Gå til innhold

Blir ikke enige om etternavn på barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn fra et tidligere forhold som har mitt etternavn. Samboeren og jeg fikk en sønn ved årsskiftet og samboeren min ønsker pga videreføring av sitt navn (siste i slekta)og av tradisjonelle grunner at han skal ha fars etternavn til slutt. Jeg ønsker at barna skal ha samme etternavn (har selv vokst opp med halvsøsken)og evt fars navn som mellomnavn på minstemann.

Vi får ikke søkt barnehageplass, reist til utlandet i sommer eller hatt navnefest uten at gutten har etternavnet på plass. Hver gang vi kommer inn på disse temaene ender det med stor krangel og vi kommer INGEN vei. Ingen av oss har visst tenkt til å gi seg.

Hvor vil dette ende til slutt? Hva skjer hos Folkeregisteret den dagen fristen for å sende inn fullt navn går ut? Evt hvordan kan vi bli enige? Megling?

Noen som har vært i samme situasjon eller kan si litt om dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en litt annen situasjon, men jeg og samboer kjøpte oss en hest en gang til prisen av rundt 400 000 kroner, en travhest som hadde løpt inn rundt 2 mill og enda på god vei til mer. Uansett, hesten måtte navngis før vi kunne ta noen flere løp, og vi ble seriøst ikke enige, løp etter løp gikk tapt fordi vi aldri fikk meldt dyret på med rett navn og regnr. Ringte advokat for å tvinge frem en forhandling men de ville helst ikke ta i slike ting med ildtang en gang for det er ingen av oss som egentlig har rett, dermed umulig for advokaten å prøve å gi noen rett uten at den andre blir forbanna.

Vi ble sendt til en privat megler, etter 4000 i gebyrer der, noen timer med krangling hos henne, og hjemme, så ble hesten til slutt hetende noe helt annet enn både jeg og samboer ville. Megleren skrev ned 5 forslag fra oss obegge, blanda dem, og trakk en lapp.

Nå vet jeg at det er helt feil å sammenligne denne saken med deres barn, men poenget mitt er at jeg tviler på at advokaten får gjort så mye, dere trenger nok en megler, og mer storsinn. Lykke til!

• Liker 2
Skrevet

kan dere ikke bruke begges etternavn og bli ferdig med et?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan dere ikke bare trekke lapp? Da er det tilfeldighetene som styrer og ingen kan føle seg overkjørt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis samboeren din har et spesielt etternavn og dette barnet er siste i slekta, syns jeg det er merkelig at du ikke kan gå med på å la ham få videreføre navnet sitt gjennom barnet deres. Du har allerede videreført ditt navn gjennom ditt andre barn. Og ditt etternavn kan være mellomnavn på dette barnet.

Skjønner argumentet med at halvsøsken skal ha samme etternavn for å øke søskenfølelsen, men hva hvis pappan til det første barnet ditt får et barn til da, det blir jo også halvsøsken til det ene barnet ditt, like mye som ditt nye barn er det. At barna får ulike etternavn er rett og slett en mulig konsekvens av at man får barn med flere. Og bør da ikke ha noe å si for søskenfølelsen.

Syns du burde gi deg, du har allerede fått videreført ditt navn. Vær litt raus, ellers spår jeg at du snart står der alene.

• Liker 27
Skrevet

Etter min mening er "siste i slekta" et godt argument.

Da vi giftet oss var det den eneste grunnen til at jeg ville bytte etternavn, for dermed å føre videre til våre barn. Men jeg har mitt gamle etternavn også, som mellomnavn. Våre barn blir også å hete begge navn, mest pga tilhørighet.

Jeg har ikke samme etternavn som min lillesøster, og er veldig knyttet uansett.

Hva er grunnen til at du absolutt ønsker samme etternavn på barna dine?

Men skjønner frustrasjonen deres begge to! Navn er knyttet opp til vår personlighet og historie.

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg at det er helt feil å sammenligne denne saken med deres barn, men poenget mitt er at jeg tviler på at advokaten får gjort så mye, dere trenger nok en megler, og mer storsinn. Lykke til!

Tusen takk for svar! Storsinn er vel det vi burde hatt mer av ja. Dessverre er det for mye følelser i dette til at noen klarer å gi seg eller slå seg ned med resultat fra f.eks en trekning.

For han er det viktig at hans navn er til slutt for å være tradisjonell og for å videreføre sitt navn, mens jeg føler at ved å bruke mitt sist, ville vi videreført farsnavnet, hatt samme etternavn på barna og gitt barnet mulighet for å evt bytte senere (slik jeg selv endte med å gjøre). <----- for å svare de andre i samme slengen ;)

Skrevet

Er det noen som vet hva dette ville ende med om vi ikke skulle bli enige?

Skrevet

Er det noen som vet hva dette ville ende med om vi ikke skulle bli enige?

samlivsbrudd??

skjønner ikke at man tør å få barn sammen, og planlegge et felles liv, når man ikke kan ha storsinn nok til å la et familienavn bli videreført hvis det er "siste sjangse". Jeg syns du er utrolig egoistisk her, TS.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange argumenterer for din samboer siden han har et "spesielt" etternavn, og er siste i slekta. Jeg syns han skal bøye seg av for barnas del, jeg syns de skal ha samme etternavn, evt at deres felles barn tar hans etternavn som mellomnavn. Her må har faktisk se på barnas beste og hvordan det skal være lettest for de framover. Jeg syns han skal svelge stoltheten sin. Evt. kan dere ordne det ved å sette bindestrek mellom etternavnene dersom dette klinger bra

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20012002/otprp-nr-31-2001-2002-/5/6/3.html?id=166980

Kanskje du finner svaret ditt her?

Ser ut som du får det som du vil dersom dere ikke blir enige. Men jeg vil ikke anbefale å trekke saken ut i tid for å få viljen sin. Det kan skape mye bitterhet på sikt.

Et forslag:

Bli enige om at dere i en ukes tid eller mer skal "late som" at dere er enige i motpartens ønsker og går inn for å prøve å venne dere til tanken. Altså du aksepterer hans ønske og han aksepterer ditt, og dere diskuterer ikke saken mer. Når dere har gått en avtalt periode med denne liksom-avgjørelsen og fått litt tid til å kjenne på hvordan det føles kan dere igjen ta opp temaet til samtale og se om kanskje en av dere ikke synes det er så ille likevel. Det meste pleier å gå seg til når man blir vant til det.

• Liker 3
Skrevet

Ser at mange argumenterer for din samboer siden han har et "spesielt" etternavn, og er siste i slekta. Jeg syns han skal bøye seg av for barnas del, jeg syns de skal ha samme etternavn, evt at deres felles barn tar hans etternavn som mellomnavn. Her må har faktisk se på barnas beste og hvordan det skal være lettest for de framover. Jeg syns han skal svelge stoltheten sin. Evt. kan dere ordne det ved å sette bindestrek mellom etternavnene dersom dette klinger bra

Hvorfor er det så viktig at de to halvsøsknene har eksakt identisk etternavn? De har jo hver sin pappa, og hva om den eldste får nok en søster eller bror, skal denne påtvinges samme etternavn og da eller?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte er det dumt for barna at de har forskjellige etternavn? Jeg kjenner mange søsken som har det, og ingen av dem lar seg plage av det.

I en familie har begge foreldrene så spesielt etternavn at de slet med å bli enige. Det endte med at barna (som har samme foreldre) fikk navn der den ene het Berg-Nystad og den andre Nystad-Berg (tilfeldige navn valgt av meg, men dere skjønner tegninga). Altså at det ble vekslet på hva som sto først og sist, men likevel er det tydelig for omverdenen at disse to mest sannsynlig har slektsbånd.

• Liker 3
Gjest Purple Haze
Skrevet

Dette syns jeg vitner om smålighet og lite fleksibilitet. Hvorfor er det så utrolig viktig at barna skal ha identiske etternavn? Er helt enig med kosemose i det hun skriver.

Min niese har to døtre, den ene har etternavnet til far, den andre etternavnet til mor. De er helsøsken. Jeg syns jo det er litt rart at de valgte å gjøre det sånn, men de har sikkert sine grunner. Jeg heter noe annet til etternavn enn begge mine barn, da de kun har farens etternavn og vi er skilt. Kunne ikke brydd meg mindre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn fra et tidligere forhold som har mitt etternavn. Samboeren og jeg fikk en sønn ved årsskiftet og samboeren min ønsker pga videreføring av sitt navn (siste i slekta)og av tradisjonelle grunner at han skal ha fars etternavn til slutt. Jeg ønsker at barna skal ha samme etternavn (har selv vokst opp med halvsøsken)og evt fars navn som mellomnavn på minstemann.

Vi får ikke søkt barnehageplass, reist til utlandet i sommer eller hatt navnefest uten at gutten har etternavnet på plass. Hver gang vi kommer inn på disse temaene ender det med stor krangel og vi kommer INGEN vei. Ingen av oss har visst tenkt til å gi seg.

Hvor vil dette ende til slutt? Hva skjer hos Folkeregisteret den dagen fristen for å sende inn fullt navn går ut? Evt hvordan kan vi bli enige? Megling?

Noen som har vært i samme situasjon eller kan si litt om dette?

Er det rart det er krig i verden?

Skjønner din samboer godt. Du skriver at dere begge to er steile i spørsmålet,kan du ike forstå han og? det er siste i slekten,litt storsinn kan man vise.

Blir dere ikke enige, så vil folkeregisteret velge navn for dere. Barnet kan skifte etternavn senere i livet om det er ønskelig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært bort i noe av det samme. Vi ble ikke enige. Endte med at datter fikk hans etternavn for at vi senere skulle diskutere. For å si det pent så ble det vel aldri en diskusjon. Han hadde makta og begge endene. Han hadde et vanlig etternavn og jeg et sjeldent et.

Så skulle vi ha barn nr. to. Han hadde i mellomtid byttet etternavn til sin bestemor. Vi ba om navneskifte og barnet fikk hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Avtalen var at vi skulle bytte om på barn nr. 2. Sånn ble det aldri siden det ble et brudd. Ergo så har alle ungene mitt etternavn.

Søskenforhold er uavhengig av etternavn. Heldigvis.

Jeg har vært veldig bevisst på å bruke både mellomnnavn (fra far) og mitt etternavn så unger føler at alle navnene er naturlige for de. De fleste utenom bruker også begge navnene.

Gjest Gjest
Skrevet

Og når ungen blir 18 år, så finner h*n ut at fars navn var/er spesielt og at h*n selv er siste slektsledd. Så går avkommet på folkeregisteret og endrer til det navnet selv.

Så har du kranglet deg til skillsmisse over historiens tåpeligste tvist.

• Liker 11
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns du bør gi deg. Jeg har selv forskjelilg etternavn fra min bror (helbror) uten at jeg syns det har noe å si eller har gjort oss til noe mindre søsken av den grunn.

Jeg syns din mann sitt argument er bedre enn ditt rett go slett, og dessuten syns jeg det er dumt å være så sta at du til og med vurderer advokat på dette her. Av og til må man ofre seg for husfreden, sånn er det bra å være to.

Skrevet

Hvis dere ikke blir enige får barnet automatisk ditt etternavn når det er gått seks måneder siden fødselen. Hvis dere ikke gir barnet et fornavn er det noe annet - det er faktisk straffbart.

Synes forsåvidt det er rart at dere ikke klarer å bli enige... Det er da ikke verdt å ofre forholdet for dette? Når det er sagt er jeg uenig med de som legger hele skylda på TS her - samboeren kan nå like gjerne være den som gir seg. Hans argumenter er ikke noe bedre enn hennes.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3 navn på postkassa:)

Jeg har mitt, ungene har faren sitt og min nye ektemann har sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...