Gjest Anonym Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Jeg eier en stor enebolig. For 10 år siden ble jeg sammen med en mann som hadde to barn som flyttet inn i huset sammen med meg og mine fire barn. Mine barn hadde da hvert sitt soverom, men så gjorde jeg om to oppbevarings/hobbyrom til soverom slik at mine to stebarn også fikk hvert sitt rom. Stebarna var her annenhver uke, så rommene ble mye brukt. Nå derimot, har barna blitt voksne (over 20 år) og de er her max to netter i måneden. De har ikke flyttet hjemmefra, men de bor mer hos moren da de har jobb, skole og venner nærmere der. Så har det seg slik at jeg har lysst å innrede et trimrom i huset, men mangler noe egnet rom for dette. Eldste stebarns soverom er perfekt i størrelse til dette, men både han og BF mener det er feil at jeg skal "kaste" ham ut fra hans eget soverom. Jeg mener derimot at det er mitt hus, og at de kan dele rom de få gangene de er her, og det er dessuten sjelden de er her samtidig. De har aldri med venner hjem, men hadde de hatt det så kan de sitte i loftstuen, så det er ikke behov for at de trenger eget rom for å kunne ta folk med hjem.. Hva mener dere, er det feil av meg å "kaste" ham ut av rommet?
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Nei, jeg synes absolutt ikke det. Rommet står jo bare der over halvparten av tida, da er det klart at det kunne ha vært bedre egnet som trimrom.
Gjest MrsTux Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 Jeg mener på generelt grunnlag at voksne barn ikke kan kreve å få beholde et eget rom i foreldrenes hus. 10
Kosemose Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 Jeg syns ikke barn på 20 år eller mer, kan påberope seg å ha et eget rom i et hjem der de ikke bor på hel eller deltid. Spesielt ikke hvis det er muligheter for gode løsninger (bruke ekstrastua, dele rom siden de aldri er der på likt, osv). Jeg syns egentlig ikke en utflyttet 20 åring trenger ha en seng som er sin hvis han/hun kun er der 1-2 netter hver måned. Uavhengig om det er stebarn eller biologiske barn. 3
Gjest Iah Skrevet 12. mars 2011 #5 Skrevet 12. mars 2011 Voksne barn kan ikke forvente å beholde soverom hos foreldrene. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #6 Skrevet 12. mars 2011 På den ene siden synes jeg du godt kan ta rommet, siden det sjelden er i bruk likevel. Og så kan du innrede det andre rommet med to senger sånn at stebarna har et sted å være. Det høres litt bortskjemt ut å forvente at et rom står på vent når man likevel knapt bruker det. Barna er tross alt voksne. På den andre siden lurer jeg på om det er verdt bryet, for det høres ut som det kan bli en heftig krangel ut av dette. Hvor viktig er det å ha et trimrom? Finnes det ingen andre muligheter? Hvor gamle er dine egne barn? Er de på flyttefot snart? Hvis eneboligen er stor finnes det kanskje andre muligheter? Slå sammen to boder, ta en del av en bod og en del av en gang eller noe?
Thorn Skrevet 12. mars 2011 #7 Skrevet 12. mars 2011 Enig med de andre. Barnerommet mitt er nå omgjort til trimrom, syns det er flott for mine foreldres del. 2
Bluegreen Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 Jeg eier en stor enebolig. For 10 år siden ble jeg sammen med en mann som hadde to barn som flyttet inn i huset sammen med meg og mine fire barn. Mine barn hadde da hvert sitt soverom, men så gjorde jeg om to oppbevarings/hobbyrom til soverom slik at mine to stebarn også fikk hvert sitt rom. Stebarna var her annenhver uke, så rommene ble mye brukt. Nå derimot, har barna blitt voksne (over 20 år) og de er her max to netter i måneden. De har ikke flyttet hjemmefra, men de bor mer hos moren da de har jobb, skole og venner nærmere der. Så har det seg slik at jeg har lysst å innrede et trimrom i huset, men mangler noe egnet rom for dette. Eldste stebarns soverom er perfekt i størrelse til dette, men både han og BF mener det er feil at jeg skal "kaste" ham ut fra hans eget soverom. Jeg mener derimot at det er mitt hus, og at de kan dele rom de få gangene de er her, og det er dessuten sjelden de er her samtidig. De har aldri med venner hjem, men hadde de hatt det så kan de sitte i loftstuen, så det er ikke behov for at de trenger eget rom for å kunne ta folk med hjem.. Hva mener dere, er det feil av meg å "kaste" ham ut av rommet? Jeg er enig i de andre svarene, men jeg kan også se at det kan ha negative følger hvis han føler at han blir kastet ut. Mitt rom hjemme hos min mor ble gjort om til en tv/fest-stue for mine andre søsken den dagen jeg flyttet ut. Det gjorde at jeg aldri besøkte hjemplassen med mindre jeg hadde andre overnattingsmuligheter. Det er ikke sammenlignbart, selvfølgelig, men jeg tror terskelen for å komme på besøk blir langt høyere hvis man ikke har en grei sengeplass å komme til, og de to gangene i måneden kan bli til ingen. Har du eventuelt mulighet til å ha en enkeltseng med et lite nattbord stående på dette trimrommet da? Da kan man eventuelt si at rommet står til hans disposisjon de få gangene han er her. Da kan i allefall ikke BF og stesønn si at du ikke inngår et kompromiss! 1
Gjest ts Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 På den ene siden synes jeg du godt kan ta rommet, siden det sjelden er i bruk likevel. Og så kan du innrede det andre rommet med to senger sånn at stebarna har et sted å være. Det høres litt bortskjemt ut å forvente at et rom står på vent når man likevel knapt bruker det. Barna er tross alt voksne. På den andre siden lurer jeg på om det er verdt bryet, for det høres ut som det kan bli en heftig krangel ut av dette. Hvor viktig er det å ha et trimrom? Finnes det ingen andre muligheter? Hvor gamle er dine egne barn? Er de på flyttefot snart? Hvis eneboligen er stor finnes det kanskje andre muligheter? Slå sammen to boder, ta en del av en bod og en del av en gang eller noe? Ja, det kan nok bli en krangel, og det vil jeg selvfølgelig helst unngå. Jeg har kjøpt meg tredemølle, spinningssykkel og andre mindre apparater, og nå står de på loftstua. Det fungerer jo helt ok, men da kan jeg for eksempel ikke trene når barna har besøk. Har alltid hatt lysst på et skikkelig trimrom, laget til noe musikk osv. Det er ingen andre muligheter, da jeg gjorde om de bodene jeg hadde til soverom til stebarn da de flyttet inn. Mine to eldste barn nærmer seg flyttealder de også (18 og 19 år), men jeg synes i alle fall at det blir galt å ta over egne barns soverom, mens stebarn får beholde soverommene..
Gjest ts Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 Jeg er enig i de andre svarene, men jeg kan også se at det kan ha negative følger hvis han føler at han blir kastet ut. Mitt rom hjemme hos min mor ble gjort om til en tv/fest-stue for mine andre søsken den dagen jeg flyttet ut. Det gjorde at jeg aldri besøkte hjemplassen med mindre jeg hadde andre overnattingsmuligheter. Det er ikke sammenlignbart, selvfølgelig, men jeg tror terskelen for å komme på besøk blir langt høyere hvis man ikke har en grei sengeplass å komme til, og de to gangene i måneden kan bli til ingen. Har du eventuelt mulighet til å ha en enkeltseng med et lite nattbord stående på dette trimrommet da? Da kan man eventuelt si at rommet står til hans disposisjon de få gangene han er her. Da kan i allefall ikke BF og stesønn si at du ikke inngår et kompromiss! Det har du helt rett i,vil selvfølgelig unngå at han ikke kommer mer på besøk! Jeg har faktiskt foreslått at han kan få ha sengen sin der, men han ville ikke sove på et ekkelt trimrom som kom til å lukte svette (og det forstår jeg også veldig godt) Huff, ikke lett dette Men tusen takk for svar iallefall!!
Kosemose Skrevet 12. mars 2011 #11 Skrevet 12. mars 2011 Løsningen må vel bli at de to stebarna, som begge er over 20 år, og som begge bor fast hos mor, og kun er på besøk hos dere 1-2 netter i måneden, og aldri samtidig - at dere gjør om det ene av deres soverom slik at de deler rom? At de får ha hver sin seng og hver sin krok på dette felles rommet? 3
Jill Skrevet 12. mars 2011 #12 Skrevet 12. mars 2011 Mine foreldre flyttet et sånt stort treningsapparat inn på "mitt" rom når de skulle gjøre et annet rom om til rom for barnebarna (ikke mine barn). Nå er apparatet lite brukt, og jeg er bare hjemme i ferier, men jeg har aldri tenkt over at det er noe problem at det står der. Synes stesønnen din er litt kravstor. Det er jo bare å lufte ut, så kan det vel ikke lukte så fælt
Gjest Chickpea Skrevet 12. mars 2011 #13 Skrevet 12. mars 2011 Jeg synes ikke du er urimelig som ønsker å benytte deg av et rom som ellers står ubrukt 48 uker i året! Å kreve et eget rom når man er voksen og kommer kun på besøk 1-2 natter i måneden, synes jeg er storforlangende og sutring om at man blir "kastet ut" og "ekkelt trimrom" er rett og slett veldig barnslig. Nei, det er ingen synd på din stesønn å dele rom med sitt søsken de få gangene han er på besøk.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #14 Skrevet 12. mars 2011 Jeg eier en stor enebolig. For 10 år siden ble jeg sammen med en mann som hadde to barn som flyttet inn i huset sammen med meg og mine fire barn. Mine barn hadde da hvert sitt soverom, men så gjorde jeg om to oppbevarings/hobbyrom til soverom slik at mine to stebarn også fikk hvert sitt rom. Stebarna var her annenhver uke, så rommene ble mye brukt. Nå derimot, har barna blitt voksne (over 20 år) og de er her max to netter i måneden. De har ikke flyttet hjemmefra, men de bor mer hos moren da de har jobb, skole og venner nærmere der. Så har det seg slik at jeg har lysst å innrede et trimrom i huset, men mangler noe egnet rom for dette. Eldste stebarns soverom er perfekt i størrelse til dette, men både han og BF mener det er feil at jeg skal "kaste" ham ut fra hans eget soverom. Jeg mener derimot at det er mitt hus, og at de kan dele rom de få gangene de er her, og det er dessuten sjelden de er her samtidig. De har aldri med venner hjem, men hadde de hatt det så kan de sitte i loftstuen, så det er ikke behov for at de trenger eget rom for å kunne ta folk med hjem.. Hva mener dere, er det feil av meg å "kaste" ham ut av rommet? De bør jo uansett ha et rom ved besøk.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2011 #15 Skrevet 12. mars 2011 Ditt hus og VOKSNE folk. Saken er helt klar for meg. Du gjør som det passer deg best. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #16 Skrevet 12. mars 2011 De bør jo uansett ha et rom ved besøk. Men det har de jo. De vil bare bli nødt til å dele rom. Og det synes jeg er helt ok med tanke på at de er voksne, de er sjelden der på overnatting og enda sjeldnere samtidig. Da blir det for dumt å kreve at hver av dem skal ha et eget rom stående på vent. Men om jeg var ts ville jeg ikke bare tvunget gjennom mitt ønske sånn helt uten videre. Jeg ville nok anstrengt meg for å få far og stesønn til å se min side av saken, og fått dem litt mer med på ideen før jeg gjorde alvor av det. Ellers kan konflikten bli uforholdsmessig stor. Hva med å friste de voksne stebarna med at trimrommet selvsagt er tilgjengelig for dem også. Kanskje de har noen ønsker om et ekstra apparat som kan stå der? Du snakker om å ordne til med musikk osv, så da kan du jo også forberede musikk som stebarna liker. Og dere kan legge litt ekstra flid i det rommet som stebarna skal dele. Pusse det opp kanskje? Gjøre et eller annet innkjøp til rommet som stebarna vil sette pris på og som gjør at det føles greiere. Jeg tenker i utgangspunktet at stesønnen som nekter å gi fra seg rommet han sjelden bruker oppfører seg barnslig og bortskjemt. Men ts risikerer likevel å bli sett på som den onde stemoren om hun tvinger gjennom sitt ønske, dessverre.
lille-lure Skrevet 12. mars 2011 #17 Skrevet 12. mars 2011 Mitt rom har vært hobbyrom,tvstue og nå kontor/gjesterom. Tror mine foreldre ville ledd seg skrullete om jeg påstod noe annet.
Gjest Heloise Skrevet 12. mars 2011 #18 Skrevet 12. mars 2011 Ja, ditt hus og voksne folk - Men snakk i alle fall med de det gjelder på forhånd så de ikke får et sjokk.
Lemona Skrevet 12. mars 2011 #19 Skrevet 12. mars 2011 Er enig med de fleste andre her som synes det er urimelig at en som har passert 20 forventer at det står et eget rom og venter på han hvis han en sjelden gang stikker innom. Jeg hadde satt inn køyeseng på rommet til den andre stesønnen hvis rommet er for lite til to enkeltsenger.
Norbertine Skrevet 12. mars 2011 #20 Skrevet 12. mars 2011 Dere har altså til sammen seks barn. Når alle disse barna flytter ut, synes altså din mann og barna at det er naturlig at det til enhver tid står seks rom til disposisjon for dem når de kommer på besøk, som etterhvert sannsynligvis kommer til å begrense seg til maks en gang i måneden? Mens du ikke får innrede et eneste rom til det du har lyst til når dere bor to personer i et kjempehus? Jeg har i hvert fall ikke eget rom hos verken min mor eller far, hadde det muligens et år omtrent etter jeg flyttet ut. Nå har de begge to-tre gjesterom, barn og stebarn og øvrig familie bytter selvfølgelig på disse når vi er på besøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå