AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Hvilke grenser har dere i forhold til mat med alkohol i og servering til barn? I varmebehandlet mat (rødvinsaus, gryteretter osv) vil jo en del av alkoholen fordampe bort, men ikke alt. Jeg har hørt at svært lite fordamper bort i forhold til hva mange tror. Og i mat som ikke er varmebehandlet så fordamper jo ingenting bort. Uansett er det vel små mengder alkohol man bruker i mat. En skvett vin f.eks, og når hele retten deles på flere personer blir det jo ikke mange dråpene pr person. Er det greit å servere sånn mat til barn? Hvor mye alkohol kan det være i maten før dere synes det er for mye? Og har det noe å si hvor gammelt barnet er?
Pinkee Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 hehe, her har minstemann spist Sarah Bernhard med konjakk i, siden han var 3 år. Da er det snakk om 2-3ss på 70-80 småkaker, så har aldri sett på det som problem, han fikk spise både 3 og 4 stk hvis han hadde lyst. Bekymra meg faktisk mere for all sjokoladen... 1
sebastianen Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 Ingen skrupler på det , kan jo ikke la ungene bli 18 år før de spiser marsipan heller . Jeg trodde ikke det ble noe alkohol igjen i varmebehandlet mat(type rødvisaus, eller rødvinsmarinert biff )men har jo ikke noe bevis på det . Ingen av mine avleggere har virket beruset etter middag og jeg har heller ikke kjent det selv . 1
Gjest Annaires Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 Må ærlig innrømme at vi ikke har tenkt noe på det. Frøkna på to elsker rødvinsaus.
wahaj Skrevet 12. mars 2011 #5 Skrevet 12. mars 2011 Alkohol koker helt bort. Så ikke noe problem å bruke det i sauser ect. 1
Pingting Skrevet 12. mars 2011 #6 Skrevet 12. mars 2011 I varmebehandlet mat (rødvinsaus, gryteretter osv) vil jo en del av alkoholen fordampe bort, men ikke alt. Jeg har hørt at svært lite fordamper bort i forhold til hva mange tror. Stemmer. Oversikt her. Men altså: veldig mye forsvinner og man bruker som du sier heller ikke store mengdene. Jeg ville ikke bekymret meg. 1
altsoja Skrevet 12. mars 2011 #7 Skrevet 12. mars 2011 i all mat som bli kokt forsvinner absolut all alkohol.er kun smaken av alkoholen som blir igjen.. 1
Pingting Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 i all mat som bli kokt forsvinner absolut all alkohol.er kun smaken av alkoholen som blir igjen.. Nei, feil. Les linken jeg la ut over her. 2
Gjest imli Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 Eg brukar aldri alkohol i matlaging, men ser ikkje på det som krise viss dei får i seg ein konjakksjokolade.
Gjest Anonym Skrevet 7. november 2012 #10 Skrevet 7. november 2012 Takk til Pingting som evner å nyansere bildet. Litt fysikk og kjemi-kunnskaper gjør seg i en slik debatt.
Gjest Sinnamagda Skrevet 7. november 2012 #11 Skrevet 7. november 2012 Jeg lager en gryte med mye vin i, men lar vinen koke inn til ca halv veskemenge, hvilket tar ca 1,5-2 timer, i tillegg blir sausen kokt etterpå i ca 1 time. Anser i alle fall da at all alkohol er forsvunnet. Har forøvrig servert saus med en dæsj cognac i, og innrømmer glatt at jeg aldri har brydd meg om at ungene kunne ha fått i seg litt alkohol i hverken saus eller sjokolade.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #12 Skrevet 7. november 2012 Kunne ikke falle meg inn å tenke på alkohol i saus og tilsvarende små mengder. Men så drikker jeg gjerne en halv øl mens jeg ammer også (ikke ofte, og jeg var totalavholds i graviditeten). Litt usikker på fruktkaker som dynkes i cognac/whisky etter steking. De kan vel få smake det også, så lenge porsjonen er liten. Anonym poster: 0f8b90d6e777ea549fb256684bd5caca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå