Gå til innhold

Jeg blir så rasende sint på far til datteren min!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Sitter her med tårer i øynene. Kjempelei meg for situasjonen min.

Har nettop snakket med NAV, (igjen), og får forståelse for saken min, men det er ingenting de kan gjøre.

Saken er at far til sønnen min på 12 år ikke betaler barnebidrag fordi han er selvstendig næringsdrivende og kjører hele økonomien sin gjennom det. Han står oppført med 0,- i inntekt, skatt og formue.

Jeg får betalt lusne 690,- i mnd av staten som langt fra dekker det en 12 åring trenger! Det dekker ikke flyreisen engang! (Selv om han bare er der ca. annenhver mnd)

Jeg vet at barnefaren lever godt. Han har giftet seg på ny og fått flere barn, og han jobber mye svart og tjener gode penger på det. I tillegg eier han mye som er høy verdi på, men jeg regner med han har dette "inne i firmaet" så staten ikke skal merke det. Han eier hus med utleiedel, men regner med at han nye kone har satt sitt navn på dette. (Men vet ikke.)

Mitt spørsmål er:

Er det virkelig slik at en som har råd til å kjøpe det han vil, (tenker da i prisklassen hundretusen kroner) og har stående "ting" som han kan selge og bli "millionær" over natten. Er det virkelig mulig at han kan snike seg fra å betale barnebidrag? Finnes ikke det et sikkerhetsnett for de som er i samme situasjon som meg som kan gjøre noe med det?

Det føles så fryktelig urettferdig at jeg må sitte i økonomisk ruin for å sende han til pappaen sin.

Håper noen vet hva jeg kan gjøre.

NAV sier at jeg må annmelde og få en dommeravgjørelse på at han snylter på skatten/ jobber svart, før de kan gjøre noe. ALLE andre innstanser sier at foreldre med felles barn skal gjøre sitt beste for å opprettholde godt vennskap mellom foreldre, men jeg kan LOVE at hvis jeg annmelder han så blir det et hatforhold fra hans side resten av livet, og det vil iallefall ikke gjøre minn sønn sin situasjon bedre.

Hva kan jeg gjøre? Er bunnfortvilet her jeg sitter.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg ser jeg har skrevet datter ett sted og sønn ett annet sted. Håper dere tar meg seriøst likevel, jeg ønsket ikke å gjøre saken min helt gjenkjennelig og det ble litt rot. Det er det eneste jeg har forandret på.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint lite du kan gjøre.

Her valgte far å gå på sosialstønad i 15 år for på den måten å snike seg unna all betaling vedr. unger. Selv om han faktisk hadde vanlig samvær. Jeg har betalt konfirmasjoner, briller og tannregulering helt alene. Så snart yngste var gammel nok så ingen krav om barnebidrag kunne sendes så var mannen ute i jobb. J**** surt for i dag så har han bedre økonomi enn meg og leker god far i forhold til sine barn.

AnonymBruker
Skrevet

Har dessverre ikke noe råd til deg, men jeg kan ikke fatte at far gir en faen i ungen sin så lett som det der. Er ikke du som skal nyte godt av bidraget, det er barnet hans! Jævla egoistiske igle, karma vil ta ham.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge han offisielt ikke har inntekt så kan du ikke gjøre noe som helst, og det sier seg jo selv at du ødelegger samarbeidet for resten av livet om du anmelder han.

Er du sikker på at han jobber svart? Er du sikker på at han har så mye som du tror han har? Uansett er han ikke pliktig å selge unna verdier for å betale bidrag; kun om han har et krav på seg.

Det er jo synd at han ikke ser at pengene kommer barnet tilgode, men er det mulig å komme frem til en løsning som sikrer barnet penger?

Jeg tenker f.eks om en spareavtale, konkret betaling av kontigenter, sportsutstyr o.l?

På hvilken måte nærmer du deg han i spørsmålet om penger? Har du/dere kommet over "anklagerfasen"?

Om han har samboer eller ikke spiller ingen rolle da hun ikke har økonomiske forpliktelser ovenfor hans barn og ekskone. Hold henne utenfor.

I bunn og grunn har du to valg; fortsette å være forbanna og føle deg urettferdig behandlet eller ta grep og sørge for at du selv kan forbedre økonomien din.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hen... nå vet jeg lite om dette, altså, bare en tanke: Står det noe sted i noe lovverk svart på hvitt at nettopp DU må betale flyreisene når sønnen skal besøke faren? Skulle tro at han, som "dårlig stilt" økonomisk, burde kunne/måtte søke NAV om støtte for å få hjelp til å finansiere besøk av sønnen sin?

Jeg føler virkelig med deg. Ei som står meg nær har havnet i økonomisk uføre pga at barnefar fikk ordnet seg uføretrygd etter de gikk fra hverandre og han plutselig ikke fikk bo i hennes hus og leve på henne lenger. Det første han gjorde da, var å gå til rettssak mot min venninne ang omsorgsretten. Hun måtte selge huset for å få råd til advokat, og han, som sosialklient, fikk ALT dekket av staten. Han hadde ingenting å fare med i saken, så han tapte, men slapp å betale noenting, mens min venninne, som vant, måtte betale alle egne saksomkostninger.

En ting er at folk svindler staten, lurer seg unna skatt og slikt. En annen ting er at de lurer seg unna å betale til mennesker i livet sitt - ting som skal komme ens egne barn tilgode, og så videre. Hvordan har de samvittighet?!

Skrevet

Det er fint lite du kan gjøre.

Her valgte far å gå på sosialstønad i 15 år for på den måten å snike seg unna all betaling vedr. unger. Selv om han faktisk hadde vanlig samvær. Jeg har betalt konfirmasjoner, briller og tannregulering helt alene. Så snart yngste var gammel nok så ingen krav om barnebidrag kunne sendes så var mannen ute i jobb. J**** surt for i dag så har han bedre økonomi enn meg og leker god far i forhold til sine barn.

Merkelig hva folk finner på.

Jeg ville jo tro at faren i ditt tilfelle ville kommet bedre ut av det om han hadde hatt jobb og inntekt enn om han gikk på sosialstønad. Å gjøre seg selv til sosialklient i 15 år for å snike seg unna å forsørge sine barn må da til syvende og sist være ris til egen bak. Både når det gjelder hans egen økonomi og når det gjelder samvittigheten - dvs. gi blaffen i å forsørge barna sine.

Hen... nå vet jeg lite om dette, altså, bare en tanke: Står det noe sted i noe lovverk svart på hvitt at nettopp DU må betale flyreisene når sønnen skal besøke faren? Skulle tro at han, som "dårlig stilt" økonomisk, burde kunne/måtte søke NAV om støtte for å få hjelp til å finansiere besøk av sønnen sin?

Jeg føler virkelig med deg. Ei som står meg nær har havnet i økonomisk uføre pga at barnefar fikk ordnet seg uføretrygd etter de gikk fra hverandre og han plutselig ikke fikk bo i hennes hus og leve på henne lenger. Det første han gjorde da, var å gå til rettssak mot min venninne ang omsorgsretten. Hun måtte selge huset for å få råd til advokat, og han, som sosialklient, fikk ALT dekket av staten. Han hadde ingenting å fare med i saken, så han tapte, men slapp å betale noenting, mens min venninne, som vant, måtte betale alle egne saksomkostninger.

En ting er at folk svindler staten, lurer seg unna skatt og slikt. En annen ting er at de lurer seg unna å betale til mennesker i livet sitt - ting som skal komme ens egne barn tilgode, og så videre. Hvordan har de samvittighet?!

Reiseutgifter til samvær skal vel deles mellom foreldrene etter størrelsen på inntektene deres. Så da er vel TS like langt.... Hun må altså finansiere flyreisene slik at barnet får komme til faren som muligens har det ganske godt økonomisk.

Det henger jo ikke på greip at en far ikke vil være med å forsørge sitt eget barn. Men det er dessverre lar være å gjøre dette som en slags hevn mot eksen sin. Og som ikke forstår at det er barnet det går ut over.

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig hva folk finner på.

Jeg ville jo tro at faren i ditt tilfelle ville kommet bedre ut av det om han hadde hatt jobb og inntekt enn om han gikk på sosialstønad. Å gjøre seg selv til sosialklient i 15 år for å snike seg unna å forsørge sine barn må da til syvende og sist være ris til egen bak. Både når det gjelder hans egen økonomi og når det gjelder samvittigheten - dvs. gi blaffen i å forsørge barna sine.

Jeg hadde aldri trodd det om faren. Han største drøm var å bli pappa. Viste seg å være en drøm dersom ingen krevde noe av ham. Selvfølgelig så ville han ha hatt en bedre liv med jobb, men det var det han valgte. Allikevel er det ikke i nærheten av hva han valgte for meg og unger.

Samvittigheten hans tror jeg er veldig bra. For han har jo tatt rotta på meg. Ja, jeg blir sur. Når jeg vet hvor mye jeg strevde for å gi ungene en grei oppvekst. Hva jeg sto på når unger bodde hjemme og gikk på videregående og jeg mistet skatteklasse 2 og barnetrygd og barnebidrag. Jeg føler det er et hån mot meg.

Dessverre så er ikke mitt tilfelle enerådende. Mange der ute.

Skrevet (endret)

Men nå kjenner ikke vi hele historien.

Det er ikke sikkert far er en så stor drittsekk som TS her forteller. Det er kun hennes mening og hennes spekulasjoner. Kjenner flere "tilfeller" som henne der damer på fullt alvor mente far skulle selge gård og grunn for å betale mer bidrag og sørge for at ungene hadde det akkurat likt i begge hjem- hviiiiis de var så heldige å få noe særlig samvær.

Det er mange historier bak bidragssabotasje, og det munner alltid ut i at foreldrene er bitre og ikke klarer å samarbeide. Og i 9 av 10 tilfeller går dette begge veier.

Jeg vet om en mann som saboterer bidrag fordi mor jobber svart og nekter han samvær. Det er den eneste muligheten han har til å "si ifra". Trenger ikke være riktig fremgangsmåte, men likevel. En illustrasjon av poenget mitt.

For alt vi vet er datteren/sønnen til TS svært heldig med hva hun mottar av omsorg, ferier og gjenstander fra far selv om det ikke kommer penger inn på TS´ konto.

Endret av Løvetanten
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Han betaler ikke noen ting utenom heller. Når barnet er med han sender jeg med lommepenger så h*n slipper å være uten penger.

Jeg VET at han jobber svart. Jeg bodde med han i mange år og et lite søk på internet bekrefter det jeg trodde både med intervju av han og eiendeler med hans navn tilhørende.

Jeg kommer ikke til å annmelde han. Vil ikke ødelegge forholdet mellom barn og far ved å gjøre det.

Nytt spørsmål: De som er selvstendig næringsdrivende og står med 0,- i inntekt, skatt og formue. Får de i prinsippet ingenting? Eller må de jobbe svart for å få penger?

Er det noen annen grunn enn å slippe å betale barnebidrag man "velger" å stå med null i inntekt?

Skrevet

Det går helt fint ann å sende inn et anonymt tips, da får ikke far vite at det var deg.

Hadde jeg vist hvem denne faren er hadde jeg gjort det selv uavhengig av oppførselen hans mot mor, for det er så vannvittig provoserende med skattesnytere :kjefte:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. TS her.

Men MÅ det være skattesnylt for å stå med 0,- i inntekt? Hvilke smutthull finnes for at alt man tjener og eier går inn i firmaet?

Noen som vet? Viktig å snakke om dette føler jeg, og kanskje komme frem til hva man kan gjøre for å unngå dette. Det er kun barna det går utover.

(Iallefall i dette tilfellet. Jeg prøver på INGEN måte å få mye penger ut av barnefar. Jeg hadde bare hatt mye bedre samvittighet om jeg fikk litt mer i mnd så jeg kunne ta med barnet mitt til svømmehall, kino eller lignende litt oftere. Det skjer sjelden nå.)

Det han tjener penger på er på en måte en hobby. En dyr hobby å utføre/holde ved like/kjøpe, men en god investering når man er så flink at man kan hjelpe andre.

Har han lov til å tjene store pengebeløp på hobbybasis uten å skatte av de, altså uten å oppgi de til skattemyndighetene??

Jeg prøver intenst å finne et smutthull. Noe jeg kan bruke for å komme videre. Kanskje om jeg vet litt, så kan jeg ta meg en prat med han, legge frem det jeg vet, og kanskje, bare kanskje han er villig til å betale barnet 500,-i mnd. Hadde hjulpet godt på det.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det går helt fint ann å sende inn et anonymt tips, da får ikke far vite at det var deg.

Hadde jeg vist hvem denne faren er hadde jeg gjort det selv uavhengig av oppførselen hans mot mor, for det er så vannvittig provoserende med skattesnytere :kjefte:

Jeg også.

Når det gjelder 0 i inntekt betyr det ikke at han ikke tjener penger eller at han jobber svart. Det betyr bare at han ikke tar ut inntekt som lønn fra firma.

Hvorfor skal han det?

Bilen - firmabil = bilhold, drivstoff, etc - skrives på firma.

Utgifter - kan ofte føres på firma - og med litt "kreativt" syn på skatt, mva, og fradragsrett så er det MYE som kan føres. Alle kontroller som utføres er stikkprøvekontroller, slik at det er liten sjans for å bli tatt.

Bolig med utleiedel - her må han jo oppgi leieinntekten. Leieinntekt ikke opggitt - eller for lav leieinntekt oppgitt = peng rett i lomma.

Bolig med kontor - her kan han føre kontorleie på firma.

En "riktig" sammenblanding av privat og firmaøkonomi og VIPS = 0 skatteyter.

En passe andel svart arbeid i tillegg og VIPS = leve på stor og god fot uten å yte noenting til noen.

Det er din tur til å bli kreativ - finnes det måter du kan anmelde han på som ikke sporer tilbake til deg? Hva skjer om du sender inn krav om bidrag med et følgebrev om at du ikke kan skjønne at han ikke har inntekt?

Forøvrig synes jeg det er rart at ikke NAV på eget initiativ kan anmelde en "0-skattesvindler" til skatteetaten.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde sendt et anonymt tips om at han bør få bokettersyn og at noen bør sjekke hva han lever av fordi han må jobbe svart som har råd til den livsstilen han fører. (skatteetaten, det må ikke gjøres med navn ;) )

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg også.

Når det gjelder 0 i inntekt betyr det ikke at han ikke tjener penger eller at han jobber svart. Det betyr bare at han ikke tar ut inntekt som lønn fra firma.Hvorfor skal han det?

Bilen - firmabil = bilhold, drivstoff, etc - skrives på firma.

Utgifter - kan ofte føres på firma - og med litt "kreativt" syn på skatt, mva, og fradragsrett så er det MYE som kan føres. Alle kontroller som utføres er stikkprøvekontroller, slik at det er liten sjans for å bli tatt.

Bolig med utleiedel - her må han jo oppgi leieinntekten. Leieinntekt ikke opggitt - eller for lav leieinntekt oppgitt = peng rett i lomma.

Bolig med kontor - her kan han føre kontorleie på firma.

En "riktig" sammenblanding av privat og firmaøkonomi og VIPS = 0 skatteyter.

En passe andel svart arbeid i tillegg og VIPS = leve på stor og god fot uten å yte noenting til noen.

Det er din tur til å bli kreativ - finnes det måter du kan anmelde han på som ikke sporer tilbake til deg? Hva skjer om du sender inn krav om bidrag med et følgebrev om at du ikke kan skjønne at han ikke har inntekt?Forøvrig synes jeg det er rart at ikke NAV på eget initiativ kan anmelde en "0-skattesvindler" til skatteetaten.

Men hvor får han penger fra om han ikke tar ut penger fra firma? Lever han av ingenting? (Da ser jeg bort fra at jeg vet at han tjener svart.) Og når han står med null i inntekt år etter år, får ikke han en smell senere da? Med tanke på pensjonsordning o.l. Eller har han pensjonssparing gjennom firmaet på en måte? Huff, mange spm.

Jeg vet ikke om det finnes måter uten at han finner ut at jeg er annmelderen. Hvem andre skulle det være? Han vil nok lukte lunta og forstå/annta det er meg.

Jeg sendte inn ny søknad i fjor, uten vedlegg vel og merke, men fikk negativt svar. Det var på grunn av 0,- i inntekt. Jeg ringte inn og spurte om jeg kunne klage, jeg sa jeg vet at han tjener svart osv, men det bryr nav midt bak. De kan ikke gjøre noe med det fra eller til. Det eneste som kom ut av det var at jeg måtte betale nesten 900,- for å ha sendt søknaden :kjefte:

Jeg tror jeg hadde sendt et anonymt tips om at han bør få bokettersyn og at noen bør sjekke hva han lever av fordi han må jobbe svart som har råd til den livsstilen han fører. (skatteetaten, det må ikke gjøres med navn ;) )

Hmm, jeg vurderer om dette er noe jeg kanskje må vurdere om jeg skal gjøre. Men er det noen som har gjort dette før meg, som det har gitt resultat? Jeg kan tenke meg at skatteetaten kaster slike ting i søpla, at de ikke har tid til "småting".

Skrevet (endret)

...og dermed ødelegge livsgrunnlaget hans og sikre at ungen ihvertfall ikke får noe?

Det er ikke sikkert han snyter. Før noe er bevist er det rene spekulasjoner.

Det du kan gjøre er at du kan be NAV skjønnsberegne en inntekt på han. Da setter de en viss inntekt ut fra hva det vil være rimelig at en mann med hans utdannelse og erfaring kan tjene.

Du trenger ikke ta frem kanonen. Det blir bare patetisk.

Endret av Løvetanten
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Men hvor får han penger fra om han ikke tar ut penger fra firma? Lever han av ingenting? (Da ser jeg bort fra at jeg vet at han tjener svart.) Og når han står med null i inntekt år etter år, får ikke han en smell senere da? Med tanke på pensjonsordning o.l. Eller har han pensjonssparing gjennom firmaet på en måte? Huff, mange spm.

Hva bruker du lønnen din til? Jeg bruker min til å betale regninger, husholdningsutgifter, transport, klær etc. Din eks tar ut penger fra firmakonto og betaler regninger, husholdningsutgifter, transport, klær etc - og så leverer han alle kvitteringene til regnskapsfører/bokfører disse selv i firma.

Svart husleie = penger ingen vet om. Eventuell annen svart inntekt = det samme.

Jeg vet ikke om det finnes måter uten at han finner ut at jeg er annmelderen. Hvem andre skulle det være? Han vil nok lukte lunta og forstå/annta det er meg.

Og hva svarer du da? Moi? Hvorfor skulle jeg forsure det allerede dårlige forholdet?

Jeg sendte inn ny søknad i fjor, uten vedlegg vel og merke, men fikk negativt svar. Det var på grunn av 0,- i inntekt. Jeg ringte inn og spurte om jeg kunne klage, jeg sa jeg vet at han tjener svart osv, men det bryr nav midt bak. De kan ikke gjøre noe med det fra eller til. Det eneste som kom ut av det var at jeg måtte betale nesten 900,- for å ha sendt søknaden :kjefte:

Er det ikke verdt 900 kr dersom det ender med at han må betale bidrag?

Hmm, jeg vurderer om dette er noe jeg kanskje må vurdere om jeg skal gjøre. Men er det noen som har gjort dette før meg, som det har gitt resultat? Jeg kan tenke meg at skatteetaten kaster slike ting i søpla, at de ikke har tid til "småting".

Tøys. Skatteetaten tar nå folk enten de er små eller store. Men deres egen aktivitet er basert på stikkprøvekontroll - de er helt avhengige av små eller store tips.

Jeg kjenner en som oppgav at hun bodde alene og fikk sosialstønad. I virkeligheten bodde hun med typen og hadde ikke krav på det (husker ikke detaljene nå da det er forferdelig lenge siden). En bekjent var drittlei av skrytet hennes og anmeldte henne og hun ble tatt. Dette var "peanøtter" sammenlignet med mange andre saker.

Endret av Blondie65
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som faren til mine barn..

han gjorde akkurat det samme som din x, men husk at firmabil, bolig tlf osv skal skattes av og dermed regnes som inntekt. Ta kontakt med Nav og få de til sjekke opp om det.

Min x ble pålagt å betale bidrag - men gjorde det aldri,han har opparbeidet seg en stor gjeld til meg og staten. Nav har anmeldt han flere ganger uten at det har hjulpet.

Har ringt Nav annen hver mnd i en periode over 3 år med tips og råd om hva han har hatt i sin eie.. både når det gjelder bil og hus osv.. uten at de har kunne gjort noe. sist jeg sjekket ( for ca 2 år siden) skyldte han meg 300 tusen og staten ca 500. ( vi har 3

barn)

Nå når barna etterhvert har blitt 18 år så går den gjelden hans til meg over til hvert av barna..så jeg kan virkelig si at jeg har vært enestående mamma i alle disse årene...

en annen ting.. den gjelden som han har opparbeidet.. den er faktisk rentefritt.(det er med andre ord ikke straffbart å ikke forsørge sine barn)

og enda en ting du skal gjøre barnet ditt oppmerksom på er at dersom far dør.. og barnet skal arve han.. så arves også gjelden... ( selv bidraget som er til seg selv)

Det beste du kan gjøre for deg selv er å bare akseptere at far er en drittsekk og at du er en strålende mamma som tar ansvar for ditt barn.. å gå å irritere seg over slike drittsekker skader dessverre bare deg selv.

Lykke til

• Liker 1
Skrevet

Vedr. det å anmelde ham.

Det er ikke straffbart å la være å ta ut lønn fra sitt eget firma.

Hvis han har ny samboer/kone er det jo mulig at mye står på henne og at det er hun som får inntektene fra utleiebolig osv.

Jobber han svart er det jo en annen sak.

• Liker 1
Skrevet

og enda en ting du skal gjøre barnet ditt oppmerksom på er at dersom far dør.. og barnet skal arve han.. så arves også gjelden... ( selv bidraget som er til seg selv)

Nei her tar du feil.

Som arving kan man velge om man vil ta over boet på offentlig eller privat skifte. Velger man offentlig skifte arver man ikke gjeld.

Har man mistanke om at avdøde bare etterlater seg gjeld kan man si nei til å være arving og det er flere måte å undersøke om avdøde har gjeld. Med en formuesfullmakt fra skifteretten kan man sjekke saldo på bankkontoer, få utskrift fra selvangivelser, motta informasjon fra kemneren om avdøde skylte skatt o.l., panteheftelser i eiendomsregisteret osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...