Gå til innhold

Bytte lønningsdato - varsling i siste liten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Firmaet kjæresten min jobber i har bestemt seg for å bytte lønningsdato fra den 15. i hver måned til den 10. i hver måned. Dette skal de bruke litt tid på å komme seg inn i, så denne måneden blir lønna utbetalt den 21 i stedet for den 15, neste måned blir det utbetalt litt seinere, og måneden etter litt senere enn det igjen til de har kommet seg fram til den 10. Dette fikk kjæresten min beskjed om for en uke siden. Jeg synes det var litt i seineste laget å si i fra, med tanke på at da har ikke han satt av penger fra forrige lønn til å klare seg litt lengre denne måneden... Er det lov å gjøre slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor de bare ikke betalte ut lønnen 5 dager før vanlig lønn.. :klo:

synes det høres ut som en veldig tungvint løsning. Og hvis jeg hadde fått beskjed en uke før lønn at jeg må vente to uker, hadde jeg blitt sint.

Gjest Blondie65
Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor de bare ikke betalte ut lønnen 5 dager før vanlig lønn.. :klo:

synes det høres ut som en veldig tungvint løsning. Og hvis jeg hadde fått beskjed en uke før lønn at jeg må vente to uker, hadde jeg blitt sint.

Fordi de går fra forskuddslønn til etterskuddslønn.

Jeg har opplevd dette selv og det var en av flere årsaker til at vi fikk ny "lønningsdame" et sted jeg jobbet.

Det står i arbeidsmiljøloven at de ansatte skal bli informert. Dersom din mann er organisert ville jeg tatt dette med den tillitsvalgte for det må faktisk kunne gå an å varsle et slikt tiltak på forhånd.

AnonymBruker
Skrevet

helt enig! Men det var visst noe greier med at de skulle gå fra forskuddsbetalt til etterskuddsbetalt. Men jeg skjønner virkelig heller ikke hvorfor de ikke bare kunne betalt i går istedet. Har prøvd å få tpen til å gå til arbeidstilsynet jeg, for jeg synes det virker som om en del ting ved firmaet ikke henger helt på grep, som f.eks å ha vært fast ansatt der i 6 år uten å ha fått en eneste lønnsforhøyning, og dette, og noen andre småting.

Gjest Blondie65
Skrevet

helt enig! Men det var visst noe greier med at de skulle gå fra forskuddsbetalt til etterskuddsbetalt. Men jeg skjønner virkelig heller ikke hvorfor de ikke bare kunne betalt i går istedet. Har prøvd å få tpen til å gå til arbeidstilsynet jeg, for jeg synes det virker som om en del ting ved firmaet ikke henger helt på grep, som f.eks å ha vært fast ansatt der i 6 år uten å ha fått en eneste lønnsforhøyning, og dette, og noen andre småting.

Fordi de hittil har hatt forskuddslønn. Dvs. at lønnen for februar ble utbetalt 15. februar (lønningsperiode 1. til 28. februar). Etter omveltningen blir det etterskuddslønn (dvs. at lønnen man får 10. mars er lønnen for februar - lønningsperiode 1. til 28. februar). Ved å flytte lønnen for mars til 10. mars fortsetter man med forskuddslønn, noe som er nettopp det de ikke vil.

Men jeg synes faktisk at man her kunne gitt 3 måneders varsel og mulighet for forskudd på lønnen i de månedene det ble lang periode.

Jeg har sjekket arbeidsmiljøloven og det står mye om drøfting og medbestemmelse. Dersom din mann er organisert er dette en sak for fagforeningen. Dersom han ikke er organisert ville jeg forlangt et møte med bedriften og bedt om lenger tid til å forberede seg.

AnonymBruker
Skrevet

I min bedrift hadde vi nylig en flytting av lønningsdato fem dager frem i tid. Vi fikk bare 14 dagers varsel på flyttingen, men alle fikk anledning til å få utbetalt forskudd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...