Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har tenkt en stund på at lærerutdanninga kan være noe for meg. Tenker da spesielt på den lærerutdanninga som spesialiserer seg for 5-10 trinn. Tenker foreløpig å velge samfunnsfag som masterfag, religion som andrefag og naturfag som tredjefag. Det blir noenlunde slik hvertfall.

Hvis jeg tar den utdanninga ser jeg for meg at jeg helst kommer til å jobbe i 5-7 klasse.

Er det noen her som har tatt lærerutdanninga som kan fortelle meg litt om hvordan den er? Spesielt flott dersom noen har tatt de fagene jeg tenker å ta. Lurer litt på hva samfunnsfag, religion og naturfag dreiver seg om på 5-7(10) klassenivå.

Tenker selv å ta denne utdanninga i Tromsø. Er det noen som har tatt den der kanskje ? :)

Er det noen andre fag som er til å annbefale?

Også lurer jeg på om man er nødt til å ha fullført lærlingtid for å bli yrkesfaglærer? Jeg gikk ambulansefag i fjor, og går allmenn påbyggning nå, og tenkte at det kunne vært moro og vært ambulansefaglærer også.. Usikker :)

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig ingen lærere her som kan fortelle meg om den generelle lærerutdanninga? :sukk:

Skrevet

Denne utdanningen er helt ny , det er ingen som har gått der lenger enn 8 mnd ca. Derfor får du ikke svar.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Men er det noen som kan fortelle meg hvordan det er å jobbe som lærer i 5-7 klasse da, og hva fagene dere underviser dreier seg om?

Skrevet

Du kan kikke på læreplanene/kompetansemålene for faget for å se litt "ka det går i".

For å bli yrkesfaglærer må du nok ha fagbrev innenfor det yrket du vil undervise i ja. Dessuten er pedagogikken for videregående og barneskolen veldig forskjellig, så de dekker ikke hverandre.

Lærerutdanninga er hittil bare 4årig, så skjønner ikke hva du mener med samfunnsfag som masterfag.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan kikke på læreplanene/kompetansemålene for faget for å se litt "ka det går i".

For å bli yrkesfaglærer må du nok ha fagbrev innenfor det yrket du vil undervise i ja. Dessuten er pedagogikken for videregående og barneskolen veldig forskjellig, så de dekker ikke hverandre.

Lærerutdanninga er hittil bare 4årig, så skjønner ikke hva du mener med samfunnsfag som masterfag.

Hvis du ser på den linken jeg hadde i det første innlegget ser du at det finnes Integrert mastergradsprogram - lærerutdanning 5. - 10. trinn - 300studiepoeng i Tromsø, siden det står master regner jeg jo med at det er 5årig?

Skrevet

Åja, beklager, har ikke hørt om det programmet før. Dette er et masterprogram ja.. Riktignok et litt pussig et (i mine øyne), siden man kun skriver masteroppgave på 30 sp.

Husk på at det du egentlig gjør på dette programmet er å fullføre 6 år på 5 år - så det er mer å gjøre. (Du tar master (=5 år) + ppu (=1år) )

Er du sikker på at det er lektor du vil bli, og ikke heller adjunkt (og altså ta lærerskolen?)

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på lektor og adjunkt da?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på lektor og adjunkt da?

Lektor er femårig (i gamle dager, seksårig), og vil si at vedkommende har skrevet en masteroppgave. Adjunkt er fireårig utdannelse, feks bachelor + PPU eller vanlig fireårig lærerutdanning.

Skrevet

Hovedoppgave/masteroppgave er det som skiller lektor fra adjunkt.

Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg tror ikke det er så vanlig med lektorer i barneskolen? Det er vel ikke helt ok å si det høyt, men jeg tror en del skoleledere tenker at det blir for dyrt.

Jeg er ferdig adjunkt til sommeren, så jeg går den gamle lærerutdanningen og kan dermed ikke si så mye om GLU. MEN, jeg stortrives i hvertfall, og vil absolutt anbefale å prøve ut lærerstudiet. De fleste finner ganske fort ut om det er noe man vi fortsette med eller ikke. Vi ble kastet rett ut i praksis i september førsteåret, og det var supert.

For å bli lærer på yrkesfag må du ha fagbrev + PPU.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du fortelle litt om første gangen dere hadde praksis? Hvor "skummelt" var det?

Skrevet

Jeg går på det nye lærerstudiet, men jeg går 1-7. Men, jeg har endel av de samme fagene som 5-10 har nå første året.

Naturfag er det faget jeg skal ta master i, så jeg synes dette er et veldig kjekt fag. Der har vi lært om de forskjellige "miljøene", og de diverse artene der. Nå etter jul har vi om kjemi.

Vi har pel ( pedagogik og elevutvikling) , fra første året og helt frem til 4. Så hvis du vil ta master blir det bare et år ekstra.

Samfunnsfag og religion, på min skole er samfunnsfag et ganske tørt og vanskelig fag. Religion er et fag der de har mye diskusjoner osv.

Praksis er litt skremmende, slitsomt og utrolig morsomt. Du må forberede deg på å ha praksis i mellomtrinnet det første året. Bare å forberede seg godt, så går det bra!

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan går det til, helt eksakt?

Skrevet

Men hvordan går det til, helt eksakt?

Hva eksakt mener du?

AnonymBruker
Skrevet

Skal man undervise? Lage opplegg? Er det hele dager, eller enkelttimer? Hvem andre enn deg selv og klassen er der? Hvor mye veiledning får man om de ikke er fornøyde med metodene dine? Bedømmes praksisen med godkjent/ikke godkjent eller med karakter?

Skrevet

Slik foregår det der jeg går.

Vi hadde først 3 dager der vi bare observerte. Så var vi der i 2 uker der vi hadde ansvar for minst en time hver dag. Da lagde vi opplegg, etter et skjema. Vi hadde også arbeidskrav for hva vi måtte gjøre. Vi måtte for eksempel lese en fortelling og bruke virkemiddel. Lære elevene en sang, og ha en "bli kjent" lek med de. Men du kan selvfølgelig få mer ansvar hvis du vil. Men det er egentlig ingen "krav" til hvor mye du skal undervise selv.

Vi fikk godkjent/ ikke godkjent, og skriftlig tilbake melding fra praksislærer der det sto både positive ting og ting vi kunne bli bedre på. Man får også veiledning av praksislæreren din på høyskolen. Der man kan diskutere ting man lurer på i henhold til praksis. F.eks hvordan man kan bli en autoritetsfigur og ikke autoritær osv.

Når det gjelder veiledning under praksis, har vi 2 timer med veiledning hver dag sammen med gruppen. Men du kan også spørre om å få veiledning aleine med lærer.

Du er forresten på praksis skole vanligvis med 3 andre i en gruppe. Og dere er vanligvis på samme praksisskolen under alle praksisperiodene i et år.

Vi har forskjellige oppgaver som skal inn under og etter praksis. Vi har oppgaver vi må skrive til hvert arbeidskrav vanligvis og så har vi praksislogg med forskjellige ting som skal skrives.

Etter helgen skal jeg ut i praksis igjen i 4 uker, og det blir ca samme opplegg denne gangen også.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for utfyllende svar :yvonne:

Skrevet

Den gamle lærerutdanningen på 4 år er jo erstattet med en 5årig nå, da. Betyr vel ikke at man blir lektor? Det finnes jo en egen lektorutdanning i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet

Du blir ikke lektor om du ikke har skrevet masteroppgave. Fem årsstudier er ikke det samme som en mastergrad.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...