdidaktikk.. Går PPU nå, og syns ikke fagdidaktikk i norsk er noe å juble for akkurat, hittil har det vært rimelig treigt :P Tror ikke de har den masteren på UIB heller..

Forresten, vet du om man blir lektor med master i pedagogikk?

Skrevet

Føler ikke at fagdidaktikken er helt på den rene kunnskapen. Jeg kan godt studere i to år til og lære meg masse mer som jeg skal lære elevene, men vet ikke helt med fagdidaktikk.. Går PPU nå, og syns ikke fagdidaktikk i norsk er noe å juble for akkurat, hittil har det vært rimelig treigt :P Tror ikke de har den masteren på UIB heller..

Forresten, vet du om man blir lektor med master i pedagogikk?

Du kan selvsagt velge en vanlig nordiskmaster og heller velge et emne for den som passer inn i en lærerjobb :jepp: Ja, jeg tror ikke det har noe å si hva du tar master i så lenge du har PPU :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er det som er planen hvis det blir master. Bare så vanskelig å finne ut hva man kan skrive om.. Er du lektor selv?

Skrevet

Når jeg leverer masteroppgaven så ;)

Skrevet

Å undervise i barne- eller ungdomsskolen er en fantastisk jobb! Som "fast" lærer for en klasse/gruppe får man -etter en viss tid- en kontakt med elever og foreldre som, gitt at kjemien stemmer, er helt annerledes enn man får som vikar. Mange nyutdannede glemmer kanskje at relasjonsbygging er en viktig del av lærerjobben. Jeg anbefaler Brit Neumans bøker "Menneskeskolen" og "Trygg".

Som (nyutdannet) lærer gjelder det å "ta rommet". Gå ikke inn i en mellom- eller ungdomstrinnsklasse uten å vise dem at du er "sjefen". Samtidig må du være ydmyk for at respekt er noe du gjør deg fortjent til. Høylytt kjefting og kadaverdisiplin for disiplinens del (altså med mindre klassen er av et kaliber som trenger det) har lite for seg.

Samtidig er det curlingbarn der ute. En god del. De er lite vant til motstand, og foreldrene er lite interessert i kritikk av de håpefulle. Det gjør hverdagen mer utfordrende, men ikke verre enn at det er til å leve med.

Etter seks år i yrket, gleder jeg meg fortsatt til å gå på jobb hver dag. Jeg anbefaler virkelig læreryrket -men rik blir du ikke av det! ;)

Skrevet

Når jeg leverer masteroppgaven så ;)

Aaah, lykke til! Er det nordisk du tar master i?

Skrevet

Takk! Nei, tar master i engelskdidaktikk, men har norsk/nordisk som mitt andre undervisningsfag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...