hemulen Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Hei. Jeg er veldig flau over det faktum at jeg ikke har studiekompetanse (er 25år), derfor har jeg ingen å snakke med om dette temaet. Nå har jeg søkt på en sommerjobb, hvor det strengt talt ikke står i stillingsannonsen at man trenger dette. Det står at de søker etter sekretærer. Jeg har lang erfaring innen kundeservice og ser på meg selv som en god kandidat. Har skrevet i CV at jeg har gått på videregående, noe jeg strengt talt har gjort. Men hva om de vil se vitnemålet mitt? Jeg har et kompetansebevis, med noen eksamener fra hvert halvår siden 2004. Regner med å bli ferdig nå til våren, så jeg vil jo ha studiekompetanse når jeg begynner i jobben. Hvordan forklarer jeg hvorfor jeg har tatt det over så lang tid? Sannheten er at jeg har ekstrem prestasjonsangst. Flere ganger har jeg f.eks. ikke møtt opp, eller løpt ut. De karakterene jeg faktisk har, er gode, og jeg er jo egentlig skoleflink. Det er så grusomt å ikke kunne vise det på papiret. Forteller jeg dem om prestasjonsangsten? Eller er det en annen måte jeg kan forklare det på som er bedre? Kunne jo sagt at jeg har tatt opp fag, men det forklarer jo ikke hvorfor jeg ikke har vitnemål. Hva annet har man med seg på intervju? Jeg har gode referanser, er punktlig og flink på jobb. Det er bare på skolen prestasjonsangsten slår til. Tar man med sluttattester fra andre jobber, kursbevis som er relevante/ikke relevante? Har bare vært på jobbintervju en gang før, og det er mange år siden. De andre jobbene jeg har hatt, har jeg fått uten intervju. Derfor vet jeg ikke helt hvordan dette fungerer.
loppekasse Skrevet 11. mars 2011 #2 Skrevet 11. mars 2011 Hmm. Jeg føler hvertfall at jeg har kommet lengre med å være så ærlig som mulig på de intervjuer jeg har vært på. (Altså, jeg har ikke løyet, men jeg har ikke fortalt hele livshistorien min). Hvis spørsmålet kommer opp kan du jo fortelle at du har hatt prestasjonsangst, du har jobbet med dette problemet og du nå tar opp fag for å ta igjen for det tapte, eller noe i den duren? Jeg forstår hvor vanskelig det er med den prestasjonsangsten. Virkelig. Jeg har vært et vrak i ukesvis før en presentasjon/muntlig eksamen. Uansett så er det bedre sent enn aldri med denne studiekompetansen. 1
Aubree Skrevet 11. mars 2011 #3 Skrevet 11. mars 2011 Kan du ikke bare si at du hovedsakelig har jobbet siden du var ferdig på vgs, og etter den tid har du tatt påbyggningsfag som privatist litt nå og litt da? Er da ikke værre enn det.. Jeg var selv ferdig på vgs i 2005, og fra 2008-2010 tok jeg opp påbyggningsfagene som privatist mens jeg jobba ved siden av. Siden du ikke ønsker å bruke et år som fulltidsstudent for å ta opp de siste fagene, så er det jo bare å si du har tatt det ved siden av jobb?
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Hei Jeg hadde heller ikke studiekompetanse, men av en litt annen grunn enn deg. De få gangene jeg har vært på intervju (har akkurat som deg fått jobber uten intervjurunde) og spørsmålet har kommet opp, har jeg sagt at nei, jeg fullførte ikke videregående. Jeg var ung og dum og skolelei, fartet litt rundt i inn- og utland, før jeg fikk meg jobb. For å forklare de to årene på cven hvor jeg ikke har oppført noe som helst, sier jeg at disse brukte jeg til å skaffe meg studiekompetanse, fordi jeg var blitt voksen og ville frem i livet. Har som andre her en innstilling om å fortelle sannheten når jeg er på intervju, men utleverer ikke hele livet fordet. De gangene jeg har vært på intervju har jeg på forhånd sendt papirer med vitnemål, og der har de jo sett at jeg ikke har fulgt den normerte tiden for å få generell studiekompetanse. Velger de å spørre meg om det, så svarer jeg. Spør de ikke, så var det ikke så viktig Lykke til da, får håpe du får jobben!
Votten Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Det er best å være ærlig da ser de mer "av deg" og da mener jeg det er større sjanse for å få jobben. Jeg vil også tro det er positivt at du holder på med studiekompetanse, og at de kan se bort fra prestasjonsangsten fordi du snart har kompetansen i hånda Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Jeg hadde sagt at på grunn av sterk prestasjonsangst har du brukt lengre tid enn normert, men får studiekompetanse til våren. og si at du arbeider med å takle prestasjonsangsten og at den ikke vil gå ut over jobben. Hold det enkelt, men informativt.
Pinkee Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Hvis det kun er skole som fremmer prestasjonsangsten, ikke jobb, da hadde jeg poengtert det hvis spørsmålet kom opp. Som andre sier, ærlighet varer lengst, men man trenger ikke brette ut hele livshistorien.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 Ærlighet er viktigst! TS; selv om vi ikke har hatt helt lik situasjon.. jeg jobbet og skaffet meg mye kunnskap og erfaring fra jeg var 18 år innen teknologi og IT. Ikke hadde jeg utdannelse eller noe som helst, og jobbet med både kunderservice og det tekniske under, lærte meg mye. Jeg søkte på en stilling der de spurte om dette med utdannelse. Skole har aldri vært noe jeg egentlig har hatt lyst til, og jeg har bare hatt lyst til å jobbe. Jeg fikk tilbudet om jobben over andre som hadde tatt utdannelse, fordi jeg var "åpen og meg selv" og pga all erfaringen. Starta som 18 år gammal jente uten en dritt, men var ærlig gjennom alle intervjuer jeg har hatt, og det har alltid gått fint! Jeg tror nok de ser hva deg for den du er hvis du er deg selv! Vis de DEG på intervjuet, ikke den optimale!
hemulen Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2011 Mange bra svar og jeg heller mot å være ærlig. Det er lettere, gir en bedre forklaring og jeg får vært meg selv. Men om jeg skulle finne på å ikke være det, og si at jeg tar påbyggingsfag i ettertid. Hvordan forklarer jeg da hva jeg gjorde de tre årene jeg faktisk gikk på videregående? Det er jo ikke sikkert de spør engang, for de jeg skal intervjues av vet hvem jeg er, søsteren min har jobbet der i mange år. Og (forhåpentligvis) at jeg stort sett er en grei, pliktoppfyllende jente. Det går nok bra Tusen takk!
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 IDIOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jobbintervjuer er IKKE din private therapy-session. Jobbintervjuer handler kun om EN ting - få et jobbtilbud!!! Og så tar du senere stilling til om du vil ha jobben eller ei. Det virker som du tar utgangspunkt i at du skal forsikre deg om at de på jobben aksepterer deg og dine feil. DET ER IKKE NOE DU ER TJENT MED Å SKULLE FRONTE JOBBINTERVJUER ER SKUESPILL, OG DET HANDLER OM Å SMINKE DET SOM SMINKES KAN, VRI PÅ TING SLIK AT DE HØRES POSITIVE UT, MARKEDSFØRE SEG SELV, VÆRE HYGGELIG OG OMGJENGELIG. "Jeg skjønner at du er interessert i hvorfor jeg har gjort videregående på denne måten. Jeg kunne ha gjort det ferdig tidligere, men djeg blir ofte ikke fornøyd med det jeg gjør, før jeg er sikker på at det er av høyeste kvalitet."
hemulen Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2011 IDIOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jobbintervjuer er IKKE din private therapy-session. Jobbintervjuer handler kun om EN ting - få et jobbtilbud!!! Og så tar du senere stilling til om du vil ha jobben eller ei. Det virker som du tar utgangspunkt i at du skal forsikre deg om at de på jobben aksepterer deg og dine feil. DET ER IKKE NOE DU ER TJENT MED Å SKULLE FRONTE JOBBINTERVJUER ER SKUESPILL, OG DET HANDLER OM Å SMINKE DET SOM SMINKES KAN, VRI PÅ TING SLIK AT DE HØRES POSITIVE UT, MARKEDSFØRE SEG SELV, VÆRE HYGGELIG OG OMGJENGELIG. "Jeg skjønner at du er interessert i hvorfor jeg har gjort videregående på denne måten. Jeg kunne ha gjort det ferdig tidligere, men djeg blir ofte ikke fornøyd med det jeg gjør, før jeg er sikker på at det er av høyeste kvalitet." Jeg tar ikke utgangspunkt i at jeg skal forsikre meg om at de aksepterer meg. Jeg tar utgangspunkt i at de kanskje kommer til å spørre meg om måten jeg har tatt videregående på, og ønsker å ha en troverdig og ikke-ødeleggende forklaring. Samme hva den forklaringen er. Jeg er nettopp ute etter det du sier; å vri på noe slik at det høres positivt ut.
lillemia Skrevet 14. mars 2011 #12 Skrevet 14. mars 2011 IDIOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jobbintervjuer er IKKE din private therapy-session. Jobbintervjuer handler kun om EN ting - få et jobbtilbud!!! Og så tar du senere stilling til om du vil ha jobben eller ei. Det virker som du tar utgangspunkt i at du skal forsikre deg om at de på jobben aksepterer deg og dine feil. DET ER IKKE NOE DU ER TJENT MED Å SKULLE FRONTE JOBBINTERVJUER ER SKUESPILL, OG DET HANDLER OM Å SMINKE DET SOM SMINKES KAN, VRI PÅ TING SLIK AT DE HØRES POSITIVE UT, MARKEDSFØRE SEG SELV, VÆRE HYGGELIG OG OMGJENGELIG. "Jeg skjønner at du er interessert i hvorfor jeg har gjort videregående på denne måten. Jeg kunne ha gjort det ferdig tidligere, men djeg blir ofte ikke fornøyd med det jeg gjør, før jeg er sikker på at det er av høyeste kvalitet." Jeg håper dette er et tulleinnlegg, for du fremstår hvertfall ikke som noe smart. Er ellers enig med de andre om at det er lurest å være ærlig, uten noe om og men. Si kort at du har brukt lengre tid fordi du tidligere har slitt med prestasjonsangst, men at du nå jobber/har jobbet deg gjennom det. Når du har et såpass stort "gap" på cv-en din med tanke på utdannelsen, vil de bare gjennomskue deg dersom du prøver å bortforklare deg. Og til anonymbruker her; dersom noen sa til meg at de hadde brukt flere år på å fullføre utdannelsen fordi "man ikke er fornøyd, før man er sikker på at det er av høyeste kvalitet", ville jeg neppe ansatt personen. Man ønsker ikke å ha medarbeidere som holder på med samme prosjekt i årevis bare fordi de er perfeksjonister. 1
hemulen Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2011 Jeg fikk jobben!! Takk for all hjelp 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå