S@va Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Hei! Er det sånn å forstå at om mensen er regelmessig så har man EL hver måned? Noen her inne med regelmessig syklus som har fått beskjed om at de ikke har EL? Jeg er helt i starten på prøving etter flere år på p-sprøyte og får litt mixa signaler. Det har gått et år etter sprøyteslutt og mensen har blitt regelmessig. Da skulle vel alt være i orden, eller...?
Athene Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Ikke nødvendigvis, men sannsynligvis. Regelmessig syklus betyr som regel at kroppen slipper egg regelmessig. Men husk at det kan være mye annet som kan være feil selv om man har eggløsning, kort/lang lutefase, tette eggledere, cyster som hindrer egget å feste seg, dårlig modning, lave progesteronnivåer, osv. Så stabile sykluser er ingen garanti for å bli gravid.
S@va Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 12. mars 2011 Har hørt at PMS er et sikkert tegn på at man har hatt EL og det har jeg i alle fall
Athene Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 Har hørt at PMS er et sikkert tegn på at man har hatt EL og det har jeg i alle fall Mange myter der ute forstår jeg.... Man kan få oppsving i de hormonene som gir PMS selv om man ikke har eggløsning. Jeg har jevnt runder med PMS selv om jeg ikke får EL av meg selv, siden hormonene mine stadig er på tur, så det er nok ingen garanti
S@va Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 12. mars 2011 OK.. Et sikkert tegn på at du har hatt eggløsning er PMS, sier Mette Moen (overlege og førsteamenuensis ved St.Olavs hospital) http://www.klikk.no/foreldre/article485194.ece
Athene Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 OK.. Et sikkert tegn på at du har hatt eggløsning er PMS, sier Mette Moen (overlege og førsteamenuensis ved St.Olavs hospital) http://www.klikk.no/foreldre/article485194.ece Nei, det gjør hun ikke. Hun snakker om tegn på eggløsning, ikke garanti på eggløsning og fruktbarhet. Som jeg skriver over, med regelmessige sykluser har man sannsynligvis eggløsning. Men eggløsning er bare en liten brikke av hva som må være på plass hos kvinnen for at man kan bli gravid, det er så utrolig mye annet som kan være feil selv om man faktisk har eggløsning. Derfor kan ingen her inne svare deg på at alt er i orden (jf. ditt første innlegg) kun basert på at du har regelmessige sykluser og pms... Som det står i artikkelen, en kvinne i riktig alder som har stabil syklus har nesten garantert eggløsning. Så sannsynligheten for at noe er feil er lav, det gjelder bare 5-10% av oss. Jeg har både opplevd eggløsningsslim, riktig plassert livmorhals og positiv eggløsningstest, uten å faktisk ha eggløsning, det er bare hormonene som er på tur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå