Gjest gjest Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Sitter å leser trådene her inne, virker som det bare er alenemødre som er bitre på exens nye parner eller stemødre som fortviler over barnemors hersketeknikker ovenfor kjæresten sin.. så har litt lyst å høre noen positive historier... 1
Anaconda Skrevet 11. mars 2011 #2 Skrevet 11. mars 2011 Dette har jeg også lurt på etter å ha trålet gjennom diverse tråder på KG. Jeg har ikke barn (og er ikke stemor for den saks skyld)så jeg kan ikke gi deg noe svar, men er spent på hvilke andre svar som eventuelt dukker opp. *legge til i mine innlegg*
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #3 Skrevet 11. mars 2011 Jeg er stemor, å jeg kan vel ikke sette fingeren på en spesiell fin historie om barnas mor, men stebana mine er to fine unger med mange gode egenskaper. Deres mor har selvsagt bidratt til at de har blitt det de er idag - på lik linje som deres far.
Gjest gjest Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Jeg møtte og pratet m BM til verdens herligste stedatter for første gang i helgen.. hun var faktisk hyggelig... lyst til å bli bedre kjent...burde jeg adde henne til facebook, eller kan det virke støtene for henne å se alle kjærlighetserklæringene mellom meg og BF?
Gjest stemor og mamma Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Jeg har heller ingen konkrete historier om mor, men hun er helt alright, og forholdet fungerer godt. Hun ønsker meg velkommen på barnas forestillinger, og ungene kan reise bort med meg (uten far) med hennes velsignelse. Jeg er ikke med på foreldremøter, men det er ikke fordi hun nekter meg det; det er rett og slett ikke noe jeg ønsker eller har behov for. Jeg og pappa'en har et fellesbarn, og hun ser og skjønner at dette barnet er en stor del av hennes barns liv. Hun gjør sitt beste for å bli kjent med lillebror, og kjøper gaver til ham fra storesøsknene. 5
Gjest Lykkeliky Skrevet 12. mars 2011 #6 Skrevet 12. mars 2011 Min eldste sønn har en stemor da han er hos sin far og hun er kjempehyggelig . Vi prater endel sammen og jeg vet at min sønn setter stor pris på henne. Jeg syntes på ingen måte dette er truende og er heller ikke sjalu. Jeg og barnefar gjorde det slutt mange år før han traff henne så vi var helt ferdige med hverandre... Jeg er kjempeglad for at min sønn har så godt forhold til sin stemor, kan ikke tenke meg noe værre enn å måtte sende ham avgårde til noen som faktisk ikke liker han. Det ville vært helt forferdelig! 5
Zoë Castillo Skrevet 12. mars 2011 #7 Skrevet 12. mars 2011 Moren til gutten til mannen min er en av mine beste venninner. De bor langt unna, så mannen min har ikke fast samvær. Vi bor hos dem noen dager i feriene, og vi reiser på turer innimellom. Jeg og hun kaller oss "tante" til den andres særkullsbarn. Hun og mannen min hadde et stygt brudd som det tok flere år for dem å komme over. Jeg kom inn i bildet ca 6 mnd senere, og var altså ikke årsaken til noe som helst. De to samarbeider godt i dag. Hun har som sagt full foreldrerett da gutten er for liten til å reise alene, men alle har heldigvis ganske likt syn på barneoppdragelse. Det er altså mulig for stemor og biomor å være venner, men det krever at en er villig til å sette barnas behov fremst, og ikke minst bør det ikke ha vært noe utroskap i bildet! 1
Alvina Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 (endret) Jeg er mor og har hatt to stemødre å forholde meg til etter bruddet. Det var uproblematisk og ofte ringte jeg stemor hvis jeg lurte på noe og ikke fikk tak i eksen. Er venner også på facebook, både med eksen og stemødrene. Barna er voksne i dag. Men, det var litt problemer i begynnelsen, pga at eksen hadde fortalt at jeg var en bitch og kontakten ble ikke opprettet fra dag en. Det gikk seg til etter den første fasen når de selv så at jeg tok vare på barna og ikke pratet negativt eller gjorde noe for å hindre samvær. Har også vært stemor noen år, da til en tenåring og hadde kontakt med moren selv om vi ikke ble venninner. Måtte møte henne noen ganger når sønnen kom på besøk og følte ikke at hun var uvennlig. Tror det er viktig å forholde seg saklig og involvere hverandre i det praktiske og å se at stemødre er en viktig del av barnas liv. Litt ros til stemødrene, de holdt kontakten med barna også etter skilsmisse med eksen, ringte ofte og inviterte barna på middag. Jeg forstår heller ikke at stemødre skal ha en så negativ rolle, men vi hører vel bare om det verste på kg, en glad stemor skriver vel ikke og forteller om hvor bra det fungerer? Endret 12. mars 2011 av Alvina 1
Dark Star Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 Jeg er stemor til en nå voksen gutt, og kom inn i livet hans da han var 6 år. Jeg har hatt en kjempegod dialog med mammaen hans hele veien, og har opplevd henne som en bra dame. Det har aldri vært sjalusi, krangler eller store frustrasjoner, men et godt samarbeid til det beste for gutten. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 Jeg er stemor til to og har et godt forhold til barnas mor. Hun er ei trivelig dame som har akseptert meg fra første stund. Det hadde vært slutt mellom henne og min samboer i flere år da jeg kom inn i bildet. Vi går godt overens, mor og jeg, vi skravler og ler sammen når vi møtes pga bursdag, skoletilstelninger osv. Men det hender jo likevel at jeg kan bli oppgitt eller frustrert over noe hun gjør, og hun kan sikkert det samme pga meg. Det har til og med hendt at jeg har skrevet et innlegg her på KG for å spørre om råd for å takle en vanskelig situasjon. Men det betyr jo ikke at jeg synes hun er en dårlig mor! Jeg får litt følelsen av at enten elsker du barnas mor, eller så hater du henne. Det finnes liksom ingen mellomting på KG. Barnas mor er ei flott dame som elsker sine barn og gjør veldig mye bra. Men hun er ingen perfekt solstrålende engel som aldri gjør feil. Samme gjelder meg. Derfor vil det jo iblant oppstå situasjoner der man blir oppgitt pga den andre. Det er liksom helt greit at man blir oppgitt over samboer/ektefelle, det forstår alle er normalt i et samliv. Men gud forby at man som stemor blir oppgitt over barnas mor, da er det ikke måte på hvor fæl man er som menneske. Jeg tror rett og slett at dagens stemorrollen er såpass ny i samfunnet at folk flest ikke helt har klart å se at forholdet mellom steforeldre og foreldre vil variere, akkurat som i alle andre mellommenneskelige forhold. Det betyr ikke at en av partene er ond og fæl. Og i tillegg så vil det jo selvsagt alltid finnes mødre som er egoistiske og selvopptatte, akkurat som det vil finnes stemødre som er det. Sånne mennesker finnes jo i befolkningen, og det er ingen grunn til å tro at fordi man bli mor så er man plutselig en selvoppofrende engel som aldri trår feil. Og at man blir stemor betyr ikke at man blir ei ond bitch som bare ser etter feil. Jeg er ærlig talt ganske lei av generaliseringene man finner på KG. Vi glemmer menneskene bak. Hvis en far og ei stemor sliter med ei mor som bruker barna som brikker i krig mot far, så burde stemor få lov til å be om råd uten å bli halshugget. Sånne mødre finnes faktisk. Og hvis ei mor sliter med ei stemor og en far som gir f... i barna så må hun få lov til å be om råd der. For øvrig kjenner jeg tre stemødre. To av dem har et knakende godt forhold til barnas mor. Den tredje sliter fordi mor er mentalt ustabil. Jeg vil tippe at hvis disse tre er på KG så vil det komme flest "hjelp, hva gjør jeg"-innlegg fra stemor nr. tre. Er ikke det ganske naturlig da? 2
Anaconda Skrevet 12. mars 2011 #11 Skrevet 12. mars 2011 (endret) Jeg møtte og pratet m BM til verdens herligste stedatter for første gang i helgen.. hun var faktisk hyggelig... lyst til å bli bedre kjent...burde jeg adde henne til facebook, eller kan det virke støtene for henne å se alle kjærlighetserklæringene mellom meg og BF? Jeg tenker at partneren din, altså eks-typen hennes, kan få ytre sin mening om det. ikke om du skal være venn med henne på facebook, men hva han syns om et evt nært vennskap mellom deg og henne. Jeg synes det høres spesielt ut og skulle ha et beste venninne-forhold til akkurat denne personen (av alle personer!) Endret 12. mars 2011 av Anaconda 1
lille-lure Skrevet 12. mars 2011 #12 Skrevet 12. mars 2011 Hos oss er det desverre slik at bm tok mer og mer kontakt med bf da hun forstod at forholdet vårt var seriøst. Bf har alltid vært en flørt, men vi har noe spesielt. Bm gjør alt i sin makt (innenfor fornuftens grenser) for og ha en "flørtende" tone med bf. Men det har ikke funket. Hun blir sur og lager bråk. Hun er mektig sjalu på oss. De skilte seg for 9år siden og hun er gift på nytt. Skal si jeg er spent på reaksjonen hennes når hun går vite at vi får et lite knøtt i oktober
Gjest Purple Haze Skrevet 12. mars 2011 #13 Skrevet 12. mars 2011 Stemor til mine barn har kommet seg med årene Jeg har aldri hatt noe problem med henne, men ungene mine var ikke så veldig begeistret for henne da de var yngre. Nå som mine er blitt unge voksne, går alt så mye bedre, og hun har stilt opp for min yngste på en flott måte. Det ba jeg far si til henne også Jeg er selv stemor og har ikke noe forhold til mannens eks. Hun har bestemt seg for å ikke like meg, så da er det lite jeg får gjort med det. Kan ikke si jeg har noe ønske om å ha noe forhold til henne, annet enn å hilse høflig når jeg møter henne. Hun er en god mor for sine barn, og jeg er en god stemor for ungene. Det er det viktigste.
Phaedra Skrevet 12. mars 2011 #14 Skrevet 12. mars 2011 (endret) Tråden er ryddet for avsporinger. Phaedra,mod Endret 12. mars 2011 av Phaedra
Gjest white tiger Skrevet 12. mars 2011 #15 Skrevet 12. mars 2011 Hyggelig å lese om positive erfaringer angående mødre og stemødre Selv holder barna mine på å få en stemor. Eksen var utro med henne når vi fortsatt var sammen. Barna har møtt henne, men jeg har ikke fått hilst på henne. Har sett henne en gang utenfor huset til eksen, da kom hun med bil, og skyndte seg kjapt forbi meg uten å se på meg en gang. Jeg skjønner jo godt grunnen til at hun ikke er så ivrig på å møte meg, men jeg håper vi kan få et bra forhold likevel. Har bestemt meg for ikke å være bitter på hverken henne eller eksen, og for å ikke mase. Vi møtes vel før eller siden 2
Gjest Gjesten Skrevet 12. mars 2011 #16 Skrevet 12. mars 2011 Hyggelig å lese om positive erfaringer angående mødre og stemødre Selv holder barna mine på å få en stemor. Eksen var utro med henne når vi fortsatt var sammen. Barna har møtt henne, men jeg har ikke fått hilst på henne. Har sett henne en gang utenfor huset til eksen, da kom hun med bil, og skyndte seg kjapt forbi meg uten å se på meg en gang. Jeg skjønner jo godt grunnen til at hun ikke er så ivrig på å møte meg, men jeg håper vi kan få et bra forhold likevel. Har bestemt meg for ikke å være bitter på hverken henne eller eksen, og for å ikke mase. Vi møtes vel før eller siden Må si jeg er mektig imponert hvis du virkelig klarer å godta henne ! Nå vet jeg ikke hvor lenge siden dette skjedde for deg , men jeg opplever at exen er sammen med hun han forlot meg for . Og jeg kjenner det godt i magen fremdeles ( 4 månder siden ) . Jeg vil ikke ha hun nær barna mine . Exen kan hun få ha , han d....er jeg i , og tenker de fortjener hverandre , men hold barna mine utenfor. Kommer det en ny kjæreste inn i livet hans ved en senere anledning , er situasjonen anderledes , og jeg skal ønske hun velkommen !
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #17 Skrevet 12. mars 2011 Uten å vite om jeg har rett, tror jeg mors holdning er avgjørende for et godt forhold til stemødre. Har ikke inntrykk av at stemødre er slemme, selv om det sikkert finnes av den sorten også. En mor må vite at barna har hjerterom for flere. Kanskje mange mødre blir sjalu, pga stress og vanskeligheter med å imøtekomme barnas behov. Dvs lett havner i tidsklemma og ender opp med dårlig samvittighet. Da er det sikkert ikke enkelt å takle fars nye dame, men viktig å ta et oppgjør med seg selv. Hvis foreldrene og steforeldrene er opptatt av barnas beste, er det egentlig ikke noe å krangle om.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #18 Skrevet 12. mars 2011 Må si jeg er mektig imponert hvis du virkelig klarer å godta henne ! Nå vet jeg ikke hvor lenge siden dette skjedde for deg , men jeg opplever at exen er sammen med hun han forlot meg for . Og jeg kjenner det godt i magen fremdeles ( 4 månder siden ) . Jeg vil ikke ha hun nær barna mine . Exen kan hun få ha , han d....er jeg i , og tenker de fortjener hverandre , men hold barna mine utenfor. Kommer det en ny kjæreste inn i livet hans ved en senere anledning , er situasjonen anderledes , og jeg skal ønske hun velkommen ! Trist at han gikk rett til en ny dame før forholdet deres var over. Fortell han at du trenger litt mer tid, og anser henne som en tilfeldig kjæreste som ikke nødvendigvis må møte barna. De har jo ikke vært lenge sammen og om noen uker kan de gå lei hverandre. Men likvel kan du ikke styre hans liv, han har rett til samvær og barna har rett til å møte pappaen sin. Ta deg en kveld på byen når barna er der, finn deg en elsker...ikke bli bitter. Han er ikke verd det. 1
Gjest yojo Skrevet 12. mars 2011 #19 Skrevet 12. mars 2011 Jeg har bare gode historier. Mamma'n til mine stebarn er ei flott dame, det samme er min sønns stemor. Mine stebarns mor tilbyr seg til og med å passe min sønn hvis vi er i knipe, er hun ute å reiser kjøper hun også gave til ham. Er det ikke fantastisk at dette også går an ?! Enig at det er mange triste historier her på KG........
Gjest gjest Skrevet 24. mars 2011 #20 Skrevet 24. mars 2011 Jeg har bare gode historier. Mamma'n til mine stebarn er ei flott dame, det samme er min sønns stemor. Mine stebarns mor tilbyr seg til og med å passe min sønn hvis vi er i knipe, er hun ute å reiser kjøper hun også gave til ham. Er det ikke fantastisk at dette også går an ?! Enig at det er mange triste historier her på KG........ fantastisk:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå