Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (mor) har hovedomsorgen for barna og de har et samvær, som oftest ikke skjer som skal, med far. Far har MER enn en gang funnet ut at, "ja på tide med et hårlipp, gutten min" og klipper i vei, selv etter at ungen sier at han ikke vil klippes. Den ene sønnen vår har så vakkert krøllete hår som er finest når det har vokst litt, men det virker som pappa er alergisk mot guttenes hår og gir "soldatklipp" med engang håret byegger å vokse litt.

Jeg kjenner jeg blir så sint og frustrert hver gang! Jeg får jo ikke en gang vite at han tenker å klippe. Ingen varsel, ingenting. Bare en overraskelse hver gang!

Ikke nok med det, men far er jo ikke så flink til å klippe, det har alltid vært meg som har klippet guttene, ja, og noen ganger til og med han selv.

Bør han ikke si fra at han synes at barna trenger hårklipp? Slik at vi i det minste bestemme oss om om de skal klippes og hvem eventuelt klipper dem?

Men denne mannen er jo generelt elendig når det gjelder samarbeid og synes å irittere meg er underholdende!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg (mor) har hovedomsorgen for barna og de har et samvær, som oftest ikke skjer som skal, med far. Far har MER enn en gang funnet ut at, "ja på tide med et hårlipp, gutten min" og klipper i vei, selv etter at ungen sier at han ikke vil klippes. Den ene sønnen vår har så vakkert krøllete hår som er finest når det har vokst litt, men det virker som pappa er alergisk mot guttenes hår og gir "soldatklipp" med engang håret byegger å vokse litt.

Jeg kjenner jeg blir så sint og frustrert hver gang! Jeg får jo ikke en gang vite at han tenker å klippe. Ingen varsel, ingenting. Bare en overraskelse hver gang!

Ikke nok med det, men far er jo ikke så flink til å klippe, det har alltid vært meg som har klippet guttene, ja, og noen ganger til og med han selv.

Bør han ikke si fra at han synes at barna trenger hårklipp? Slik at vi i det minste bestemme oss om om de skal klippes og hvem eventuelt klipper dem?

Men denne mannen er jo generelt elendig når det gjelder samarbeid og synes å irittere meg er underholdende!

Informerer du far når gutten trenger en hårklipp, og før du starter klippingen?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått i taket her.

Det er ikke så mye du får gjort. Klipt er klipt.

Snakk med unger sånna at de kan sette foten ned.

Skrevet

Jeg hadde gått i taket her.

Det er ikke så mye du får gjort. Klipt er klipt.

Snakk med unger sånna at de kan sette foten ned.

Hvordan kan en 6-åring "sette foten ned"? Han sa ni, men likevel klippet pappa håret.

Jeg vet at det er ingenting jeg kan gjøre. Er bare så sinna!

Skrevet

Informerer du far når gutten trenger en hårklipp, og før du starter klippingen?

Nei, for far har sjeldent interessert seg i barnas liv. Og det var bare naturlig at jeg tok slike bestemmelser med barna. Men tvinger dem jo ikke til å klippe når de ikke vil klippes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror rett og slett du bare må godta.

Du kan drille 6-åringen til å si nei. Du kan åle og krype for et samarbeid med far glir greit nok. Du mmå svelge. Alt.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det må du prate med han om. Forklar at barna liker å bestemme lengden på håret.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror rett og slett du bare må godta.

Du kan drille 6-åringen til å si nei. Du kan åle og krype for et samarbeid med far glir greit nok. Du mmå svelge. Alt.

Må nok det.

Men er det ikke noe som er verdt å ta opp på meklingsmøter?

Skrevet

Nei. Det må du prate med han om. Forklar at barna liker å bestemme lengden på håret.

Jeg kan jo alltid forsøke det, men det nytter jo ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Må nok det.

Men er det ikke noe som er verdt å ta opp på meklingsmøter?

Jeg hadde tatt det opp i meklingsmøte fordi det beskrivre noe om samarbeidet.

På den andre siden så spurte jeg heller ikke far om hvordan unger skulle klippes. Jeg hadde hovedomsorgen og betalte. Ergo så tok jeg avgjørelsene.

Skrevet

På den andre siden så spurte jeg heller ikke far om hvordan unger skulle klippes. Jeg hadde hovedomsorgen og betalte. Ergo så tok jeg avgjørelsene.

Det er jo det naturligste i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet

Ja, å bli klippet som barn er lite gøy. Sønnen min gjemte seg bak en gardin når stebestemor klippet. Det var til å le av, ettepå, ikke mens han var der.

Jeg bare tok han ut av situasjonen og ba henne gjemme saksa, sa at han er fin nok nå.

Vet ikke hva du kan gjøre, men hvis far er en "frisør", må du vel bare godta det og ikke si at du er enig med barna. Vær nøytral.

Jeg klipte meg selv som tenåring og skulka skolen i to dager etter det, måtte venne meg til mitt nye ansikt. Hår er viktig, og du kan jo si at du foretrekkerat barna går til frisør som du betaler, siden du vet at det er viktig og det betyr noe for deg, og at hår er en personlig greie, også for barn.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, for far har sjeldent interessert seg i barnas liv. Og det var bare naturlig at jeg tok slike bestemmelser med barna. Men tvinger dem jo ikke til å klippe når de ikke vil klippes.

Barn må lære at noen ganger så må man gjøre ting man ikke har lyst til. Det gjelder også å klippe håret når tuppene begynner å bli slitt.

Selvsagt skal ungene være med på å bestemme hvordan de vil ha håret, men at de må klippes skal bestemmes av de voksne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal ungene være med på å bestemme hvordan de vil ha håret, men at de må klippes skal bestemmes av de voksne.

Hvorfor det? Voksne bestemmer stort sett alt annet. Hvorfor MÅ voksne bestemme om håret skal klippes eller ikke? Hvorfor kan ikke barnet få det siste ordet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo det naturligste i mine øyne.

Går utifra at dere mottar bidrag begge to. Da er også far med på å betale for klipp selv om han ikke er med til frisøren å fysisk legger pengene i lanken til frisøren.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Voksne bestemmer stort sett alt annet. Hvorfor MÅ voksne bestemme om håret skal klippes eller ikke? Hvorfor kan ikke barnet få det siste ordet?

Jaja, om du velger å la barnet bestemme at håret ikke skal klippes, så deg om det.

Håre trenger å klippes innimellom for å få bort slitte tupper. Man trenger ikke skamklippes, men bare stusse tuppene litt. Synes ikke det er ille i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, om du velger å la barnet bestemme at håret ikke skal klippes, så deg om det.

Håre trenger å klippes innimellom for å få bort slitte tupper. Man trenger ikke skamklippes, men bare stusse tuppene litt. Synes ikke det er ille i det hele tatt.

Jeg mener at det har litt med respekten for barnet å gjøre. Jeg hadde nok prøvd å overtale barnet hvis jeg mente at det var nødvendig, men jeg hadde ikke tvunget det. For meg er det viktigere at barnet utvikler seg til å bli et selvstendig individ med råderett over egen kropp enn at det har en hårfrisyre som passer meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det har litt med respekten for barnet å gjøre. Jeg hadde nok prøvd å overtale barnet hvis jeg mente at det var nødvendig, men jeg hadde ikke tvunget det. For meg er det viktigere at barnet utvikler seg til å bli et selvstendig individ med råderett over egen kropp enn at det har en hårfrisyre som passer meg.

Så hvis barnet ditt trenger å dra til lege eller tannlege så lar du barnet bestemme, samtidig som du prøver å overtale det. Men vil ikke barnet så får det slippe... jaja..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis barnet ditt trenger å dra til lege eller tannlege så lar du barnet bestemme, samtidig som du prøver å overtale det. Men vil ikke barnet så får det slippe... jaja..

Tannlege eller lege er en litt annen kategori enn hårklipp. Hvis barnet ikke vil klippe seg så er det verste som kan skje at barnet får langt og flisete hår. Det er kanskje ikke så pent, men heller ikke farlig.

Hvorfor sammenligner du hårklipp med tannlege og lege?

• Liker 1
Gjest gjest
Skrevet

Seriøst! mener du at han som far ikke skal kunne ta den avgjørelsen, mange mødre som glemmer at barnet ikke bare er deres.. og håper du er klar over at langt hår i øyet kan skade guttene dine.. All ære til pappa som våger å behandle barna sine som det var hans også... Norge skulle hatt flere beviste fedre

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...