Gå til innhold

Liker dere å ha barn rundt dere på badet/toalettet når...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ei venninne som lever i et forhold med barn og hun forteller meg mye som skjer.

Nå for tiden irriterer hun seg over at barnefar og sønn oppholder seg på toalettet sammen når en sitter på privat ærend på toalettet. Hun begrunner det med at hun synes at man burde lære seg at slike ting er litt privat når man enten tisser eller gjør nr 2.

Og at hvis noen skal forstyrre noen på et toalett må man alltid banke på døra og ikke bare buse inn uansett hvem det er som er der inne.

Jeg synes dette høres ut som en fornuftig regel noe jeg selv vokste opp med. Jeg var aldri inne på badet sammen med mine foreldre når dem skulle da (særlig nr2). Og jeg lærte meg til og at nr 1 er også forsåvidt beholdt privatliv.

Jeg tenker og at å lære barn at enkelte ting er litt privat er greit. Man må ikke ha barn rundt seg overalt. Når man skal nr 1 og nr 2 foretrekker ihvertfall jeg at det ikke er barn rundt meg som skal se, prate med meg, mase osv når jeg gjør mitt fornødende.

Hvordan er det med dere? Pleier dere ta inn barna på badet når dere gjør deres fornødende eller liker dere litt privatliv på toalettet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Spørs hvor gammelt barnet er.

• Liker 1
Skrevet

Våre små barn er rundt oss hele tiden, både i stua, kjøkkenet og på badet. Vi skjuler sjeldent noe for hverandre, sånn er det bare her.

Skrevet

Etterhvert så slutter barn å være med inn på badet, men små barn/babyer, er jo helt naturlig at får være med inn ved behov.

Tross alt, ungene dine har sett deg fra innsida....

• Liker 3
Skrevet

Jeg har med ungen på badet når jeg er alene hjemme,fordi det er så fort gjort at det skjer noe. Så klart skulle jeg likt 100% privatliv på do,men sånn er det ikke enda.

AnonymBruker
Skrevet

Tross alt, ungene dine har sett deg fra innsida....

Skjønner tanken, men de har jo ikke det da. ;) Og bortsett fra små babyer, har jeg ikke hatt med unger på do i det hele tatt. Det trenger de ikke. Å lære at noe er privat og noe ikke, er en del av livet i forhold til at de skal være sammen med andre mennesker i verden. De trenger ikke å vite hvordan alle er skapt i detalj. Det holder med generell info.
Gjest Passing by
Skrevet

Skjønner tanken, men de har jo ikke det da. ;) Og bortsett fra små babyer, har jeg ikke hatt med unger på do i det hele tatt. Det trenger de ikke. Å lære at noe er privat og noe ikke, er en del av livet i forhold til at de skal være sammen med andre mennesker i verden. De trenger ikke å vite hvordan alle er skapt i detalj. Det holder med generell info.

At småunger får lov til å være med på do vil ikke tilsi at de for alltid vil være med.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noen krise, hver person må finne ut intimgrensene for seg selv. Selv vil jeg helst være på do i fred, men ettersom jeg har en 1,5 år gammel datter som jeg også dusjer med, har jeg måttet fire litt på kravene. Senere, når hun blir eldre, er jeg sikker på at jeg får gå på do alene ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som alenemamma så har jeg vært vant til åpen dør og fritt fram for små unger. Så kommer en periode hvor man faktisk kan lukke døra. Bade/dusje med små unger har jeg også gjort i mange år. Så kom perioden hvor ting var privat. Deretter en periode med tenåringer og et bad. Da hendte det at en dusjet mens en annen pusset tennene. Ingen så den som dusjet.

Sånn i utgangspunktet er et dobesøk privat, men så justerer man seg til realitetene.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi alle sitter på do med døren åpen her.Tilogmed 14 åringen sitter med døren åpen. Men nr2, da er nok døren lukket.

Utenom faren da, han låser døren når han er på do.

Endret av Beauté
Skrevet

Vil helst være i fred på do, ja.

Da guttungen var mindre (0-2) var han ofte på badet sammen med meg, og det syntes jeg var ganske forstyrrende. Vanskelig å få gjort det en skulle når en måtte passe på så ikke sjampoflasker, kremer og hånduker fløy veggimellom.

Samboer kan gjerne gjøre både 1 og 2 med hele slekta på badet, han bryr seg ikke. :fnise:

Gjest white tiger
Skrevet

Jeg liker helst å få gå på do i fred. Men så har jeg to barn på 3 år og 4 mnd, og da er det vel heller sjelden jeg får sitte på do uten dem tilstede (jeg bor ikke med faren deres). Det gjør meg ingenting å ha med minsten, så går ofte på do selv når jeg allikevel er på badet for å skifte en bleie.

Jeg låser ikke døra, så det hender at 3-åringen kommer inn når jeg går på do, synes det blir feil å nekte henne adgang. Barna mine kommer ikke til å se meg gå på do til de blir voksne iallfall.. Men når de er så små så synes jeg det er greit, selv om det er ganske forstyrrende :)

Gjest Heloise
Skrevet

Da jeg var liten hatet jeg å være på badet og noen kom inn forå gjøre nr 2 (og nr 1 for den saks skyld). Hadde en far som var veldig glad i å komme inn og gjøre sitt fornødne når andre stod i dusjen. Jeg hatet det, jeg hater der fremdeles, og får jeg barn skal jeg aldri ha de med inn når jeg skal på toalettet - Det er slik jeg er blitt "oppdratt" :)

Skrevet

Kommer an på alderen. Har en sønn på halvannet år og han er med både meg og pappa'n på do. Ingen betenkeligheter med det. Men jeg er gjerne på badet samtidig med mannen også jeg. En på do og en gjør noe annet. Det har alltid vært naturlig for oss.

Men jeg er ikke vant til det hjemmefra. Der har vi alltid vært alene på do eller bad.

AnonymBruker
Skrevet

Og barnet skal ikke få det like privat? Når man lærer de å gå på do o.l?

Skrevet

Eg vil helst gå på do i fred, men det hender 1,5-åringen krever å få vere med. Heilt greit, han sluttar nok snart med det.

Skrevet

Jeg har en sønn på tre, og nyter å endelig få gå på do alene. Han er stor nok til å kunne gjøre noe annet de få minuttene det tar for meg å gå på do. Av og til krever han å være med, men jeg foretrekker absolutt å være på do alene.

I går kom faren hjem mens jeg satt på do med døra igjen. Guttungen sto da tydeligvis på utsiden av baddøra av en eller annen grunn, og han sa klart og tydelig til faren:

"Mamma bæsjer, jeg passer på, du får ikke gå inn her nå!"

:ler:

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en sønn på tre, og nyter å endelig få gå på do alene. Han er stor nok til å kunne gjøre noe annet de få minuttene det tar for meg å gå på do. Av og til krever han å være med, men jeg foretrekker absolutt å være på do alene.

I går kom faren hjem mens jeg satt på do med døra igjen. Guttungen sto da tydeligvis på utsiden av baddøra av en eller annen grunn, og han sa klart og tydelig til faren:

"Mamma bæsjer, jeg passer på, du får ikke gå inn her nå!"

:ler:

Lo litt nå, herlig kommentar:)

Gjest Gjest
Skrevet

Er jo en fordel at barn av og til er med på do. Bleiebarn f.eks. Da kan de se nr lære "hvordan" man gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...