AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Men det er viktigere at det man tror på faktisk fungerer. Det er ikke en intellektuell sak. Det handler om livet. Et liv med eller uten Gud – med en Gud som ikke er dømmende, men som er kjærlighet og tilgivelse, og som peker på en bedre vei.
Mann 42 Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Men det er viktigere at det man tror på faktisk fungerer. Det er ikke en intellektuell sak. Det handler om livet. Et liv med eller uten Gud – med en Gud som ikke er dømmende, men som er kjærlighet og tilgivelse, og som peker på en bedre vei. Jeg ville mene at det er en intellektuell sak. Jeg finner ingen grunner til å tro som intellektet mitt vil akseptere. 1
Gjest Heloise Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 (endret) Jeg tror på meg selv. Mer eller mindre, men bare meg. Endret 12. mars 2011 av Heloise
Larsern Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Men gud er jo dømmende, eller er det opp til den troende å bestemme hvordan gud skal være?
Gjest Fikira Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Er ikke hele greia at bare gud kan dømme? Da er han jo dømmende.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Men gud er jo dømmende, eller er det opp til den troende å bestemme hvordan gud skal være? Kommer vel egentlig helt an på hva slags gud man tror på det og hva man mener gud er for noe. Må ikke være kristen for å tro på en gud, eller religiøs heller. Så, ja, det er vel opp til den troende.
Larsern Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Kommer vel egentlig helt an på hva slags gud man tror på det og hva man mener gud er for noe. Må ikke være kristen for å tro på en gud, eller religiøs heller. Så, ja, det er vel opp til den troende. Man kan altså definere seg en gud som passer ens egne preferanser? Så beleilig. Hvorfor har ingen tenkt på det før?
Gjest Fikira Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 Man kan altså definere seg en gud som passer ens egne preferanser? Så beleilig. Hvorfor har ingen tenkt på det før? Er jo akkurat det de har =D Den bibelske gud er jo laget for å kontrollere en befolkning. Men om folk ønsker å tro på det...så jaja.
Gjest margrit Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 (endret) Man kan altså definere seg en gud som passer ens egne preferanser? Så beleilig. Hvorfor har ingen tenkt på det før? ....eller å velge å tro på en gud noen mennesker definerte for et par tusen år siden. For meg virker det mest logisk å definere gud selv, selvom gud i seg selv er rimelig ulogisk.(skal man først velge av to onder så må det da være mest logisk å tro på noe som er definert av mest mulig kunnskap om ikke annet). Og jo, det er nok av troende som definerer gud selv. De fleste kristne i dagens Norge, til og med prestene, definerer gud selv og ikke etter boka. Endret 13. mars 2011 av margrit
K.A. Skrevet 15. mars 2011 #10 Skrevet 15. mars 2011 Men det er viktigere at det man tror på faktisk fungerer. Det er ikke en intellektuell sak. Det handler om livet. Et liv med eller uten Gud – med en Gud som ikke er dømmende, men som er kjærlighet og tilgivelse, og som peker på en bedre vei. Jeg ville mene at det er en intellektuell sak. Jeg finner ingen grunner til å tro som intellektet mitt vil akseptere. Å tro eller ikke tro på Gud er et stort spørsmål for de som tror på Gud. Å tro eller ikke tro på Gud er en intellektuell sak for de som ikke tror på Gud.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Jeg ville mene at det er en intellektuell sak. Jeg finner ingen grunner til å tro som intellektet mitt vil akseptere. Du mener mye rart men tro er ikke en intellektuell sak
Mann 42 Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Du mener mye rart men tro er ikke en intellektuell sak For meg er det det. En tro som ikke kan tilfredsstille intellektet, men som tvert imot forutsetter at du later som du ikke har et, er ikke noe for meg. 1
Aspera Skrevet 15. mars 2011 #13 Skrevet 15. mars 2011 Mennesker trenger helhet. For eksempel: Om et barn ikke kjenner sin far vil det ikke føle seg hel fordi det ikke kjenner til hele bildet. Det er ikke sikkert at om det noen gang blir kjent med sin far at det vil føle at livet blir mer forfyllende, men følelsen av å ikke vite skaper et behov for informasjon. Slik er det også med religion. I vår historie er det mange "hull" som vi enda vet hva inneholder. Derfor velger noen å fylle de med religion for å opprettholde en helhet. Og når noen av "hullene" faktisk blir funnet ut av, forklarer de religiøse det fortsatt med religion fordi de er blitt hjernevasket - I det store og hele bildet. Jeg har ikke noe i mot personlig troende, jeg tror det kan være fint å ha en religion å støtte seg til når man trenger svar. Men i det store og det hele er religion både trangsynt og ødeleggende.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Dømmer ikkje gud folk til helvete? Nei det er mennesker som dømmer folk til helvete. Gud eksisterer tross alt ikke og det er mennesker som roper du vil ende i helvte. Så det er Mennesker som dømmer andre mennesker til helvete slutt og gi skylden på noe som ikke eksisterer for hva menensker gjør
Bankai L Skrevet 16. mars 2011 #16 Skrevet 16. mars 2011 Nei det er mennesker som dømmer folk til helvete. Gud eksisterer tross alt ikke og det er mennesker som roper du vil ende i helvte. Så det er Mennesker som dømmer andre mennesker til helvete slutt og gi skylden på noe som ikke eksisterer for hva menensker gjør Spørsmålet var til en kristen , eg er ikkje religiøs.
RPM Skrevet 17. mars 2011 #17 Skrevet 17. mars 2011 Å tro eller ikke tro på Gud er et stort spørsmål for de som tror på Gud. Å tro eller ikke tro på Gud er en intellektuell sak for de som ikke tror på Gud. 1.Kor 1,18-24 For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. 19 Det står jo skrevet: Jeg vil ødelegge de vises visdom, og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet. 20 Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? 21 For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap som vi forkynner. 22 For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, 23 men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger, 24 men for dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 17. mars 2011 #18 Skrevet 17. mars 2011 1.Kor 1,18-24 For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. 19 Det står jo skrevet: Jeg vil ødelegge de vises visdom, og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet. 20 Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? 21 For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap som vi forkynner. 22 For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, 23 men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger, 24 men for dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. Hvorfor siter du en eventyr bok skrevet av noen gammle menn for 2000 år siden ? 2
K.A. Skrevet 18. mars 2011 #19 Skrevet 18. mars 2011 1.Kor 1,18-24 For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft. 19 Det står jo skrevet: Jeg vil ødelegge de vises visdom, og de klokes klokskap vil jeg gjøre til intet. 20 Hvor er da de vise, hvor er de skriftlærde, hvor er denne verdens kloke hoder? Har ikke Gud vist at verdens visdom er dårskap? 21 For da verden ikke brukte visdommen til å kjenne Gud i hans visdom, besluttet Gud å frelse dem som tror, ved den dårskap som vi forkynner. 22 For jøder spør etter tegn, og grekere søker visdom, 23 men vi forkynner en korsfestet Kristus. Han er en snublestein for jøder og dårskap for hedninger, 24 men for dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. 4.K.A. 2-4: Og bare vent og se, kristne kommer til å slenge Bibel-sitat de synes høres tøffe ut, men som faktisk ikke betyr en dæm dugg. Ja, de tror faktisk ordene de lirer av seg er inspirerte av en slags høyere makt med skjegg, men tenker slett ikke over hvordan de høres ut for folk som ikke deler deres tro. Snakk om korttenkt! 1
RPM Skrevet 18. mars 2011 #20 Skrevet 18. mars 2011 4.K.A. 2-4: Og bare vent og se, kristne kommer til å slenge Bibel-sitat de synes høres tøffe ut, men som faktisk ikke betyr en dæm dugg. Ja, de tror faktisk ordene de lirer av seg er inspirerte av en slags høyere makt med skjegg, men tenker slett ikke over hvordan de høres ut for folk som ikke deler deres tro. Snakk om korttenkt! Du synes det høres tøft ut ja. Jeg søker etter den Gud jeg tror på er en høyere makt mer enn deg. Og synes å ha funnet den inn i troen, men mener den kan ses av folk utenfor troen som det står i Rom kapittel 1. Men mange fnyser av det som ren tilfeldighet. Rart det der, men det gir mer mening i bibelsitatet i Matteus siste kapittel. Man skulle jo tro at alle som så Jesus oppstått fra de døde ikke ville vært tvilende. Men, Matt 28, 16-17 Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå