AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Jeg har en hund som er aggressiv mot meg. Han er snill med andre de andre i familien og venner men han respekter meg IKKE. Han biter i meg og løper mot meg... jeg tror han skal leke men det er plagsomt for han gir seg ikke når jeg sier bestemt "NEI" Jeg har prøvd alllllt... please hjelp ? Det er jeg som er mest sammen med han siden jeg er den som har han i hjemmet mitt og jeg klikker snart ellers er han en perfekt hund , aldri aggressiv eller sure mot andre.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Huffda, det var jo veldig leit for deg Det er jo vanskelig for oss å svare konkret når vi ikke ser hva som hender i situasjonene. Det er antageligvis noe du gjør (uten at du vet det) Det beste hadde nok vært at du kunne gått på et kurs med hunden. Sjekk med hundeklubber i nærheten av hvor du bor. Eventuelt kunne du/dere leid en adferdsspesialist til å analysere hvorfor dette skjer og hva dere skal gjøre for å få en slutt på det. Mitt forslag i første omgang er at du skal ignorere hunden. Ikke si "nei" til den. Bare snu deg vekk, vær helt rolig og ha "hevet hode". Søk litt på canis.no. Se feks her. Lykke til
Gjest Consensio Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 (endret) . Endret 12. mars 2011 av Consensio
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Vet ikke hva du gjør feil, men la han ta kontakt med deg når han vil ha kos og oppmerksomhet. Ikke legg deg sammen med han på gulvet, eller i sofaen. Kommer du og legger deg sammen med han for å kose forteller du han at du har lavere rang. Hunder i flokk foretrekker å ligge og sove og slappe av ved siden noen med lavere rang. Vil han ligge ved siden av deg, flytter du deg. Snu deg når han kommer løpende, napper han etter deg fjerner du deg fysisk til et annet rom og lukker døra. Hvor gammel er han?
Sugerøret Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Vet ikke hva du gjør feil, men la han ta kontakt med deg når han vil ha kos og oppmerksomhet. Ikke legg deg sammen med han på gulvet, eller i sofaen. Kommer du og legger deg sammen med han for å kose forteller du han at du har lavere rang. Hunder i flokk foretrekker å ligge og sove og slappe av ved siden noen med lavere rang. Vil han ligge ved siden av deg, flytter du deg. Snu deg når han kommer løpende, napper han etter deg fjerner du deg fysisk til et annet rom og lukker døra. Hvor gammel er han? Eier skal bestemme når det er kos ,klin mat og tur.Så lenge eier bestemmer og kryper ned/legger seg for å kose med bikkja,er det ikke hunden som bestemmer (altså ikke en dominant handling fra hundens side)Du er dominant når du velger tid for kos,ikke når hunden selv får velge Dominanse er forresten en av de mest misforståtte sidene ved en hund.En dominant hund har skjeldent behov for å straffe andre hunder i flokken med mindre de bryter regler. Vanskelig å si hva som er grunnen til hundens oppførsel da TS ikke gir mye informasjon At din hund oppfører seg slik kan være pga hvordan du selv oppfører deg.Er du redd hunden? Er du alltid konstant og gjennomfører ting? Nei er nei og du må ikke gi deg .Om det ikke er lov å gå i sofaen,nei da fjerner du bikkja-Bestanding.Tenk over hvordan du selv oppfører deg over for hunden og få hjelp om mulig
la Flaca Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Hjelpes, det er da ikke nødvendig å problematisere alt heller. Rang, dominant, hvem bestemmer hva, og når og ditten og datten. Rene rakettforskninga. Det eneste man trenger å ta hensyn til er å gi respons på oppførsel som man liker og vil ha mer av, og avvise tull og tøys som man ikke liker. Finnes ikke noe mer effektivt. (særlig siden de fleste hunder til og med syns kjefting er helt topp når de vil ha oppmerksomhet) Den naturlige reaksjonen vår vil jo ofte være at vi snur oss vekk og gir f i en hund som hopper og biter, så da er det kanskje det man skal holde seg til. Tell til 20 og ta rolig kontakt når hunden har roa seg. Og vær 100% konsekvent. Og så er det viktig å ikke hoppe på konklusjoner som at en hund er aggressiv, når den sannsynligvis er leken som du selv påpeker. Situasjonen du beskrev høres veldig ut som oppmerksomhetstrang. Grunnen til at det bare er du som får dårlig behandling er sannsynligvis at du er mye kuulere enn alle andre og en person hunden er veldig trygg på, siden du har hovedansvaret. Det kan også tenkes at uttryggheten din gjør hunden litt stressa. Hverdagslydighets-trening og triks skaper en veldig fin relasjon mellom hund og eier, så det bør dere gjøre litt av hver dag. Og ellers er det selvfølgelig ikke lurt å gi respons på masing. Ellers syns jeg du skal bruke instinktene dine og ha trua på at hunder skjønner vanvittig mye av vår måte å kommunisere på bare de får sjansen. Jeg snakker til mine akkurat som jeg snakker til ungene, og jo mer jeg snakker jo mer skjønner de.(typ; "kan du vær så snill å roe deg ned litt? jeg skal drikke kaffen min først så går vi ut etterpå. Men nå kan du gå og legge deg" ) Men reduserer man de til aggressive, merkelige vesner som man er litt redd for og ikke helt skjønner seg på, så går man glipp av veldig mye. Begynner man i tillegg å tenke rang og gud vet hva blir det enda mindre trivelig å være hundeeier. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 Applaus for la Flaca. Og for svarene du har fått på Canis, TS. Oppdater gjerne når du har prøvd ut rådene noen dager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå