Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Er det riktig at alenemødre får støtte til høyskole og universitetsutdannelse? Er dette noe samfunnet skal bekoste, de fleste har en utdannelse med videregående skole, burde ikke dette holde? Videregående opplæring inntil 3 år har de fleste fått, har de ikke kan de klart få dette innfor det som gjelder. Voksne kvinner som har jobb slutter, og begynner studere når det blir samlivsbrudd, er dette utnyttelse av samfunnets sosiale goder? Har de gjort dette om det ikke ble samlivsbrudd?
kakemonsteret Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Er det riktig at alenemødre får støtte til høyskole og universitetsutdannelse? Er dette noe samfunnet skal bekoste, de fleste har en utdannelse med videregående skole, burde ikke dette holde? Videregående opplæring inntil 3 år har de fleste fått, har de ikke kan de klart få dette innfor det som gjelder. Voksne kvinner som har jobb slutter, og begynner studere når det blir samlivsbrudd, er dette utnyttelse av samfunnets sosiale goder? Har de gjort dette om det ikke ble samlivsbrudd? De får ikke støtte til utdanning dersom de har en fullverdig utdanning fra før. Har de kun allmenne fag fra vgs, så er ikke dette en utdanning. Om de har jobb fra før, så kan det være at de etter bruddet trenger en bedre betalt jobb, bedre arbeidstider etc. Å gi alenemødre støtte til utdanning er ofte en billig invistering av staten. Skaff de utdanning slik at de kan få en jobb som kan brødfø både de og barna. Alternativet kan være at staten må fø på de i maaange år. 14
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 De får ikke støtte til utdanning dersom de har en fullverdig utdanning fra før. Har de kun allmenne fag fra vgs, så er ikke dette en utdanning. Om de har jobb fra før, så kan det være at de etter bruddet trenger en bedre betalt jobb, bedre arbeidstider etc. Å gi alenemødre støtte til utdanning er ofte en billig invistering av staten. Skaff de utdanning slik at de kan få en jobb som kan brødfø både de og barna. Alternativet kan være at staten må fø på de i maaange år. Kan du lære deg å bruke ordet "dem". Var utrolig slitsomt å lese innlegget ditt. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Jeg synes det er bra at vi har et velferdssamfunn som hjelper oss når vi er i en vanskelig livssituasjon. Det er flott at enslige mødre kan få en starthjelp til å klare seg selv. Det er ikke mange år siden norske kvinner ofte ikke våget å skille seg til tross for et dysfunksjonelt ekteskap, fordi de var redde de ikke skulle klare seg økonomisk uten mannen. Men når det er sagt så er jeg redd vi har gått for langt andre veien nå. Vi må alle - kvinner og menn - ta ansvar for eget liv. Vi kan alle velge å ta høyere utdanning ved hjelp av Lånekassa, og vi har på en måte oss selv å takke om vi setter oss i en situasjon der vi som kvinner er totalt avhengig av mannen. Som nevnt synes jeg det er greit med en hjelp i overgangsfasen. Men vi må kanskje kutte litt ned på hvor lang tid denne overgangsfasen skal vare og hva slags hjelp den skal inkludere. Det er nok liten tvil om at mange utnytter denne ordningen. Selvsagt ikke alle, men mange. Dessverre. Hilsen ei som har fått seg ei utdanning med hjelp av Lånekassa. 2
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Er det riktig at alenemødre får støtte til høyskole og universitetsutdannelse? Er dette noe samfunnet skal bekoste, de fleste har en utdannelse med videregående skole, burde ikke dette holde? Ikke bare for aleneforeldre, men også for fengselsinnsatte fanger, som kan bli siv.ing'er om de vil. Gratis. AWK
Gjest Lykkeliky Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Jeg syntes alenemødre skulle måtte ta opp studielån slik som ale andre må. Studielån begynner man ikke å betale på før etter at man er ferdig utdannet og innen den tid er det mange som ikke er alene lenger. Det burde heller være mulighet for å få utsatt nedbetaling eller slippe nedbetaling dersom man har dårlig økonomi og er alene i nedbetalingsperioden! 8
Sulosi Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Jeg er alenemor og går på univ men det er på AAP etter lang tids sykdom. Det har ingenting med at jeg er alenemor å gjøre. De jeg kjenner som studerer og er alenemødre tar det enten på studielån eller mens de allikevel har krav på overg.stønad. I sistnevnte tilfelle får de 6000 per studieår til skolebøker og det dekker ikke alle bøkene vi trenger på mitt studie samt månedskort på bussen dersom de er avhengige av transport (de jeg kjenner kjører 4-8 mil en vei med buss).
ViljaH Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 Jeg er alenemor og går på univ men det er på AAP etter lang tids sykdom. Det har ingenting med at jeg er alenemor å gjøre. De jeg kjenner som studerer og er alenemødre tar det enten på studielån eller mens de allikevel har krav på overg.stønad. I sistnevnte tilfelle får de 6000 per studieår til skolebøker og det dekker ikke alle bøkene vi trenger på mitt studie samt månedskort på bussen dersom de er avhengige av transport (de jeg kjenner kjører 4-8 mil en vei med buss). Så da må alenemødrene spytte ut noen kroner av egen lomme for å få seg en utdannelse? Noe så gale.. 4
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2011 #9 Skrevet 11. mars 2011 De får ikke støtte til utdanning dersom de har en fullverdig utdanning fra før. Har de kun allmenne fag fra vgs, så er ikke dette en utdanning.Om de har jobb fra før, så kan det være at de etter bruddet trenger en bedre betalt jobb, bedre arbeidstider etc. Å gi alenemødre støtte til utdanning er ofte en billig invistering av staten. Skaff de utdanning slik at de kan få en jobb som kan brødfø både de og barna. Alternativet kan være at staten må fø på de i maaange år. Hallo, hva er dette? Mener du at dette er en grunn til å få UI eller høyskole. Grensen er nådd for hvor stor "puter" en skal få. Yrkesutdannelse, er ikke det utdannelse? Er det kun akademisk utdannelse som er fulleverdig? Tydelig noen e r bortskjemt. 2
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2011 #10 Skrevet 11. mars 2011 Jeg er alenemor og går på univ men det er på AAP etter lang tids sykdom. Det har ingenting med at jeg er alenemor å gjøre. De jeg kjenner som studerer og er alenemødre tar det enten på studielån eller mens de allikevel har krav på overg.stønad. I sistnevnte tilfelle får de 6000 per studieår til skolebøker og det dekker ikke alle bøkene vi trenger på mitt studie samt månedskort på bussen dersom de er avhengige av transport (de jeg kjenner kjører 4-8 mil en vei med buss). Må vel være en grunn til at de ikke har mer enn støtte enn til studiematriell
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #11 Skrevet 11. mars 2011 Hallo, hva er dette? Mener du at dette er en grunn til å få UI eller høyskole. Grensen er nådd for hvor stor "puter" en skal få. Yrkesutdannelse, er ikke det utdannelse? Er det kun akademisk utdannelse som er fulleverdig? Tydelig noen e r bortskjemt. Almenne fag er ikke en yrkesutdannelse. 3
Gjest mann Skrevet 11. mars 2011 #12 Skrevet 11. mars 2011 Jeg er todelt. Fint at folk i en vanskelig situasjon kan få hjelp til utdanning slik at de får seg jobb i dag. Men desverre er nok vi blant de siste generasjonene som får oppleve dette. Det blir stadig færre yrkesdeltakere per person på en eller annen form for stønad i Norge, og det sier seg selv at nivået på velferdsytelser må ned på et eller annet tidspunkt. Tilgang til høyere utdanningvil nok bli mer begrenset, og kravene for å komme inn blir høyere, og man har allerede sett tendenser av dette i kjølvannet av kvalitetsreformen. Høyrere terskel for mange studier, nedleggelse av studieplasser og krav om høyere gjennomføringsevne enn før. Svakerestilte grupper som alenemødre uten jobb eller andre vil desverre bli et lett bytte for innsparingskniven i utdanningssammenheng. I ytterste konsekvens vil vi få "Amerikanske" tilstander her i landet, dvs. at høyere utdanning blir et priviliegium det må betales for. Jeg håper virkelig ikke at det vil gå så langt, men det vil det nok dersom antallet personer på trygd/støtte blir høyt nok i forhold til de i jobb. Vi er nok trygge enda en del år til, men om en 10 - 30 år vil vi nok vite mer i hvilken retning tilgang til høyrer utdanning går.
Gjesten Skrevet 11. mars 2011 #13 Skrevet 11. mars 2011 Hallo, hva er dette? Mener du at dette er en grunn til å få UI eller høyskole. Grensen er nådd for hvor stor "puter" en skal få. Yrkesutdannelse, er ikke det utdannelse? Er det kun akademisk utdannelse som er fulleverdig? Tydelig noen e r bortskjemt. Innlegget du siterte spesifiserte allmenne fag. Altså ikke yrkesutdannelse. Har du kun allmenne fag fra vgs, har du ikke praksis ikke noe særlig mer enn en som kommer rett fra ungdomsskolen. Du er ikke trent til noe annet enn høyere utdanning, og følgelig trenger du mer. DA får du hjelp. Det er positivt. De får ikke støtte til utdanning dersom de har en fullverdig utdanning fra før. Har de kun allmenne fag fra vgs, så er ikke dette en utdanning.Om de har jobb fra før, så kan det være at de etter bruddet trenger en bedre betalt jobb, bedre arbeidstider etc. Å gi alenemødre støtte til utdanning er ofte en billig invistering av staten. Skaff de utdanning slik at de kan få en jobb som kan brødfø både de og barna. Alternativet kan være at staten må fø på de i maaange år.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #14 Skrevet 11. mars 2011 Er det riktig at alenemødre får støtte til høyskole og universitetsutdannelse? Er dette noe samfunnet skal bekoste, de fleste har en utdannelse med videregående skole, burde ikke dette holde? Videregående opplæring inntil 3 år har de fleste fått, har de ikke kan de klart få dette innfor det som gjelder. Voksne kvinner som har jobb slutter, og begynner studere når det blir samlivsbrudd, er dette utnyttelse av samfunnets sosiale goder? Har de gjort dette om det ikke ble samlivsbrudd? Ja, hjelp får de. Slik kan systemet utnyttes for mange. Det er et hån mot folk som jobber,som har langt mindre igjen netto. Og hvorfor skal de ha tre års svangerskapspermisjon? Folk som jobber har et år. På tide å endre reglene. Det er ingen handicap å få barn. 2
Gjest Seniorita Skrevet 11. mars 2011 #15 Skrevet 11. mars 2011 Er det riktig at alenemødre får støtte til høyskole og universitetsutdannelse? Er dette noe samfunnet skal bekoste, de fleste har en utdannelse med videregående skole, burde ikke dette holde? Videregående opplæring inntil 3 år har de fleste fått, har de ikke kan de klart få dette innfor det som gjelder. Voksne kvinner som har jobb slutter, og begynner studere når det blir samlivsbrudd, er dette utnyttelse av samfunnets sosiale goder? Har de gjort dette om det ikke ble samlivsbrudd? Ja!!
chikako Skrevet 11. mars 2011 #16 Skrevet 11. mars 2011 Pst, ts: alle får støtte til høyskole- og universitetsutdannelse
Alvina Skrevet 11. mars 2011 #17 Skrevet 11. mars 2011 Det er vel bare positivt når noen velger å studere enten de er alenemødre eller fedre. Er i grunnen for at all utdanning skal være gratis og at alle skal få støtte eller fritatt lånet ved fullført studie, så det gavner ingen å fjerne støtten til enslige forsørgere. Tror også de som har barn er veldig motivert når de først velger å studere. Det vil jo også gi en positiv effekt på barna på sikt. Har hørt en kommentar irl: Hvorfor skal hun studere, hvem tror hun at hun er, kommer rett fra bushen... Jeg måtte jo svare og sa at det er vel kjempefint, tenk hvis mannen dør f.eks. og hun blir singel - da har hun selv økonomisk ryggrad 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #18 Skrevet 11. mars 2011 Jeg vet ikke hvor annerledes støtte alenemødre får enn oss andre, men jeg synes i hvert fall det er fint om de kan få støtte til utdanning som gir bra jobbmuligheter (generelt synes jeg ikke NAV skal gi støtte til "alt mulig" av utdanninger når man har krav på attføring etc, men at en må tenke litt matnyttig... jeg har en ufornuftig (selvfinansiert) utdanning selv). Kjenner ei som var alenemor i mange år, og hun hadde ikke utdanning fra før, da hun ble mor i ung alder. Mener hun fikk noe utdanninsstøtte utover det man får fra Lånekassa, enda hadde hun det veldig trangt i studieårene. Hun utdannet seg som sykepleier, så det har ikke vært noe problem for henne å få jobb etterpå, og hun tjener endel bedre enn hun ville gjort som ufaglært. Det å forsørge et barn på minstelønn fra butikk eller som assistent, er jo nesten umulig. Ellers er det vel også slik at det er en større andel uutdannede kvinner som går ut av arbeidslivet når de er i forhold og har små barn, enn kvinner med høyere utdanning.
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #19 Skrevet 11. mars 2011 Folk med utdannelse tjener som regel mer enn folk uten utdannelse. De som tjener mer betaler mer i skatt. Det er en tendens at barn av høyt utdannete foreldre gjør det bedre på skolen. Jeg tror at dette er en positiv spiral som samfunnet på sikt tjener på. Det er greit å ha noen til å betale lønningene til de som skal stelle for eldrebølgen... 4
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2011 #20 Skrevet 13. mars 2011 http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-skjoennsmessig_fastsettelse_av_inntekt.html Ofte begynner BM på utdannelse ved samlivsbrudd. Dette er en relevant problemstilling som skaper konflikt rundt der med barnebidrag. Skulle det ikke vært en karantenetid før slik utdannelse kunne starte opp. Se linken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå