Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et stort kollektiv, hvor et helt hus fungerer som et kollektiv.

Vi er ca 30 stk som bor her, hvorav noen av de som bor her fester en hel del mer enn andre.

I forbindelse med ting som har blitt ødelagt etter disse festene, mener huseier at alle skal betale ettersom vi i vår kontrakt har signert under på at ved ødeleggelse hvor ingen tar ansvar må alle betale.

Dette er noe jeg ser på som en selvfølgele, men ikke ved ødeleggelser etter fester. Ca 10 av de 30 som bor her verken drikker eller fester, og det er ufattelig urettferdig at vi må stå til ansvar for andres ødeleggelser.

Vi har bedt huseier om å enten innføre en endring hvor vi driver meldeplikt slik at alle som ikke deltar på en fest skal smse/maile huseier, eller totalt forby festing. Dette er noe vi ikke får respons på, verken negativt eller positivt, men huseier står på sitt om at alle må betale.

Vi er dermed blitt tvunget til å enten overnatte andre steder når det foregår festing/noen drikker i kollektive eller være ansvarlig for eventuelle skader som kan oppstå tiltross for at vi ikke deltar men ligger å sover/oppholder oss på eget, privat rom.

Har vi noen rettigheter her, eller må vi føye oss etter huseier? Har forsøkt å google husleiers rettigheter, men greier ikke finne noe som kan hjelpe i denne situasjonen.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se for eksempel: Husleieloven - leierens bruk

Her står det blant annet at leieren skal "behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen" noe som nok begrenser dine rettigheter som leietaker i kontrakten.

Så lenge utleieren har kontrakt med alle de 30 som bor der, samt klausul om at man spleiser dersom ingen tar ansvar i alle 30 kontraktene, så vil jeg nok tro at utleier har retten på sin side.

Derimot kan han ikke krevet dette dersom det bare er en av dere som står som ansvarlig (og har kontrakt) og de andre betaler leie til denne ansvarlige.

Gjest Blondie65
Skrevet

Enig med siste taler ...

... og:

Jeg skjønner at huseier ikke ønsker endring for det betyr at han må gå på hver enkelt av de som bråker/ødelegger.

Det dere kan gjøre er å lage et husråd der dere blir enige om at de som skal ha fest må sette av penger som et depositum på en konto før festen i tilfelle noe blir ødelagt. Selvsagt er dere da prisgitt at de andre godtar en slik avtale.

Dessverre er det slik at dere har signert en kontrakt uten klausuler for slikt, og da er det huseier som har makten.

Skrevet

Se for eksempel: Husleieloven - leierens bruk

Her står det blant annet at leieren skal "behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen" noe som nok begrenser dine rettigheter som leietaker i kontrakten.

Så lenge utleieren har kontrakt med alle de 30 som bor der, samt klausul om at man spleiser dersom ingen tar ansvar i alle 30 kontraktene, så vil jeg nok tro at utleier har retten på sin side.

Derimot kan han ikke krevet dette dersom det bare er en av dere som står som ansvarlig (og har kontrakt) og de andre betaler leie til denne ansvarlige.

Enig med denne.

Så lenge dere har signert en avtale så er dere bundet til denne. Det huseier gjør er å gjøre sin prosess enklere, fordi h*n gjør det slik at det er en person ansvarlig for hele greia her. Kanskje den personen som står som ansvarlig da bør sette ned foten og kalle inn til husråd?

Uansett, ødeleggelsene må betales. Får huseier ikke pengene sine ville nok jeg gått på depositumet til alle eller den som står som ansvarlig om så.

Tillater forresten huseier slike fester på sin eiendom? Tvilsomt.

Skrevet

Har alle 30 signert leieavtale?

Har alle betalt inn depositum?

Skader skal vel dekkes av depositumet.

AnonymBruker
Skrevet

I forbindelse med ting som har blitt ødelagt etter disse festene, mener huseier at alle skal betale ettersom vi i vår kontrakt har signert under på at ved ødeleggelse hvor ingen tar ansvar må alle betale.

Har dere en felles leieavtale?

Betaler dere husleie hver for dere eller samlet?

Hvis en av dere lar være eller ikke har penger til husleie, betaler de andre for ham da?

Det beste og ryddigste for alle parter er om hver og en har sin egen avtale. Og at hver og en er ansvarlig for sitt eget rot og skader som oppstår. Men dette er noe dere må sette opp i en intern avtale dere imellom også!!!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner huseier her. Det blir vanskelig å forholde seg til 30 personer. Ergo så er avtalen sånn som den er.

Det her må du faktisk ta opp med de andre som leier. Det er her du kan finne en løsning. Du er jo ikke alene om å få en smell så et allmannamøte med alle burde komme fram til en løsning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...