Gå til innhold

Brie/BriE

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på et lunsjsted, der man kan velge hvilken ost man kan ha. Hvis jeg skal anslå noe, er det rundt halvparten av kundene(godt voksne mennesker) som forteller meg at de vil ha BriE. Altså de uttaler ordet med e på slutten. Blir litt overrasket over at det er så mange som uttaler dette feil!

Hva sier du?

(Nå skal det sies at jeg befinner meg i Bergen, vet ikke om dette er et spesielt fenomen for dialekten.)

Videoannonse
Annonse
Gjest Heloise
Skrevet

Hmm...

Hører mange si det slik, briE altså. Jeg selv sier Bri' (stum "e") :)

Skrevet

Jeg sier Bri. Er jo slik det uttales ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet i ferskvaren på coop en gang, og det var en som skulle ha Breie... Det tok en 10 min før han fant frem osten selv, det var brie ja.

Jeg sier bri, med litt lang i, og stum e, veldig mange av kundene mine gjorde det samme :)

AnonymBruker
Skrevet

Har bare hørt det med stum e jeg.. Og jeg bor i Bergen. Men om det er riktig vet jeg ikke.

Gjest MrsTux
Skrevet (endret)

Jeg har faktisk aldri hørt noen uttale e-en på slutten... Brie er je en fransk ost, og franske ord har stum e på slutten dersom det ikke er aksent over.

Endret av MrsTux
  • Liker 1
Skrevet

For meg er det iallfall naturlig å uttale det uten e, altså "Bri". :Nikke:

Det blir kanskje litt som med det å uttale det "lasanje" eller "lasanj"? (Altså ordet lasagne, om noen lurte).

Skrevet

For meg er det iallfall naturlig å uttale det uten e, altså "Bri". :Nikke:

Det blir kanskje litt som med det å uttale det "lasanje" eller "lasanj"? (Altså ordet lasagne, om noen lurte).

Bortsett fra at lasagne ikke har stum e, og skal uttales "lasanje" ;)

Det er jo ikke alltid så lett å vite opphavet til matrettene og uttalereglene for akkurat det språket, men det er jo litt morsomt med folk som sier det på sin egen måte (sånn som "breie"). :fnise:

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg blir alltid så usikker når det gjelder franske matretter. Folk ser jo rart på deg om du uttaler t på slutten av entrecote og pommes frittes, selv om jeg har lært av en franskmann at det er det korrekte å gjøre. N¨r det gjleder brie og chevre har jeg aldri fått spurt noen franskmann, så da blir det litt sånn annenhver gang faktisk.

Gjest Eurodice
Skrevet

Klumpette og rynkette leste jeg nettopp, om et kjønnsorgan.

Skrevet

Chevre med aksent, ikke sant? (Som jeg ikke har på mob.tastaturen!:sinna:

Altså "skjevRE", eller?:klo:

Skrevet

Chevre med aksent, ikke sant? (Som jeg ikke har på mob.tastaturen!:sinna:

Altså "skjevRE", eller?:klo:

Chèvre - men e'en skal vel fortsatt være stum. Så sjevr'? På fransk skal det jo være skarre-r også, men eksotisk gidder ikke jeg å være i alle fall. :gjeiper:

Skrevet (endret)

Bortsett fra at lasagne ikke har stum e, og skal uttales "lasanje" ;)

Det er jo ikke alltid så lett å vite opphavet til matrettene og uttalereglene for akkurat det språket, men det er jo litt morsomt med folk som sier det på sin egen måte (sånn som "breie"). :fnise:

Ok, jeg glemmer alltid om det skal uttales. på den ene eller andre måten. Men eksempelet er jo gjeldende uansett, bare at det er motsatt. :tunge1:

Uttales ikke Chevré med en sh-lyd: "shevré"? Jeg er ikke så flink til å skrive fonetisk, og om det er med eller uten e er jeg ikke sikker på... :sjenert:

Endret av Knøttet
Gjest Eurodice
Skrevet

Uttales ikke Chevré med en sh-lyd: "shevré"? Jeg er ikke så flink til å skrive fonetisk, og om det er med eller uten e er jeg ikke sikker på... :sjenert:

Se hva sushi skriver litt lengre oppe.

Skrevet

Se hva sushi skriver litt lengre oppe.

Altså, ikke "sh"- men "sj"-lyd, da? :forvirret:

Skrevet

Du har akksenten på feil e, Knøttet. Heiter Chèvre, og vil då ha stum e på sluten.

Skrevet

Og ch-lyden uttalas som i "champagne"

Skrevet

Du har akksenten på feil e, Knøttet. Heiter Chèvre, og vil då ha stum e på sluten.

Akksenter har jeg lite peiling på, både hvordan de uttales ut fra utseende, og hvilke som har hvilket utseende... :sjenert:

Og ch-lyden uttalas som i "champagne"

:Nikke: Var det jeg mente og prøvde å få frem. :)

Skrevet

Eg seier "bri", fordi det er det dei fleste rundt meg seier, så då reknar eg med at det er riktig ;)

Skrevet

Altså, ikke "sh"- men "sj"-lyd, da? :forvirret:

Det går for det samme :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...