Gå til innhold

Liker ikke å bade..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann.

Vi har en datter på ca 20mndr som hater å bade. Hun blir helt hysterisk. (Naboene må jo tro vi mishandler henne..) :-S Hun skriker helt panisk, tårene renner og hun prøver desperat å komme seg vekk. Dvs. klatrer desperat på oss etc. Tar laaaaaang tid å roe henne ned etterpå, og hun er mer eller mindre emosjonellt ustabil de neste timene.

(Det er så ille at bare synet av vann i badekaret er nok til å gjøre henne hysterisk..selv om det ikke er hun som skal bade..)

Ergo. Hun har ikke badet siden Desember..og det var et raskt bad på 5min. Der mannen min måtte holde henne med makt mens jeg vasket..

Tilnærmingsmetoder har vært prøvd med god suksess. Vi ender alltid (etter ca 2 uker) med at det er greit å sitte litt i vannet å leke. Men lengre kommer vi ikke. Så fort vi prøver å vaske håret (som er hovedmålet) er vi tilbake til start... Og nå begynner vi å bli så utrolig lei!

I Desember måtte vi rett og slett holde henne lodrett inn over vasken. Øse vann over og vaske håret. Tror vi brukte under 1min. Hun skreik som om hun hadde dødsangst. Veldig lite koselig opplevelse, men hun hadde sølt mat i håret..:-S Siden da har vi ikke vasket håret hennes. Men nå kan vi ikke utsette det lengre. Det er skittent.

Hjelp?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dumt spørsmål, men er du sikker på at vannet ikke er for varmt eller for kaldt? Har du prøvd å sitte i karet sammen med henne, kanskje det ville gjøre henne mindre nervøs? Hvis du setter deg oppi først, så gir mannen barnet til deg?

AnonymBruker
Skrevet

Min datter likte overhode ikke å bade siden hun ble født. Kunne få det til dersom vi satt i badekaret i sammen med henne. Trygghet med kroppskontakt. Det viste seg at hun faktisk er "født med" vannskrekk. Etter mye kursing og tilnærming så kan hun være i vannet i dag, men kommer aldri til å bli en elsker. Da hun var 3 år så var hun 14 dager i syden og kun vasset i vannkanten. Hjalp ikke å ta henne på armen for å gå utover i vannet.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel egentlig å vaske håret som problemet hennes?

Kanskje det hadde vært en ide å begynne å vaske håret hennes i vasken, slik dere gjorde sist, og ikke ha noe fokus på at håret hennes skal vaskes når hun bader? Bare gjøre badingen til en hyggelig stund, slik at hun ikke får generell vannskrekk, i alle fall.

Ellers er det ytterst sjelden at mine små bader, de dusjer stort sett. Kanskje dusjing vil fungere bedre?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor dusjer dere ikke i stedet? Det kan kanskje hjelpe henne å bli mer fortrolig med vann også.

Gjest Gjest
Skrevet

(TS) Takker for svar. Vesla har vært vanskelig å bade siden hun ble født. Og ja. Det er vasking av håret som "ødelegger". Det nytter ikke å holde vasking av hår separat fra bading. Vi har prøvd. Hun kan bade i badekaret en dag, noen uker senere vasker vi håret i vasken.. noen dager etter det prøver vi badekaret igjen.. men neida. Hysterisk. Og vi må begynne helt på nytt med tilnærming av vann. Slitsomt.

Temperaturen på vannet er perfekt. Sjekkes alltid nøye.

Dusjing er et kapittel i seg selv. Er bare 2mnd siden hun sluttet å skrike når vi dusjet..

Badekaret er et lite badekar for barn.. Ellers hadde det vært en god ide å prøve å bade sammen med henne.

AnonymBruker
Skrevet

Må hun bade? Hva med å kun bruke klut og vann til kroppsvask? Så kan dere heller jobbe med hennes forhold til vann utenom, men uten at badingen blir et mål.

• Liker 1
Skrevet

Vask ungen med klut, og bruk tørrsjampo?

Ellers så kan det kanskje være en idé å snakke med helsesøster for råd og tips.

Skrevet

Må hun bade? Hva med å kun bruke klut og vann til kroppsvask? Så kan dere heller jobbe med hennes forhold til vann utenom, men uten at badingen blir et mål.

Enig med denne. Det høres ut som barnet virkelig er veldig redd vann, og da gjelder det å ta små skritt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vask ungen med klut, og bruk tørrsjampo?

Ellers så kan det kanskje være en idé å snakke med helsesøster for råd og tips.

dum du el? må jo vaske håret ordentlig i blandt også, er jo ikke resevre løsninger jeg spør om.

Skrevet

dum du el? må jo vaske håret ordentlig i blandt også, er jo ikke resevre løsninger jeg spør om.

Du er vel ikke TS.

Gjest Gjest
Skrevet

Det går kanskje an å vaske håret hennes med en våt klut med litt sjampo på? Det gjorde jeg med sønnen min til han var over to år.

Du kan også la henne øve på å "bade" i baljen uten vann, og så prøve med bittelitt vann, og øke veldig gradvis.

Skrevet

Er ikke så mange andre måter å bli ren på uten vann.

Tørrsjampo blir brukt på sengeliggende pasienter som ikke kommer seg i dusjen, det kan fungere en periode på datteren din inntil dere finner en måte å løse dette på.

Matrester får du gre ut med en kam.

Gjest strykebrett
Skrevet

Så små barn har jo somregel ikke så mye eller tykt hår, så jeg syns forslaget om å vaske håret med klut hørtes lurt ut, slik at dere ikke totalt skremmer henne fra badingen hver gang det er nødvendig med hårvask. Det høres jo veldig traumatisk ut når hun er så redd og dere blir nødt til å vaske håret hennes stakkar liten.

Det kan kanskje hjelpe om hun får sitte og holde i en fuktig vaskeklut på forhånd slik at hun blir vant med følelsen og ikke blir skremt av å få den på hodet. Håper dere finner en god løsning, dette hørtes virkelig ikke noe gøy ut, hverken for dere eller jenta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...