Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå trent i ca 1 mnd. Treningen har gått veldig bra og har fått inn rutiner. Men jeg føler at jeg sliter med kostholdet mitt.

Jobber i barnehage så jeg spiser maten som er der. Er veldig bevist på å spise knekkebrød i stedet for brød, prøver å holder meg unna kaker og godteri, men noen ganger så blir det en liten smaksprøve. Fredager har vi varmmat og da spiser jeg som regel det som er. Drikker melk til frokost og lunsj og ellers vann når jeg er tørst. Føler at når jeg er på jobb går det ganske greit. Spiser til faste tider og spiser ikke for mye.

Problemet mitt er når jeg kommer hjem. Det er sjeldent jeg lager meg middag siden jeg spiser alene. Synes det er kjedelig å lage middag til meg selv og vanskelig å tenke på noe som er godt og sunt. Så da blir det til at jeg hiver i meg knekkebrød eller spiser en banan føre jeg skal på trening. Når jeg er ferdig på trening så blir det heller ikke så mye mat på meg.

Trenger tips til noe mat/middag som jeg kan lage føre og etter trening. Og litt billig mat for lever på budsjett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nå trent i ca 1 mnd. Treningen har gått veldig bra og har fått inn rutiner. Men jeg føler at jeg sliter med kostholdet mitt.

Jobber i barnehage så jeg spiser maten som er der. Er veldig bevist på å spise knekkebrød i stedet for brød, prøver å holder meg unna kaker og godteri, men noen ganger så blir det en liten smaksprøve. Fredager har vi varmmat og da spiser jeg som regel det som er. Drikker melk til frokost og lunsj og ellers vann når jeg er tørst. Føler at når jeg er på jobb går det ganske greit. Spiser til faste tider og spiser ikke for mye.

Problemet mitt er når jeg kommer hjem. Det er sjeldent jeg lager meg middag siden jeg spiser alene. Synes det er kjedelig å lage middag til meg selv og vanskelig å tenke på noe som er godt og sunt. Så da blir det til at jeg hiver i meg knekkebrød eller spiser en banan føre jeg skal på trening. Når jeg er ferdig på trening så blir det heller ikke så mye mat på meg.

Trenger tips til noe mat/middag som jeg kan lage føre og etter trening. Og litt billig mat for lever på budsjett.

Det kan være ekstremt kjedelig å lage mat når man er alene, derfor krever dette god planlegging. Start søndag kveld med å lage en ukemeny som skal inneholde minst tre-fire fiskemiddager, en-to vegetarmiddag, en-to kjøttmiddager. Lag gjerne rutiner som at fredag er fast vegetardag og søndag fast kjøttdag. Er du økonomisk, kan du gjøre mandag til en restemiddag-dag.

Gå på biblioteket eller bokhandelen og skaff deg den store rutete kokeboken til Ingrid E. Hovig. Der finner du blant annet to ukers meny for hele dagene. Plukk med deg middagstips fra butikkene, særlig har Rema og Mega ofte oppskrifter. Vegetarmat kan du finne på veg-veg.no

Det er utrolig viktig at du får i deg nok energi etter trening, så du må nesten se på matlaging som et nødvendig arbeid (hvis du ikke klarer å kose deg med det som en hobby). Knekkebrød og frukt gir ikke kroppen nok næring.

Lag altså en ukesmeny søndag kveld, og mandag går du og handler det du trenger. Dette hjelper deg med det økonomiske også. Du kan ha en evt ny handledag på fredagen ettersom ferskvarer ikke holder hele uka.

Kos deg med maten selv om du er alene. Inviter gjerne venner på besøk når du har mulighet :)

Skrevet

Du kan kjøpe poser med kyllingfileter, og når Kiwi har Go'helg-tilbud koster det jo 17,- for et passe stykke kjøtt/kylling/fisk, da er det bare å kjøpe og lage seg en salat, poteter, ris osv. Er lett å porsjonere til en da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...