Gå til innhold

Er det noen som har Aloe Vera plante i hus?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor kjøpes den?

Hvordan stelles den?

Hvordan liker den å bli plantet?

Ja, fortell alt du vet? :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøpte min for lenge siden på Spar,faktisk! De har ett lite utvalg blomster her jeg bor. Min står i en potte på badet,den får vann ukentlig,og jeg klipper av ett blad ved behov,og smører innholdet på huden,eks når jeg brant meg på varmt vann!

Skrevet

Jeg fikk et par avleggere av min søster for noen år siden, og de stortrives her :) Jeg potter om en gang i året (sikkert ikke nødvendig), og da får de blanding mellom kaktusjord og blomsterjord :) Jeg vanner når jeg husker det (ukentlig - månedlig), men disse plantene vokser og vokser :) De gangene jeg tar avleggere, skjærer jeg bare av en av bladene og setter den i et glass litt OVER vann. Altså : vann - luft - plante. Da strekker den røtter ned til vannet. Har man en stor plante kan man nok ta rot-avlegger og, men det har jeg faktisk aldri prøvd. :sjenert: Etter noen uker setter jeg den i kaktus/blomsterjord. Veldig takknemlig plante! :) Vet ikke hvor den fås kjøpt, men tipper plantasjen kan ha?

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte min for lenge siden på Spar,faktisk! De har ett lite utvalg blomster her jeg bor. Min står i en potte på badet,den får vann ukentlig,og jeg klipper av ett blad ved behov,og smører innholdet på huden,eks når jeg brant meg på varmt vann!

Ja, det var akkurat slik bruk jeg tenkte på!

Vet du at om du snitter bladet i to, så det liksom blir delt avlangt og du får to blader, og risper litt i det, så renner aloevera saften som bare det? For da trigges de sensetive "nervene" i planten og den produserer masse saftig evje som hjelper på alskens greier. Så derfor ønsker jeg meg en :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et par avleggere av min søster for noen år siden, og de stortrives her :) Jeg potter om en gang i året (sikkert ikke nødvendig), og da får de blanding mellom kaktusjord og blomsterjord :) Jeg vanner når jeg husker det (ukentlig - månedlig), men disse plantene vokser og vokser :) De gangene jeg tar avleggere, skjærer jeg bare av en av bladene og setter den i et glass litt OVER vann. Altså : vann - luft - plante. Da strekker den røtter ned til vannet. Har man en stor plante kan man nok ta rot-avlegger og, men det har jeg faktisk aldri prøvd. :sjenert: Etter noen uker setter jeg den i kaktus/blomsterjord. Veldig takknemlig plante! :) Vet ikke hvor den fås kjøpt, men tipper plantasjen kan ha?

Så morsomt! Slik må jeg virkelig skaffe meg, da kan jeg vel få flere ut av avleggere etterhvert da? :)

Skrevet

Ja, det var akkurat slik bruk jeg tenkte på!

Vet du at om du snitter bladet i to, så det liksom blir delt avlangt og du får to blader, og risper litt i det, så renner aloevera saften som bare det? For da trigges de sensetive "nervene" i planten og den produserer masse saftig evje som hjelper på alskens greier. Så derfor ønsker jeg meg en :jepp:

Takk for tipset,jeg har bare klippet rett av og klemt ut det som er inni,jeg! Får vel mer ut av bladene ved å prøve det du skriver!

Skrevet

Så morsomt! Slik må jeg virkelig skaffe meg, da kan jeg vel få flere ut av avleggere etterhvert da? :)

Ja, det vil jeg tro :fnise: Mine tar jo snart over huset iallefall :) Men jeg har jo ikke hjerte til å ta livet av noen, også brukes de jo i ny og ne også! Jeg har psoriasis, og disse plantene hjelper godt på utslettene mine iallefall! og for ikke snakke om de få gangene jeg er solbrent! :fnise:

Skrevet

Kjøpte meg en på tilbud i en blomsterbutikk.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tipset,jeg har bare klippet rett av og klemt ut det som er inni,jeg! Får vel mer ut av bladene ved å prøve det du skriver!

Ja, jeg lærte det på et overlevelsesprogram når Bear Grylls ble kjempesolbrent og fikk utslett i samme slengen, da fant han en diger plante og snitta bladene slik så evjen rant over hele ham, da tenkte jeg at jeg må få tak i en! :jepp:

Gjest Consensio
Skrevet

Husk at mange av disse aloevera plantene som selges rundt om kring IKKE har den healende effekten som skikkelige aloevera planter har.

Det finnes dessverre mange "kopier" der ute ;)

AnonymBruker
Skrevet

Husk at mange av disse aloevera plantene som selges rundt om kring IKKE har den healende effekten som skikkelige aloevera planter har.

Hmmmmmmm, takk for advarselen!

Neste spørsmål, hvem vet hvordan man vet at man har fått en original? :klo:

Skrevet

Jeg hadde en aloe vera plante, helt til i sommer.. Da stod den i vinduskarmen og fikk solstek på seg.. - og døde!

Men de er jo ganske nyttige å ha i hus da :)

Tror jeg kjøpte min på Plantasjen :)

Skrevet (endret)

...og husk at noen kan være utrolig allergiske mot aloe vera, så ikke begynn med å smøre inn et digert hudområde. Prøv en liten flekk og vent i et døgn først! :opplyser:

Endret av Pingting
Skrevet

Hvordan vet man om det er en kopi eller ei da? :/

AnonymBruker
Skrevet

Hmmmmmmm, takk for advarselen!

Neste spørsmål, hvem vet hvordan man vet at man har fått en original? :klo:

For det første er det nok lurt å lære seg kjennetegnene på planten. Det finnes noen ulike varianter, andre aloer enn aloe vera, og av og til blir kanske agaver o.l solgt som aloe vera.

Men jeg har god erfaring med min plante som jeg kjøpte på Obs i ei lita bygd for ti år siden - den setter masse sideskudd (noen vokser mer i høyden, men kan ha samme effekt), tåler omtrent alt, og bladsaften hjelper veldig godt på brent hud. Hvis du kjenner noen som har en aloe vera som funker, kan du jo spørre om å få en avlegger?

Skrevet

Jeg ga bort aloe-veraplanten sist jeg flyttet, men har fått en avlegger. Den ble ikke plantet i kaktusjord, bør jeg potte den om? Er også usikker på om den trenger litt gjødsel. Synes den vokser sakte, er enda ikke kommmet nye skudd og jeg har hatt den siden august. Tror plantene jeg har hatt før, har vokst raskere.

En veldig takknemlig plante, tåler å tørke ut hvis man er borte par uker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ga bort aloe-veraplanten sist jeg flyttet, men har fått en avlegger. Den ble ikke plantet i kaktusjord, bør jeg potte den om? Er også usikker på om den trenger litt gjødsel. Synes den vokser sakte, er enda ikke kommmet nye skudd og jeg har hatt den siden august. Tror plantene jeg har hatt før, har vokst raskere.

En veldig takknemlig plante, tåler å tørke ut hvis man er borte par uker.

Hvis den har lite jord er det en fin tid å plante om på nå. Ellers har jeg hatt mine aloe vera-planter i samme potte i mange år, stakkars, og de klarer seg likevel (men ser det er på tide å gi dem litt stell i år...). Årsaken til at den har vokst lite er nok at det har vært høst og vinter, plantene stopper veksten nesten helt da.

De tåler forresten å stå i vanlig blomsterjord også, men det er lurt å drenere potta.

Skrevet

Hvis den har lite jord er det en fin tid å plante om på nå. Ellers har jeg hatt mine aloe vera-planter i samme potte i mange år, stakkars, og de klarer seg likevel (men ser det er på tide å gi dem litt stell i år...). Årsaken til at den har vokst lite er nok at det har vært høst og vinter, plantene stopper veksten nesten helt da.

De tåler forresten å stå i vanlig blomsterjord også, men det er lurt å drenere potta.

Takk for svar. Potta er drenert. Jeg har vært mye borte i vinter og planten har bare fått lys fra vinduene. Ofte må den stå uten vann i par uker, har også noen andre sukkulenter men de er litt eldre og holder seg godt. Får håpe den kommer seg, stakkars liten. Vannet den i går og ga den litt blomstergjødsel i dag. Vet om noen som har grønne fingre og får til alt, men siden jeg ofte ikke er hjemme kan jeg ikke ha krevende planter.

Aloeveraen ble litt brunfarget på et av bladene i januar/februar. Får håpe den friskner til nå når det snart er vår. Kanskje jeg bør kjøpe kaktusjord, har hørt det er best å potte om tidlig på senvinteren.

• 3 år senere...
Skrevet

Ønsker meg små aloe vera-planter. Men man kan altså ikke ha de stående i små potter fordi de vil vokse?

Ser man det selv når de evt behøver større potte, eller vil de bare visne gradvis om det blir for trangt for røttene..?

Kan ingenting om planter og orker ikke styre noe særlig med dem, kanskje jeg er dømt til å måtte ha kaktuser. :P

Anonymous poster hash: 082e2...bc6

Skrevet

Det hadde vi i mange år, tidligere.

Ble smuglet hjem fra syden av besteforeldre. Ikke lovlig i dag.

Anonymous poster hash: af0f0...03e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...