wahaj Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Hvis man går ut i fra at man skal gå 10 000 skritt daglig, hvordan er det hvis man jogger i stedet? Det blir jo mindre skritt, og kortere distanse, men likevel forbrenner man vel mer av å jogge enn av å gå? Eller er det like greit å bare gå, siden man da bruker lengre tid på å nå alle skrittene, kontra jogging som kanskje får ned 1/3 av tiden.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Nei, du forbrenner ikke nødvendigvis mer når du jogger. Distansen teller mer enn hastighet når det gjelder forbrenning, og som en tommelfingerregel an du regne med at du forbrenner samme antall kalorier som kilo du veier (65 kilo=60kcal) pr tilbakelagt kilometer.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 Oisann, der ble det noen srivefeil. Det skal stå kan du regne med, og 65 kilo=65 kcal. Beklager.
Gjest Trolltausa Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 Det anbefalte fra myndighetene er minst 10 000 skritt eller minst 30 min om dagen. Lance har et veldig godt svar til deg (jeg skulle ønsket hans innlegg alltid lå på forsiden...) Jeg anbefaler deg å lese denne siden. Kort sagt vil du forbrenne like mye ved å gå x antall km, som ved å jogge samme distanse. Hvis du har kortere skrittlengde ved jogging, får du også en kortere distanse på 10 000 skritt enn du gjør ved å gå, i tillegg til at du får en kortere aktiv tid. Da er det mest logisk at du går den lengste distansen. (Lengre tid på grunn av tempo, og lengre distanse på grunn av skrittlengde) Det mest optimale derimot, hadde vært om du hadde gått bort i fra 10 000 skritt, og heller tenkt tid/distanse, men det var ikke svar på spørsmålet ditt.
Dyreelskern Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Kort sagt vil du forbrenne like mye ved å gå x antall km, som ved å jogge samme distanse. Seriøst? :D Hvis jeg skulle jogga en runde jeg ofte går, den er ca 6 km, da hadde jeg jo dødd (en del oppoverbakker der), men når jeg går så går det helt fint. Da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet når alle jogger forbi meg, da, for jeg forbrenner like mye fordi det tar lenger tid å gå?:D Men...hvis jeg går kjempesakte, så blir jeg jo ikke sliten, selv om det da tar...to timer. Hvis jeg går fort, så blir jeg kjempesliten, og da tar det kanskje en time. Og da er det ingen forskjell i kalorier jeg har brent? Bare at jeg i det ene tilfellet får kondistrening?
Gjest Trolltausa Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Seriøst? :D Ja, seriøst Det er noen små variabler med tanke på luftmotstand, og ved at det å gå er noe mer energibesparende enn å jogge, men forskjellen er så liten at det utgjør minimalt. (se Lances utregning jeg har linket til tidligere i tråden) Men som du sier: du forbrenner like mye kalorier ved å rusle x antall meter i rolig tempo som ved å tilbakelegge samme distanse gjennom jogging eller rask gange, men i to av scenarioene får du kondisjonstrening i tillegg, det får du ikke når du rusler avgårde i søndagstur-tempo. 2
Wiggins Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 Seriøst? :D Hvis jeg skulle jogga en runde jeg ofte går, den er ca 6 km, da hadde jeg jo dødd (en del oppoverbakker der), men når jeg går så går det helt fint. Da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet når alle jogger forbi meg, da, for jeg forbrenner like mye fordi det tar lenger tid å gå?:D Men...hvis jeg går kjempesakte, så blir jeg jo ikke sliten, selv om det da tar...to timer. Hvis jeg går fort, så blir jeg kjempesliten, og da tar det kanskje en time. Og da er det ingen forskjell i kalorier jeg har brent? Bare at jeg i det ene tilfellet får kondistrening? Gange er mer energiøkonomisk enn jogging, så du forbrenner noe mindre ved gange. Jeg har sett en del påstander om at forskjellen er x antall prosent, men det avhenger jo av gangelag, som er individuelt. Kanskje 5-10% forskjell for å ta et tall ut av løse lufta. Derimot får du jo ikke noe særlig bedre kondis hvis du går rolig. Skal kondisjonen bli bedre må du få opp pulsen, men ikke sånn at du gisper etter luft. Jeg har registrert at såkalte 4x4-intervaller har blitt en slags mote de siste 2-3 årene, men som jeg har sagt før: Ved å bare trene intervaller vil man gjerne få rask fremgang, men man vil stagnere på et nivå som er lavere enn om man hadde mye trening under syreterskel før man begynte med intervall. For ikke å snakke om at å trene intervaller der man ligger godt over syreterskel er smertefullt og vanskelig å motivere seg for for folk som ikke har drevet noe særlig med trening før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå