Gå til innhold

Min mann er midt i Tzunamiens område på jobb...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann er på jobb i området hvor Tzunamien treffer, han jobber på et skip der nede og de har mistet all internett, satelitt og mobildekning nå - barna hører jo om dette på skolen og jeg er bekymret for hvordan de reagerer siden de jo vet at han er der og jobber osv...

Hvordan ville dere forholdt dere til dette? Føler jeg trenger råd for hvordan jeg skal takle det som evt kommer...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at han er langt unna, men at han uansett er på havet og kan treffe på bølgene?

F.eks hvis de er nærere Australia så er det langt unna episenteret selv om det vil komme bølger der også.

Jeg vet ikke hva jeg hadde sagt, barn forstår jo mye mer enn hva vi tror noen ganger. Er det noen du kan forhøre deg med, f.eks skolen eller rådgiver om hvordan du bør håndtere dette i forhold til barna dine?

Håper alt vil gå fint!

Gjest Consensio
Skrevet

UDs publikumstelefon 47 23 95 23 95

Du kan ringe dette telefonnummeret for å prøve å få mer informasjon...prøv iallefall dette før du i det hele tatt tenker på å prate med barna.

Når det gjelder dette med å prate med barna, så anbefaler jeg på det sterkeste å kontakte noen som kan hjelpe deg slik at man ikke gjør vondt verre.

Lykke til :)

Skrevet

Slå av tven og la vær å se på nyheter, også radio.

Si at det er ventet en storm der, men at båten er stor så det vil sikkert gå bra. Hvis mobildekningen /tlf er borte, vær ærlig og fortell at det er vanlig (det er også vanlig i Norge under et lite uvær)

Håper det går bra, men beskytt deg og barna for nyheter. Det er unødvendig å få det rett inn i stua, ring Ud og hold kontakten på den måten.

Gjest huldra
Skrevet

Min mann er på jobb i området hvor Tzunamien treffer, han jobber på et skip der nede og de har mistet all internett, satelitt og mobildekning nå - barna hører jo om dette på skolen og jeg er bekymret for hvordan de reagerer siden de jo vet at han er der og jobber osv...

Hvordan ville dere forholdt dere til dette? Føler jeg trenger råd for hvordan jeg skal takle det som evt kommer...

Nå spørs det jo veldig hva barnas alder er,men de er jo skolebarn og det er kalrt de vil få med seg dette. Kan hende de er på nettet litt også for alt jeg vet.

Syns også du skal ringe UD å få den infoen de har, om de har noe. Jeg ville absolutt ikke slått av tv`n og opptredt som om dette ikkje skjedde. Både voksne og barn har behov for ino, og jeg ville ikke løyet til dem. Å dysse det ned ville jeg heller ikke gjort, hadde blitt mektig irriterti på min mor om jeg ikke skulle få uttrykt bekymring eller fått oppdateringer.

Selvfølgelig må det tilpasses barnas alder.

Regner med du som mor også er bekymret, og visse ting fanger barna opp uansett.

Vet du hvor de befant seg? Tenker på om de var ved land eller langt utpå havet? Er de langt ut kan det hende de ikke har merket noe særlig. Uansett er det tryggere på havet enn på land nå:))

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan ta kontakt med rederiet, de vet helt sikkert nøyaktig hvor båten er og om den er i fare.

Og da kan du snakke med barna, når du vet noe sikkert.

Det verste du gjør er å ikke si noe, barns forestillinger/fantasi er verre enn virkeligheten.

Skrevet

Jeg ville slått av tven, og ikke sett på nyheter. På grunn av at media bare sender de verste bildene.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her - rederiet vet ikke noe, de har ikke hatt kontakt med båten siden siste melding kom om at de mistet internett, deretter satelittforbindelse og telefon og rett etter mobilsignal - de er flinke å informere.

Båten er rett innenfor indonesia og ligger i den delen de sender ut varsel til så langt vi har fått vite, den er "stor nok til å ha en sjangs hvis den ikke ligger til kai" noe den gjorde tidligere i dag...

Barna er store nok til å få med seg dette og jeg håper og ber at skolen skjønner og evt ringer om det oppstår noen situasjoner der samtidig som jeg håper barna ikke skjønner at dette kan komme til å påvirke oss..

Kjenner jeg hopper til hver gang mobilen går av med meldinger her for jeg VET med 100% sikkerhet han vil sende melding hvis han kan så snart de har dekning igjen...

Gjest huldra
Skrevet

Ts her - rederiet vet ikke noe, de har ikke hatt kontakt med båten siden siste melding kom om at de mistet internett, deretter satelittforbindelse og telefon og rett etter mobilsignal - de er flinke å informere.

Båten er rett innenfor indonesia og ligger i den delen de sender ut varsel til så langt vi har fått vite, den er "stor nok til å ha en sjangs hvis den ikke ligger til kai" noe den gjorde tidligere i dag...

Barna er store nok til å få med seg dette og jeg håper og ber at skolen skjønner og evt ringer om det oppstår noen situasjoner der samtidig som jeg håper barna ikke skjønner at dette kan komme til å påvirke oss..

Kjenner jeg hopper til hver gang mobilen går av med meldinger her for jeg VET med 100% sikkerhet han vil sende melding hvis han kan så snart

de har dekning igjen...

dere vil nok få mer svar i løpet av helgen, men om noe enda er uvist på mandag bør du snakke med skolen slik at de er klar over det. Jeg tror jeg ville sagt det som det var, men om de ikke oppsøker medier selv trenger jo ikke de verste bildene vises såklart. De vil jo uansett merke at du også er redd, da slikt er vanskelig å skjule. Slike følelser mener jeg må være lov å vise, noe annet anser jeg som direkte usunt.

For all du vet kan det hende barna allerede har skaffet seg mye info knyttet til dette. Har selv tantebarn som er 10 år og som kom hjem fra skolen og hadde fått med seg nyheter på nettet og hun hadde nesten mer fakta om dette enn jeg.

Håper alt står bra til og at du snart får kontakt og bekreftelse.

Skal krysse fingerne.

Ha ei god helg:)

Skrevet

Hvis barna har internet, er det jo noe annet. Man kan ikke styre alt, men du kan si til barna at det er best å forholde seg til Ud nå, og til rederiet som sikkert har kontakt med Ud.

Forklar at det ikke hjelper dere å få en nyhetsending inn i stua som helt sikkert vil ha fokus på det verste og de verst rammede områdene.

Hvis båten er ute av havna går den sikkert klar - de er jo forberedt og vet hvor bølgen kommer fra. Tenk det beste nå. Men forklar at det er en forventet katastofe, men at du tror det vil gå bra med båten siden de vet om det.

Jeg fikk et råd av en venninne, i nesten samme situasjon. Ikke se på tv, forhold deg til Ud.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg leste intervju med noen med kunnskap om dette, og de sa at det tryggeste er å være langt ute på vannet... Tryggere enn å være nære land eller på land da det har slått til!

Sifra når du hører fra mannen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...