Gå til innhold

Overland tur i Afrika

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har vært på overland tur i Afrika? Jeg skal selv på tur (med Intrepid) i Tanzania og Kenya. Hvordan var deres erfaringer med å reise på en slik gruppetur? Hvordan var gruppesammensetningen? Organisering av dagene? Tenker at de forskjellige turoperatørene kanskje er ganske like, så jeg vil gjerne høre alles erfaringer :)

Og, hvor varm sovepose trenger jeg for å sove i telt i disse landene i oktober/november?

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg reiste med overlandbuss i mai med Intrepid. Sikkert noe av samme ruten som du tar, da jeg gikk på i Dar-Es-Salaam i Tanzania og hoppet av i Nairobi, Kenya. Gruppen var en herlig blanding av unge backpackere, folk på bryllupsreise til pensjonister som bruker tiden på å reise. Det var selvsagt overvekt av folk mellom 20-35.

Dagene er godt organisert og det er ganske fullspekket opplegg hver dag. Noen dager på zanzibar var helt fri. Alt fra fysiske aktiviteter til interessante besøk på barnehjem, lokale familier, museum e.l. inngår i dagsporgrammene. I tillegg er det som oftest noen timers kjøring hver dag.

Folk lever veldig tett oppå hverandre mens man er på en sånn tur, og det er viktig å ha litt aksept for andre land, språk og oppfatninger.(Intrepid er australsk, men det var folk fra mange forskjellige land på min buss) Men det er mange interessante folk, og mange har allerede reist mye. Jeg ble fascinert over hvor mange steder folk hadde vært.

Jeg hadde (heldivis) en sovepose som var beregnet for norsk sommer (comfort -10C). I fjellene er det kjølig på natta, så en god sovepose er veldig bra. Nede ved havet, hvor det er litt varmere, kan man evt bare ligge oppå soveposen. Det er nok litt varmere i været i november, men vil vel uansett anbefale å ha en ikke altfor tynn sovepose.

Skrevet

Takk for svar! Jeg skal også reise med Intrepid, på samme tur som deg regner jeg med (men motsatt vei). I tillegg skal jeg på gorillaturen. Du var fornøyd med Intrepid? Hvordan var liggeunderlagene? Godt å høre det du sier om sovepose, da tar jeg med den jeg har fra før av. Er så spent på hvordan ferien blir. Var du fornøyd med innholdet på turen? Og hvordan var campingforholdene? (do/dusj?). Andre nyttige ting jeg bør tenke på?

Skrevet

Jeg er veldig fornöyd med Intrepid. De har en god standard på bussene, teltene og liggeunderlagene. Maten er i tillegg fantastisk!!(Gled deg!!!)Det er også en fordel at de har lokale sjåförer og guider. (De snakker språket, de får deg enkelt over grensene, de er kompiser med folk i butikker, på hoteller osv)

Liggeunderlagene var helt greie, men de er tjukke nok til at man sover godt! Noen av dem luktet kanskje litt svett, men det er bare å ta en parfymesprut för man legger seg. Jeg vil anbefale å ha med et lite laken/håndkle e.l som man kan legge mellom liggeunderlaget og soveposen. Evt får man muligheter til å kjöpe såkalte kanga'er, som er et stoffstykke som kan brukes til så mangt for bare noen få kroner.

Det varierte litt på standarden til de stedene vi campet, men jeg var stort sett veldig fornöyd. Varmt vann er dog ikke såå vanlig, så ta en dusj de gangene du har det! ;) Når du kommer ned dit, får du fort en aksept for at ting er som det er, og du setter stor pris på alt fra varmt vann og såpe til å spise mat ved et bord. Man föler på ingen måte at det er primitivt, for det er sånn de lever der. Men en lärer virkelig å sette pris på de små tingene som vi tar for gitt her i Norge!

Ta med klär for all slags vär. Temperaturene da jeg reiste varierte fra 0-40 grader. Lär noen gloser swahili (det er språket de prater både i Tanzania og Kenya). Man må prute til gateselgerne (hvis ikke blir de fornärmet). Man må väre litt streng mot tiggerne! Og pass på vesken din! Jeg aner ikke hvordan, men min iPod forsvant i löpet av oppholdet i Dar Es Salaam.

Innholdet på turen var veldig givende. Man får möte innfödte som lager mat til deg, man få spille fotball med barna på barnehjemmet. De gjestfrie familiene, safari og naturen var kanskje det som satte mest inntrykk - sånt har man jo bare sett på tv för.

Mer vil jeg ikke si - det er så mye bedre å ikke väre altfor forberedt ;)

Skrevet

Jeg har akkurat kommet hjem etter å ha vært på en 16 dagers tur med Drifters til Botswana. Vi startet i Johannesburg - hadde en lang transportetappe til Botswana. En utrolig flott tur, spekket med opplevelser hver eneste dag. Dette var en skikkelig campingtur hvor vi hadde 7 netter camping midt i "ødemarka" blandt alle dyrene. Hadde både elefanter, lepopard og hyene som tuslet mellom teltene våre om natta. Utrolig spennende.

Jeg har bare gode erfaringer med å reise på denne type tur. Reiser også alene, men det er ikke noe problem. Ender opp med å bli en sammensveiset gjeng som man holder kontakten med etter turen også.

Skrevet

Jeg var på 24 dagers tur med Drifters, Sør-Afrika-Namibia-Botswana-Zimbabwe-Sør-Afrika, og kunne ikke vært mer fornøyd. Vi sov 18 av 24 dager i telt. Har ingenting å si på hverken telt eller liggeunderlag. Sør-Afrika i september kan være noe kjølig, men en billig sovepose funker fint. Du rekker ikke kjede deg på en slik tur akkurat. Når det kommer til alder var vi en gruppe mellom rundt 20 og 50-årene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Så morsomt å høre deres erfaringer! Jeg kom på et spørsmål til jeg lurer på. Opplevde dere problemer med matforgifting ombord? Var det greit å drikke vannet som de renser eller kjøpte dere flaskevann? Hvor mange av deltakerne ble dårlige?

Skrevet

Så morsomt å høre deres erfaringer! Jeg kom på et spørsmål til jeg lurer på. Opplevde dere problemer med matforgifting ombord? Var det greit å drikke vannet som de renser eller kjøpte dere flaskevann? Hvor mange av deltakerne ble dårlige?

Ingen var syke i det hele tatt. Kjøper vann på flaske eller man kan ha med tabletter og rense vannet selv.

Vil anbefale å ta en drikkevaksine før man reiser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...