Gå til innhold

Prøver her..... trenger synspunkter....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Håper at noen har synspunkter på min sak...

Ja, jeg vet, jeg har vel gått i "samboerfella"...

For 8 år siden flyttet jeg inn hos min samboer. Vi har fått to barn. Han har hele tiden vært i arbeid, jeg har vært hjemme i fødselspermisjon, og hatt vikariater innimellom, men ikke fast jobb. Han eier huset, og har under 500 000 igjen på lånet.

Nå endelig (!) har vi planer om å ordne alt papirarbeid mellom oss. VI skal skrive testament og samboerkontrakt.

Planen er at jeg skal kjøpe meg inn i huset. Vi har tenkt at jeg tar opp et lån tilsvarende det han har igjen på sitt, slik at han kan nedbetale dette, og i tillegg betale 2-300 tusen for oppussing.

For dette blir bolig 50 % min. Han blir gjeldsfri og vil ta opp lån til hyttebygging.

Men nå har jeg begynt å tenke på om det ikke alltid vil føles litt skeivt for meg å ha lån på hjemmet vårt, rent følelsesmessig, på en måte. Er det en bedre ide at jeg heller står som medlåntaker i det lånet han har igjen, og at vi heller skriver avtale på at det er jeg som faktisk betaler i praksis? (I tillegg kan jeg jo betale oppussingen?)...

Tankene kverner så mye rundt dette... Jeg har jo bodd her i mange år og fått barn, "tatt støyten" hjemme med barn, mat osv, og det med ikke å ha fått fast jobb etc

Jeg tenker på hvordan det skulle bli om vi skulle en gang gå fra hverandre. Hvordan ville det bli med utkjøping av den andre etc, hvis bare jeg har boliglån?

Håper på noen gode råd, og ikke fordømmende meldinger om hvor dum jeg er som ikke har ordnet før etc, for det vet jeg selv veldig godt :)

TUUUUUUUUUUUUSEN takk om du vil hjelpe med tankene dine.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du bør snakke med banken/økonomisk rådgiver for å finne ut hvordan dere begge kommer best ut av det ved et samlivsbrudd. Og så ta det fra der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...