Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med økonomien, får stadigvekk inkassovarsler. Hva skal jeg gjøre med dette?

Jeg jobber som tilkallingsvikar og er støttekontakt. Jeg får utbetalt alt fra 5000- 10500 kroner i måneden. Jeg sliter ofte i slutten av måneden og da må jeg låne penger av foreldrene mine. Jeg blir så deprimert av dette. Er det noen her som har noen gode råd til meg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hm, kanskje du kan nevne noen levevaner, faste utgifter, om du har bil eller ikke, om du kjøper dyrt eller first price, om du gjør mye på fritiden og slikt? Da kan folk lettere gi litt tips og råd.

Mitt første vil være at for å unngå inkassokravene, må du ringe i god tid og få regningene utsatt eller eventuellt delt opp. Selskapene bruker å være veldig greie på det. Når du alt har fått inkassovarsler har du oversett regninger ganske lenge, og det er ikke bra!! Der må du ta deg selv i nakkeskinnet, det er en start :)

Men skriv gjerne mer om deg selv, jeg og andre her har skrevet økonomiske råd før! :klem:

Skrevet

Hm, kanskje du kan nevne noen levevaner, faste utgifter, om du har bil eller ikke, om du kjøper dyrt eller first price, om du gjør mye på fritiden og slikt? Da kan folk lettere gi litt tips og råd.

Mitt første vil være at for å unngå inkassokravene, må du ringe i god tid og få regningene utsatt eller eventuellt delt opp. Selskapene bruker å være veldig greie på det. Når du alt har fått inkassovarsler har du oversett regninger ganske lenge, og det er ikke bra!! Der må du ta deg selv i nakkeskinnet, det er en start :)

Men skriv gjerne mer om deg selv, jeg og andre her har skrevet økonomiske råd før! :klem:

Jeg har bil, som jeg betaler forsikring på, den forsikringa har gått opp nå siden jeg har mistet litt bonus etter å ha vært uheldig. Jeg må nesten fortelle at jeg bor veldig billig for betaler litt over 5000 for 60 kvm og da er alt inkludert, strøm, internett,kommunale t avgifter osv. Jeg er medlem på et treningsstudio hvor jeg betaler 210 kroner i måneden, jeg har en katt som trenger sitt, jeg har mobiltelefon hvor jeg nå har hatt ugifter på nesten 2000 i måneden, men som jeg nå har endret ved å tegnet et annet abonnement så jeg kun får en regning på 500-600 i måned inkl. mobilt bredbånd. Jeg handler forbruksvarer som vaskepulver, personlighygiene i store kvanta når det er tilbud. Det samme gjelder mat, jeg handler ofte mat på tilbud og legger i fryseren. Men problemet er at jeg har alt for liten fryser til å oppbevare i så handler ikke så mye avgangen.

Skrevet (endret)

Er du avhengig av bil? Om du ikke vil selge bilen, er det mulighet for å skru av skiltene for en periode, til du kommer det overnpå igjen pengemessig?

Har du mulighet til å melde deg ut av treningssenteret, eller høre om det er mulig å fryse medlemsskapet? For min del kan jeg lett holde meg til 200 kr på mat for ei uke!

Er det slik at du handler mat på tilbud og fryser ned i tilfelle dommedag skal komme, eller kan du handle litt sjeldnere på tilbud og heller spise opp det som ligger i fryseren?

Har du mulighet til å skaffe deg en jobb til?

Endret av PecanPie
Skrevet (endret)

Er du avhengig av bil? Om du ikke vil selge bilen, er det mulighet for å skru av skiltene for en periode, til du kommer det overnpå igjen pengemessig?

Har du mulighet til å melde deg ut av treningssenteret, eller høre om det er mulig å fryse medlemsskapet? For min del kan jeg lett holde meg til 200 kr på mat for ei uke!

Er det slik at du handler mat på tilbud og fryser ned i tilfelle dommedag skal komme, eller kan du handle litt sjeldnere på tilbud og heller spise opp det som ligger i fryseren?

Har du mulighet til å skaffe deg en jobb til?

Jeg har begynt så smått hos et firma til som vikar. Og har meldt meg som arbeidsledig hos nav, mot arbeidsgiveren skrev et skriv som forklarte situasjonen om hvor det i perioder var mye jobbing og perioder lite.

Jeg er avhengig av bilen siden jeg har 4 km til den tilkallingsjobber og brukeren jeg er støttekontakt for ikke har bil selv.

Jeg handler dyre matvarer på tilbud..Har også spist mye av det som er i fryseren, har bare en slik liten fryser på toppen av kjøleskapet. Jeg også veldig flink til å lage brød og sånt fra bunnen av, siden det er billigere enn å kjøpe brød i lengden.

Endret av Jenta24
Skrevet

Selg bilen, flytt i bokollektiv, kvitt deg med katta, si opp treningsabonnementet. Eller skaff deg en høyere og mer stabil inntekt. For om du så har 10.500 kr utbetalt hver måned vil ikke regnestykket ditt gå opp. Du vil vel være blakk etter å ha betalt bolig, bil og katteutgifter.

Skrevet

Selg bilen, flytt i bokollektiv, kvitt deg med katta, si opp treningsabonnementet. Eller skaff deg en høyere og mer stabil inntekt. For om du så har 10.500 kr utbetalt hver måned vil ikke regnestykket ditt gå opp. Du vil vel være blakk etter å ha betalt bolig, bil og katteutgifter.

Det skjer ikke, jeg har dårlig erfaring med bokollektiv, og sier jeg opp treningsabonnementet så får jeg en enda mer dårligere psyke,en dårligere nakke og skulder. Bilen er jeg nødt til å ha for å komme meg til og fra jobb.

Skrevet

Jeg har begynt så smått hos et firma til som vikar. Og har meldt meg som arbeidsledig hos nav, mot arbeidsgiveren skrev et skriv som forklarte situasjonen om hvor det i perioder var mye jobbing og perioder lite.

Jeg er avhengig av bilen siden jeg har 4 km til den tilkallingsjobber og brukeren jeg er støttekontakt for ikke har bil selv.

Jeg handler dyre matvarer på tilbud..Har også spist mye av det som er i fryseren, har bare en slik liten fryser på toppen av kjøleskapet. Jeg også veldig flink til å lage brød og sånt fra bunnen av, siden det er billigere enn å kjøpe brød i lengden.

4 km er sykkelavstand. Det finnes piggdekk for sykkel, så man kan fint sykle også på vinteren. Så at du er avhenging av bil er vel ikke helt sant. Du og brukeren du er støttekontakt for trenger jo heller ikke å gjøre "bilting", selv om det sikkert kan være spennende.

Skrevet

4 km er sykkelavstand. Det finnes piggdekk for sykkel, så man kan fint sykle også på vinteren. Så at du er avhenging av bil er vel ikke helt sant. Du og brukeren du er støttekontakt for trenger jo heller ikke å gjøre "bilting", selv om det sikkert kan være spennende.

Vet du egentlig hva det vil si å være støttekontakt?

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Du kan jo trene hjemme? Jeg synes også mobilregningen din fortsatt er altfor høy. Du lever over evne, og er bare nødt til å kutte ut/ned på noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble FRAANBEFALT fra NAV å søke på en støttekontakt jobb fordi jeg ikke hadde bil. Han sa at jeg var 98% avhengig av bilen for å beholde en slik jobb, så den bilen er nødvendig da ja!

Skrevet

Du kan jo trene hjemme? Jeg synes også mobilregningen din fortsatt er altfor høy. Du lever over evne, og er bare nødt til å kutte ut/ned på noe.

Jeg har vurdert å fryse treningsabonnementet mitt når våren kommer, også åpne det igjen når høsten kommer.

Jeg får faste utgifter på telefon fra april på rundt 600 kroner. Det er overkommelig fremover 1800-2000 kroner som dem har ligget på nå.

Skrevet

Jeg får faste utgifter på telefon fra april på rundt 600 kroner. Det er overkommelig fremover 1800-2000 kroner som dem har ligget på nå.

Det er flott at telefonregningen mer enn halveres, men 600kr måneden i telefon er fremdeles altfor mye når din økonomiske situasjon er slik den er.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble FRAANBEFALT fra NAV å søke på en støttekontakt jobb fordi jeg ikke hadde bil. Han sa at jeg var 98% avhengig av bilen for å beholde en slik jobb, så den bilen er nødvendig da ja!

Ja det er sant, jeg har den jobben fordi det teller som praksis siden jeg samler praksis for å bli ferdig med utdanninga mi, siden jeg skal bli helsefagarbeider. Har også nå fått tilbud om en støttekontakt jobb til jeg kommer til å takke ja til om brukeren og jeg kommer over ens. Det utgjør altså 600 kroner i uka i ekstra inntekt samtidig som jeg da hjelper andre som sliter med andre ting.

AnonymBruker
Skrevet

Ser lite å forbedre på annet enn at du skaffer deg høyere inntekt.

Du bor rimelig, virker relativt avhengig av bil og høres ut til å tenke fornuftig når det gjelder annet forbruk (mat, telefon, og slik).

I grunn har man kun to valg, enten en av dem eller en kombinasjon av begge:

- Minske forbruket

- Øke inntekten

• Liker 1
Skrevet

Ser lite å forbedre på annet enn at du skaffer deg høyere inntekt.

Du bor rimelig, virker relativt avhengig av bil og høres ut til å tenke fornuftig når det gjelder annet forbruk (mat, telefon, og slik).

I grunn har man kun to valg, enten en av dem eller en kombinasjon av begge:

- Minske forbruket

- Øke inntekten

Jeg kan jo også nevne at jeg er skeptisk til å kjøpe billige matvarer fra first price, euroshopper, matvarer på Europris. Dette gjør vel at jeg handler mat fra kjente merkevarer.

AnonymBruker
Skrevet

Greit nok at du må ha bil. Hva kan du få for bilen dersom du selger den? Er det et alternativ for så å kjøpe seg en billigere bil? En gammel bil trenger du kun delkasko på også.

Du bør virkelig prøve de billige merkene når det gjelder mat. Noe liker du og andre ikke. Det vet du ikke før du har forsøkt. I tillegg så har du ikke økonomi til å handle dyrt.

Treningsabonnementet ditt er helt greit. Faktisk rimelig. Selv om man har stram økonomi så er det viktig å ta vare på helsa.

Du sier at internett er inkl. i husleia di samtidig som du sier at du betaler for mobilt bredbånd. Si opp det mobile bredbåndet ditt. Helt unødvendig.

Jeg fatter ikke hvordan du tidligere fikk mobilregning på 1800 - 2000 i måneden. Selv 600 kr er vel drøyt. Her har du mye å spare inn på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har for høyt forbruk - that's it. Du må ikke være rakettforsker for å forstå det, og med mindre du var ute etter å få tips som "kjøp lotto! bli toppblogger!" så kan du ikke gjøre annet enn to ting - øke inntekt og redusere kostnader.

Jeg er student i Oslo og lever kun på studielån. Jeg vet hvordan du har det - men du må være villig til å ofre noe. Hvis ikke må du ikke komme her og klage på at du må låne penger av mamsen.

Jeg synes også du har alt for høy mobilregning. Bruk heller internett og skype til å kontakte folk. Du har jo mobilt bredbånd. Få folk til å heller ringe deg enn omvendt.

Bytt abonnement. Selv har jeg Youngtalk, med 30 gratis SMS - bruker ikke det engang. Bruker mest internett. Det er masse du kan gjøre. Chess er jo kjempebillig? Ludo er vel billigst?

Og selv om du har bil - så trenger du ikke å bruke den mer enn nødvendig. Du kan gå/sykle. Bensin koster penger. 4 km tar 40 minutter å gå. Jeg går i hvert fall 1 mil hver dag. Det er god trening.

Og du kan trene hjemme. Fyll noen tomflasker, legg et teppe på gulvet, dans og søk på nettet for pilatesøvelser eller liknende. Det gjør jeg hver eneste dag, ved siden av å gå masse tur.

Ikke hamstre mat på tilbud dersom du vet det blir liggende til den blir dårlig. Sett opp ukemenyer og pass på at dersom du feks kjøper en diger pølsepakke så spiser du den opp mens den enda er "fersk". Varier feks med hotdog, pølsestappe, stekt pølse og ett eller annet osv. Trenger ikke spise det samme dag ut og dag inn, men sammenlikne prisene fra butikk til butikk. 1 krone spart er 1 krone tjent.

Kjøper du kjøttdeig mye, så del opp pakken i porsjoner. Jeg deler en pakke opp i fire og har da fire middager - feks med pasta/taco/tacosalat. Resten av pakkene går i frysen.

Spis billige middager. Fråts heller hjemme hos mamma og pappa.

Ikke dra på byen. Dra heller hjem til hverandre.

Dropp manikyrer/frisøren osv til du har råd til det. Ikke kjøp deg nye klær - MÅ DU, så bytt heller med venninner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter den der med å dele opp kjøttdeigen i 4 like biter. Fekks COOP kjøttdeig koster bare 20 og noe kroner for en pakke på 400 gram ca, tror jeg. Husker ikke, men ja, det er alltid den jeg kjøper. Gjerne en 4-5 pakker, fryser nedi små poser og har mat VELDIG LENGE. Ikke smaker den noe dårligere enn den fra gilde til rundt 50 kr på nærbutikken heller, veldig mye penger spart.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...