Gå til innhold

hvorfor lukter de nyvaskede klærne svette?

Happychilli

Anbefalte innlegg

dette skjedde med klærne mine da jeg bodde hjemme også..men samboeren min sine klær lukter helt vanlig.

klærne er ikke alltid kjempeekle når jeg slenger dem til vask, men har jeg vært uhyre varm på jobb - så vet jeg at singletten kanskje bør vaskes liksom, selvom den ikke stinker.

uansett, klærne mine lukter alltid surt når de er vasket, og jeg skjønner ikke hvorfor. Vasker jeg for mye om gangen eller noe? jeg stapper ikke maskinen liksom..

dette skjer forresten med håndklær og sånt også.. sånne ting vi vasker ofte..kanskje jeg bruker for mye vaskemiddel? hvorfor skjer dette bare med mine singletter og håndklærne, jeg stinker ikke lissom:P

jeg henger klærne til tørk på badet..der tørker de over natten

har aldri hørt at dette har skjedd med noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Kanskje det ligger en sur sokk inne i vaskemaskinen. Sjekk rundt trommelen om det ligger noe igjen der. Ellers burde du også med jevne mellomrom vaske og rense maskina.

Jeg pleier å gjøre dette ved å la maskina ta en 90 graders vask uten såpe eller klær i. Men ser man får kjøpt vaskemaskinrens nå.

Du kan ha litt eddik i som siste skyllevann for å fjerne all ekkel lukt. Eddik er bare bra for tøyet også. Og nei det vil ikke lukte eddik av deg etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt 7% klar eddik bruker å ta svettelukten fra ALLE mine klær, og det lukter ikke eddik etter vask heller. Heller litt der tøymykner og skyllemiddel skal helles. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde et par gensere som luktet svette. Tok litt tid før jeg skjønte. Jeg vasket de med annet tøy.

Ta edikk i skyllevannet.

Jeg endte opp med å kaste genserene. Muligens glad for at arbeidskollegaer ikke så noe. Muligens fordi jeg kunne ha avdekket problemet tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg skal vaske en maskin til nå.. skal jeg bare helle litt eddik i sammen med skyllemiddelet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg bruker eddik så bruker jeg 50% eddik og 50% skyllemiddel, like mye av begge. Bruker å bli veldig bra, og klærne lukter ingenting etterpå. Det har reddet mange fine plagg fra søpla ja :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå gjorde jeg dette, gleder meg til og lukte på det ellers ekle håndkleet etterpå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør det gjerne flere ganger fremover, jeg oppdaget at når jeg hadde vasket mine sure klær i eddik, så trengte jeg ikke å gjøre det mer etter en 3-4 vask. Da gikk lukta helt vekk av seg selv, kjempemessig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Kanskje kjemien med din svette og "parfymen" i det du bruker i maskinen lager en sterkere svettelukt? Prøv å bytt vaskemiddel og skyllemiddel. Bruker du ikke skyllemiddel, prøv å bryk det en gang og se om det hjelper. Prøv å vaske klærne som lukter mest litt varmere enn vanlig.

Jeg vet at jeg brukte deodoranter som fremhevet svettelukt, kanskje det er parfymen i middelet (som jeg nevnte før). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, håper det skjer med mine også, den lukta er fæl. også når man tar på seg nyvaskede klær skal man ikke lukte svette liksom:P haha.. krysser fingrene for dette, og takker og bukker selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaa, jeg hadde en kjempedyr fin topp som konstant luktet svette. Riktignok en treningstopp, men likevel! Kosta 3-400 kr, var kjempefin så jeg brukte den til hverdags også. Utvikla den stygge fæle lukta, men heldigvis tok eddiken helt knekken på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greia er at klærne jeg vasker ikke stinker svette, men når de kommer utav maskinen lukter de mer svette enn de gjorde før:P og spesielt hvis de blir våte etter vask lukter de fælt.

jeg bruker skyllemiddel ja, og et billigmerke vaskepulver..

men da jeg bodde hjemme brukte jeg omo, og de stinket likevel:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk mindre vaskemiddel, MYE mindre vaskemiddel. Særlig på syntetiske materialer. Mål opp som det står på pakka, den mengden holder til fire maskiner som er normalt fulle. Sett maskinen til å skylle ekstra, gjerne både før og etter vask. Kald skylling er bedre mot lukt enn lunken forvask.

Og vasker du naturmaterialer og syntetisk sammen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vasker mørkt sammen, og hvitt sammen:P det er det eneste jeg vet:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Er det syntetiske stoffer, akryl f eks? Det har en tendens til å stinke noe innihælvete uansett hva man gjør. Mitt kjerringråd er å aldri kjøpe akryl, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akryl vet jeg ikke hva er engang :P er som regel sånne tighte singletter fra cubus..eller hennes.. også håndklærne da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Spinell

Klær i kunststoffer får lettere vond lukt enn klær av naturmaterialer. Du finner ut hva plagget er laget av ved å lese på en av lappene som sitter enten i nakken eller i siden.

Hvis klærne er av kunststoff (altså alt unntatt bomull, ull, lin og evt hamp) eller har stretch, bør du unngå å bruke skyllemiddel. Ikke bare ødelegger skyllemiddel elastikken, men jeg synes kunststoffer ofte får dårlig lukt når det er brukt skyllemiddel. Håndklær skal heller ikke vaskes med skyllemiddel.

Eddik er et utrolig universalmiddel:

-det fjerner dårlig lukt av klærne uten å sette lukt selv

-det fjerner dårlig lukt i vaskemaskinen

-det kan brukes til luktfjerner i andre sammenhenger også :)

-og kalkfjerner/renholdsmiddel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Er det syntetiske stoffer, akryl f eks? Det har en tendens til å stinke noe innihælvete uansett hva man gjør. Mitt kjerringråd er å aldri kjøpe akryl, punktum.

Det er nok individuelt. Jeg har hatt mye akryl og aldri hatt det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Klær i kunststoffer får lettere vond lukt enn klær av naturmaterialer. Du finner ut hva plagget er laget av ved å lese på en av lappene som sitter enten i nakken eller i siden.

Hvis klærne er av kunststoff (altså alt unntatt bomull, ull, lin og evt hamp) eller har stretch, bør du unngå å bruke skyllemiddel. Ikke bare ødelegger skyllemiddel elastikken, men jeg synes kunststoffer ofte får dårlig lukt når det er brukt skyllemiddel. Håndklær skal heller ikke vaskes med skyllemiddel.

Eddik er et utrolig universalmiddel:

-det fjerner dårlig lukt av klærne uten å sette lukt selv

-det fjerner dårlig lukt i vaskemaskinen

-det kan brukes til luktfjerner i andre sammenhenger også :)

-og kalkfjerner/renholdsmiddel :)

Jeg har ikke hatt noe problem med kunststoffer eller håndklær + skyllemiddel, men vet at andre har hatt det. Jeg er vel bare heldig, ikke vet jeg. Mine håndklær suger vann som en tørst kamel, og jeg bruker alltid skyllemiddel. :) Stretchen i mine syntetiske klær ser ut til å "dø" mye fortere om jeg ikke bruker skyllemiddel også.

Noterer meg eddik-tipset! Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker spesielt handklær med masse eddik, jeg synes de får en mye bedre oppsugingsevne da. Svarte klær har en tendes til å utvikle ekkel lukt over tid, men det har forsvunnet så snart jeg har brukt eddik i stede for tøymykner og skyllemiddel. Og når maskina lukter vondt, kjører jeg en runde med eddik og problem løst. Kan bruke til mye den eddiken!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...