Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 23, som trener en del, er slank og fornøyd med kroppen rent utseendemessig, men har ofte mangel på energi, lite overskudd, og føler meg temmelig oppblåst.

Jeg jobber i treningsbransjen, og vil si jeg har ganske grei peiling på sunn/ikke sunn mat, kcal, næringsstoffer, hvilken trening som funker for meg, osv.

Derfor tenkte jeg å prøve lavkarbo i et par mnd, og se hvilken effekt det vil ha på kroppen min. Jeg er ikke ute etter å gå ned i vekt, men jeg kan godt tenke meg mer muskler og lavere fettprosent (18-19%).

Her kommer bekymringene mine rundt et lavkarbo kosthold:

- jeg er veldig glad i frukt, er det noen frukter som er "lov" å spise? f.eks. grapefrukt?

- er ikke redd for fett, men er redd for høyt kolesterol og usunt fett som legger seg rundt organene(visceralt fett), har dere tatt blodprøver underveis og sett at dette ikke påvirker kroppen negativt på innsiden?

På forhånd takk for svar :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Ja, man kan spise frukt, men man må passe på karbohydratene. Nå er det viktig å huske på at lavkarbo ikke nødvendigvis betyr at du må ligge på 15 karber dagen, alt under 150 karbohydrater dagen er lavkarbo. Det er opp til deg selv hva du vil bruke karbene til. Jeg er sånn som godt kan bruke "dagsrasjonen" min på sjokolade hvis jeg vet at jeg skal bort f.eks, men det anbefales selvsagt ikke å gjøre dette hver dag. Mange som går på lavkarbo spiser bringebær hvis de skal spise frukt/bær, rett og slett fordi de inneholder lite karbohydrater ift andre typer frukt/bær.

- Ja, jeg har tatt flere blodprøver, og alt var normalt.

Jeg råder deg til å titte litt rundt på lavkarbo.no og lese om temaet. Det er dumt å skifte kosthold hvis man faktisk ikke har kunnskapene om det.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men venninnen min måtte operere galleblæra etter en tur på lavkarbo, og hun hadde så høyt kolesterol at hun måtte medisineres for det. Så det passer ikke for alle, det er viktig å følge med underveis!

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men venninnen min måtte operere galleblæra etter en tur på lavkarbo, og hun hadde så høyt kolesterol at hun måtte medisineres for det. Så det passer ikke for alle, det er viktig å følge med underveis!

Selvsagt, og hvis man har satt seg ordentlig inn i lavkarbo så anbefales det også å gå til legen før man starter med noe slikt. Skal dog sies, en del opplever at kolesterolet går opp, for så å gå ned igjen.

Men, bare for å si det, det er flere studier som viser at lavkarbo har motsatt effekt på kolesterolet, omtalt her både av Dagbladet og Schrödingers katt. Blant annet nevnes det følgende:

Ved Universitetet i Pennsylvania i USA startet Gary Foster en undersøkelse for å sjekke om Atkins diett virkelig økte faren for hjerteinfarkt. Foster regnet i utgangspunktet med at testen ville gi den endelige dødsdommen for den omstridte dietten. Stor var derfor overraskelsen da dataene fra undersøkelsen trådte fram. Foster klarte ikke å finne noe økt kolesterolinnhold som følge av Atkins-dietten. Med andre ord klarte han ikke å påvise at dietten var farlig for hjertet.

Ergo, det viktig å følge med, kropper reagerer forskjellig, men lavkarbo er ikke nødvendigvis så ille som enkelte skal ha det til.

Skrevet

Tenkte jeg skulle ligge på ca 50 om dagen, da jeg ikke vil ned i vekt.

Yvonne, spiser du mye smør, seterrømme, osv (altså LCHF)? Eller holder du deg unna det verste fettet?

Til AB: jeg har tenkt å ta blodprøver nå før jeg setter i gang, og så sjekke jevnlig. Tenkte bare jeg skulle høre hvilke erfaringer andre hadde akkurat på det området.

Trist med venninnen din, men jeg tror en går glipp av en del faresignaler underveis om en lar det gå så langt med tanke på kolesterol og galleblære.

Skrevet

Jeg bruker kun vanlig smør i matlagingen, her er margarin og lignende bannlyst. Jeg bruker kremfløte i stedet for melk osv. Men jeg er nok ikke den verste, for jeg steker riktignok kjøtt i smør, men jeg er ikke så glad i mye fettete mat, så jeg moderer meg noe pga smak og hva jeg selv foretrekker.

Jeg spiser ikke seterrømme, creme fraiche osv, men det er fordi jeg ikke liker det.

Skrevet

Takk for svar! :) Jeg kommer nok til å mase litt her underveis når jeg lurer på ting.

Utrolig spent på om det blir forandring på humør, energi, og mageformen!

Skrevet

Bare å spørre eller sende pm. ;) Lykke til, blir spennende å se. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brydde meg aldri om dette lavkarbohydrat greiene, men så innså jeg en dag at jeg faktisk er lavkarbo selv. Men det er ikke fordi jeg vil slanke meg.

Jeg er jente på 23 år, 170cm høy, ca 55 kg, muskelsatt, godt trent, fornøyd og vil forbli slik.

Vanlig matinntak gjennom en dag hos meg:

Morgen: omlett med skinke/kokt egg/dampa eller kokte grønnsaker/salat

Lunsj: En boks stabburlaks eller makrell i tomat, eller litt kylling med grønnsaker

middag: veldig ofte fisk, med masse grønnsaker

Kvelds: kanskje rundstykke, men heller sjeldent.

Det er det kostholdet som passer aller best for meg, jeg er ikke oppblåst, ikke sliten, ikke trøtt, fått kjempefin glød i hud, energi, humør, OG det aller viktigste, migrene plagene mine har blitt mye mindre etter at jeg sluttet å spise så mye karboer. Jeg kan godt spise litt potetgull, eller sjokolade, og slikt i blant, det er ikke slik at jeg er fanatiker eller noe. Jeg bare foretrekker det på min måte :) Og nei, jeg spiser ikke mye fett mat, jeg er veldig glad i Vita Hjertegod margarin både på rundstykker og til steking. Brød spiser jeg enda i blant, om det er sånn godt grovbrød. Men ja, nok om meg.

Jeg skrev så detaljert fordi jeg tror jeg og du er litt like i fysikkk med tanke på at ingen av oss vil ned i vekt, men være der vi er, samt bygge mer muskler. Det har blitt kjempemye lettere for meg å bygge fine muskler og få definerte muskler når jeg kuttet ut brød til frokost og heller dytta i meg et egg med proteiner og slikt. Alt vann forsvant også fra kroppen.

Og jeg ELSKER frukt og grønt, spiser alt jeg liker. :)

Men ja, det var tips fra meg :)

Skrevet

Det høres bra ut!

Jeg er 174, veier 62-64kg avhengig av dagsformen, greit trent, men kunne godt tatt vekk siste rest av love handles etter julen ;) Vekten min varierer veldig utifra hvor godt jeg trener i perioder, så den bryr jeg meg generelt lite om. Kan se veldig fit ut med denne vekten, men kan også se ganske slapp ut med samme vekt hvis det blir lite trening.

Er litt redd for å bli tynnere av lavkarbo, da jeg foretrekker former på kroppen, men det får vi vel justere underveis!

Vanlig matinntak hos meg:

- FROKOST: 2-3skiver med leverpostei/skinke/ost e.l. og en banan eller grapefrukt

- LUNSJ: tunfisk/egg/salat med avokado, og gjerne en skive eller rundstykke

- MIDDAG: som regel en eller annen form for kjøtt, salat/wok/kokte grønnsaker, og ALLTID potet/ris/pasta

- KVELDS: kellogs all bran med youghurt, eller et par skiver, evt. litt middagsrester

Så jeg må legge om kostholdet en del, for jeg spiser myye karbo! Og kommer til å savne det i starten tror jeg

Skrevet

Takk for tips, men jeg holder meg unna slike blogger.

Skrevet

Trenger ikke nødvendigvis det, men litt forandring vil det bli. Nå liker jeg godt egg, så spiser ofte omelett både til frokost og lunsj. Middagsrester til lunsj fungerer også bra. Ved middag spiser jeg det meste av kjøtt, men ris og potet erstatter jeg med hummus/rotmos. Jeg velger lavkarbopasta i stedet for vanlig pasta (Dreamfields er favoritten). Det blir nok en overgang, men med litt planlegging blir det nok ikke så drastisk som man skulle tro. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Fotballfrue hører jeg ikke på i det hele tatt når det kommer til kosthold og trening. Jeg mener.. se på henne, skjelett med strukket hud på, og det er et sjenerøst kompliment.

• Liker 2
Gjest minsin373
Skrevet

Vil tro at legene har peiling:

"Lars-Kristian (mannen) tar jevnlig blodprøver i forbindelse med fotballen, og testene han tok nå for noen uker siden var de beste testene han har tatt noen gang. Han hadde en mye bedre fettprofil i blodcellene enn tilfellet var før omleggingen av kosten, noe som er i tråd med hva de fleste erfarer på dette kostholdet" - Caroline

Skrevet

Jeg er mer interessert i hva "vanlige" folk får på slike tester, enn en toppidrettsutøver som mest sannsynlig trener helt annerledes enn meg.

Er ikke meningen å være negativ mot deg, men jeg liker ikke måten rosabloggerne opptrer på, og er derfor generelt negativ til den gruppen bloggere. Jeg har derfor ikke lyst å støtte opp under med å trykke meg inn på siden. Selv om de måtte ha gode tips.

Men igjen, takk for svar:)

Skrevet (endret)

Jeg er en jente på 23, som trener en del, er slank og fornøyd med kroppen rent utseendemessig, men har ofte mangel på energi, lite overskudd, og føler meg temmelig oppblåst.

Jeg jobber i treningsbransjen, og vil si jeg har ganske grei peiling på sunn/ikke sunn mat, kcal, næringsstoffer, hvilken trening som funker for meg, osv.

Derfor tenkte jeg å prøve lavkarbo i et par mnd, og se hvilken effekt det vil ha på kroppen min. Jeg er ikke ute etter å gå ned i vekt, men jeg kan godt tenke meg mer muskler og lavere fettprosent (18-19%).

Her kommer bekymringene mine rundt et lavkarbo kosthold:

- jeg er veldig glad i frukt, er det noen frukter som er "lov" å spise? f.eks. grapefrukt?

- er ikke redd for fett, men er redd for høyt kolesterol og usunt fett som legger seg rundt organene(visceralt fett), har dere tatt blodprøver underveis og sett at dette ikke påvirker kroppen negativt på innsiden?

På forhånd takk for svar :)

Du stiller noen viktige spørsmål, og forstår at rosabloggere er de mest kunnskapsløse når det gjelder vitenskap og sunt forhold til egen kropp. Kudos for det :)

Som du sikkert vet, så er det forskjellige typer fett, og du kan fint leve på et kosthold med relativt høyt fettinnhold (over 35-40 %), så lenge det kommer fra de riktige kildene. Men fett, uansett i hvilken utgave, gir deg 9 kcal/40 kJ per gram, uansett hvor det kommer fra, så det er viktig å vedlikeholde ønsket energibalanse når maten er så energirik (energy density is high). Det du må skille mellom er proporsjoner av VLDL, LDL2, LDL3, HDL2, HDL3 og chylomikroner. HDL er det du vil ha, VLDL og LDL nei takk. Transfett er den mest skadelige av alle, men noe transfett får vi naturlig gjennom mat, spesielt finnes dette i kjøtt og meieriprodukter. Her forstår jeg ikke hvorfor melange er så fy, da den, i sterk motsetning til smør, er transfri og har mindre mettet fett enn alternativet.

Kolesterol i seg selv gir ingen energi, noe mange ikke er klar over (skriver du det at det gir næring på lik linje med fett på en universitetseksamen så blir du straffet hardt). Men kolesterol er en livsviktig del av vår eksistens, og uten kolesterol så slutter mye å fungere, bl.a. hormoner og celler generelt. Problemet oppstår når kolesterol skal transporteres rundt i kroppen, og til det så må kolesterol pakkes inn i lipoproteinpartikler. Det er disse lipoproteinpartiklene, mengden, størrelsen og kvaliteten på dem, som avgjør hvorvidt du er i faresone for kardiovaskulær sykdom eller ei.

Det andre vitkige aspektet ved å bruke blodlipidprofiler som mål på hvor sunt et kosthold er, er tid, totalt vekttap og TRENING sammene med kostholdsendring. Når en overvektig person går ned i vekt, uansett om det er på grunn av sykdom, hardt fysisk arbeid, omlegging av kosthold eller kjærlighetssorg, vil få en forbedret lipidprofil. Dette er fordi den negative energibalansen over tid gjør at kroppen bruker mer av visceralt adipøst vev som energiressurs, den blir mer effektiv i energibruk, og setter i gang en hel rekke prosesser for å takle vektnedgangen. Et av resultatene er at LDL- og VLDL-nivåene synker, men det gjør også HDL til en viss grad.

Det blir derfor feil å bedømme hvor "godt" og potensielt sunt et kosthold er basert på tester utført etter bare 6-12 måneder. Det du må se på, er hva maten gjør med kroppen over tid, dvs minst 12-24 måneder. Og gang på gang så viser forskning at Atkins og lignende ekstreme kurer ikke er mer effektive enn f.eks lavkalori for vekttap. Her ligger også skepsisen som ledende forskere verden over uttrykker; det finnes ikke nok materiale og valide resultater som kan bekrefte/avkrefte hva en tilnærmet nulltoleranse overfor karbohydrater vil gjøre med de kardiovaskulære forhold. To elementer som er viktig å tenke over i denne forbindelse er at store mengder rødt kjøtt og lite fiber gir økt risiko for alvorlig mage-tarmsykdom, rødt kjøtt og melkeprodukter inneholder mer transfett enn andre matvarer, og hard trening negerer de fleste negative effektene et kosthold ellers ville ha hatt på en sedat person. Å sammenligne en idrettsutøvers respons på et kosthold kontra hvordan Homer Simpson reagerer, er som å tro at du kan leve på Neptun fordi det er også en planet i vårt solsystem.

De som klarer å vedlikeholde vekttap er de som endrer livsstil, og spiser normalt sunt men med riktig energibalanse. Hva som utgjør et normalt, sunt kosthold er dermed ikke gitt, og det kan variere stort fra person til person. Nøkkelen er likevel at det opprettholdes en negativ energibalanse, og at inntak av raffinerte produkter/ferdigmat/enkle karbohydrater holdes til et minimum. Dvs sunn fornuft, der kostfiber, kvitt kjøtt, fisk, vegetabilske oljer, frukt, grønt, nøtter, bønner og bær er grunnlaget, Ingen diett har patent på de varene, men kroppen har krav på å få spise det beste vi kan tilby.

Hvis du, TS, føler deg oppblåst og med lite energi, så ville jeg ha utelukket intoleranser først, og så satset på "ren" mat som lyst kjøtt/fisk, mye bær/grønt/frukt, probiotika, gode fiber- og proteinkilder (havregryn, rug, bønner, linser, nøtter, quinoa, fullkorn, hytteost etc) og vegetabilske fettkilder. Mange reagerer på mat med høyt gluteninnhold og lite kostfiber, noen har mildere grad av laktoseintoleranse eller fruktosemalarbsorpsjon og noen trenger mer lettfordøyelige kilder til protein (kvitt kjøtt, fisk og vilt kontra svin, storfe og lam). Sørg også for at du spiser mye fiber, men hvis du ikke er vant til dette, så vil tarmene protestere hvis du plutselig øker mengden drastisk. Ta det gradvis, gjerne spis probiotika (yoghurt, biola, activia) for å hjelpe tarmfloraen. Sørg for å opprettholde muskelmassen ved å spise nok, og ikke minst få timingen av protein- og karbohydratinntak riktig. Dette er essensielt hvis du vil få maks utbytte av næringsstoffene og maskimere restitusjon i forbindelse med hard trening.

Endret av bergans

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...