Gjest Mirjam, Bergen Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Om en fortalte deg at de følte at du hadde en "ovenfra-og-ned-holdning" til den personen i det daglige (på jobb), hva i all verden ville du ha svart? Har en venninne som fortalte meg at en tidligere kollega av henne hadde sagt i fra til henne om dette på sin forrige arbeidsplass. Hun det gjaldt følte at min venninne tenkte at hun det gjaldt var helt fjern og at min venninne hadde en ovenfra-og-ned-holdning til henne. Oppfatter min venninnne gjennom mange år som sympatisk, blid, likandes - og dyktig i jobben sin - et diplomatisk vesen. Da hun ble konfrontert, hadde hun til og med spurt om den "fornærmede" hadde noen konkrete eksempler på hva hun mente. Men det hadde hun ikke! Hvordan kan folk bli så "forskjellig" oppfattet? Noen erfaring fra andre her? Syns den her var interessant...
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Det kan jo hende mye av årsaken ligger hos kollegaen. At hun f.eks. har dårlig selvtillit og føler seg mindreverdig, og tillegger andre mennesker holdninger de ikke har. Misforstår ansiktsuttrykk og tonefall fordi de er i forsvarsposisjon. Slett ikke uvanlig. Om noen hadde sagt at de opplevde ovenfra-og-ned-holdning fra meg, ville jeg uansett prøvd å gå litt i meg selv og se det fra deres vinkel. Ikke alltid vi tenker over hvordan vi fremstår. Jeg ville som henne, bedt om å få eksempler - fått til en dialog, ellers er det jo umulig å vite hva man skal forholde seg til. Å bare slenge ut en beskyldning uten videre, ville nok gjort meg skeptisk, for det kan faktisk være et forsøk på hersketeknikk.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Om noen hadde sagt at de opplevde ovenfra-og-ned-holdning fra meg, ville jeg uansett prøvd å gå litt i meg selv og se det fra deres vinkel. Ikke alltid vi tenker over hvordan vi fremstår. Jeg ville som henne, bedt om å få eksempler - fått til en dialog, ellers er det jo umulig å vite hva man skal forholde seg til. Å bare slenge ut en beskyldning uten videre, ville nok gjort meg skeptisk, for det kan faktisk være et forsøk på hersketeknikk. Hva om den som "anklager" ikke vil/kan komme med et eller flere eksempler?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Det kan jo hende mye av årsaken ligger hos kollegaen. At hun f.eks. har dårlig selvtillit og føler seg mindreverdig, og tillegger andre mennesker holdninger de ikke har. Misforstår ansiktsuttrykk og tonefall fordi de er i forsvarsposisjon. Slett ikke uvanlig. Dersom det viser seg at det er tilfellet, at "anklageren" har lav selvtillit og er en generelt usikker person, som har erfaring fra lite selvstendige stillinger, mens "den anklagede" kommer fra en mer tøff og selvstendig bransje, og har en sunn selvtillit (uten å tråkke på andre av den grunn), hva kan så gjøres? Er det riktig at den "sterke" skal ta alle hensynene, fordi den mer usikre personen som hele tiden føler seg mindreverdig, ikke er "tøff nok" (som i 'vanlig, gjennomsnittlig sunn og selvstendig')?
Gjest Been there Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Jeg skjønner godt at det er vanskelig å komme med eksempler på slike ting, da blikk, tonefall og kroppsspråk ofte er underliggende det som kan oppfattes som en "ovenfra-og-ned-holdning". Jeg var sjenert, men ble oppfattet som arrogant av personer som ikke kjente meg personlig. De som kjente meg ble veldig overrasket da de hørte det, for de kjente meg, og visste at jeg ikke var arrogant, og forsto ikke at andre kunne se meg på en slik måte. Jeg valgte å være ydmyk på at jeg ble oppfattet på en annen måte enn jeg mente å framstå, og jobbet for å få bort det andre oppfattet som et arrogant uttrykk framfor å bortforklare det med lav selvtillit og usikkerhet hos "anklageren".
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Man kan vel se på reaksjonen til venninnen din at hun har en relativt arrogant holdning. Ser for meg samtalen mellom dem, hvor kollegaen lufter problemet, og venninnen din sier "eh.. ok.. har du noen eksempler på det eller?" for eksempel. En person uten ovenfra og ned-holdning ville vel heller sagt "oi, takk for at du sa fra, jeg hadde ingen anelse og det har virkelig ikke vært meningen, i hvilke situasjoner kan jeg forbedre meg?" for eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Om en fortalte deg at de følte at du hadde en "ovenfra-og-ned-holdning" til den personen i det daglige (på jobb), hva i all verden ville du ha svart? Bla bla bla bla bla bla bla fortalte en tidligere venninne av meg at hun opplevde at venninnen av meg hadde en ovenfra og ned holdning mot henne bla bla bla bla Noen erfaring fra andre her? Syns den her var interessant. Det var da fælt til diffust innlegg med hypotetiske spørsmål som på ingen måte er tydelige. La oss begynner fra begynnelsen: 1. Hvis en person på jobb kom bort til meg og fortalte at de opplevde over tid at jeg har en over-fra-og-ned-holdning til vedkommende så ville jeg ha tatt en rolig samtale med vedkommende, tatt meg tid til å lytte til hva for erfaringer vedkommende hadde som gjorde at vedkommende opplevde situasjonen/-e slik. Så ville jeg ha beklaget, det var ikke ment på den måten, jeg ville forklart at jeg på ingen måte så ned på vedkommende og faktisk syntes det var tøft av vedkommende å komme bort til meg og fortelle meg om dette heller enn å gå bak ryggen på meg og prate med andre om det. 2. Hele den situasjonen med din venninne som har en annen venninne på jobben sin, som har en kollega som fortalte venninnen til din venninne at vedkommende opplevde at din venninne hadde en oven-fra-og-ned-holdning til henne - er for hypotetisk, for vag, for løs, for at jeg skal kunne si noe. Jeg har veldig gode og varme venner jeg aldri kunne tenke noe vondt om. Men om politiet skulle banke på en dag og fortelle at vedkommende er arrestert for mord så kan jo ikke jeg stå der og si at "nei, den personen kjenner jeg så godt og vedkommende er så snill og hyggelig så dere må ha arrestert feil person". Selv snille mennesker gjør i blant dumme ting uten å tenke over det. 3. Selv har jeg ingen erfaring med noe lignende. Kanskje har noe å gjøre med at jeg ikke er irrasjonell?
Gjest Jorunn, Bærum Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 Selv har jeg ingen erfaring med noe lignende. Kanskje har noe å gjøre med at jeg ikke er irrasjonell? Hva om den "anklagede" er rasjonell - og likevel blir beskyldt for å ha en ovenfra-og-ned-holdning? Er det ikke ganske rasjonelt å spørre om den andre har et eksempel da? Det er da rasjonelt å ville ha et utgangspunkt å forholde seg til? For meg høres slike episoder ut som typisk for kvinnedominerte arbeidsmiljø, der emosjonelle radikale kvinner jobber. Gjerne litt overfølesomme og vare...
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 Hadde noen sagt til meg at de oppfattet meg en arrogant person, eller eventuelt mente jeg hadde en ovenfra-og-ned-holdning, ville jeg ha sett an personen som sa det. Om den personen som følte seg sett på ovenfra-og-ned er en myk, følsom "Kardemomeby"-person som er litt sånn "det er viktig med fred"-person, så er det vel ikke overraskende at slike ser på mer tøffinger som "overfra-og-ned". Uansett, hva er det å gjøre? En person som oppfattes som overnfra-og-ned, kan ikke endre personlighet...så lenge de ikke erter/mobber/skader andre, får det være grenser?!
Gjest Jan Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 For meg høres denne personen overfølsom ut...typisk damer/emosjonelle småbarnsmødre liksom. Har personen noe erfaring fra arbeidslivet overhode??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå