Gå til innhold

Hva skal man gjøre mens man venter på å komme seg etter utbrenthet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger noen tips til hva jeg skal finne på.. I høst ble jeg utbrent, og måtte kutte ned på alt jeg hadde av jobb/fritidsaktiviteter. Satt da igjen med kun skole (er student), som jeg gikk til de dagene jeg hadde nok energi. Etter dette har jeg tatt det veldig rolig, fester mindre, jobber myye mindre. Følte meg mye bedre etter jul.

Men nå har jeg fått en skikkelig energiløs periode igjen! Lurer bare på hva i alle dager jeg skal gjøre for å holde på energien.. Jeg kan IKKE ligge i senga hele dagen - da tenker og grubler jeg meg til døde, det er en dårlig løsning for min psykiske helse. Jeg prøver å gå på skolen, så hjem igjen, hvor jeg spiser middag og slapper av. Videre sitter jeg enten hjemme eller hos en venninne og ser tv. Men selv det kan bli for slitsomt! Samtidig som jeg også er for "frisk" til å ligge pal i senga konstant..

Har dere noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest LOGAN
Skrevet

mm man blir ikke bedre av å "late" seg! (snakker av erfaring)

skjønner deg godt!

du må opp og ut å gjøre noe!

jeg vet det er sinnsykt tiltak! meeen...

ting man kan gjøre hjemme eller ute i løpet av en dag:

- alt som har med husarbeid å gjøre

- bake brød/rundstykker ++ og fylle opp fryseren

- gjøre om i stuen - soverommet etc..

- gå lange turer(hjelper sykt på humøret) finn deg en eller flere faste runder hvor du kanskje legger inn 1 minutt løping her og der for å bli ordentlig sliten

- tegne/male (om det er av interesse)

- lage smykker (om ikke annet enn til deg selv)

- finne deg en "fast" kafe hvor du tar med deg pc el en bok et par ganger i uken og koser deg noen timer med en kopp te/kaffe

- er det noe annet du liker å gjøre - ting du kan ha glemt f.eks som du kan ta tak i på nytt?

- trener du på et treningsenter hvor du kunne funnet deg en fast time i uken?

- kunne du gått på noe formiddagskino alene - bare for å komme deg ut??

det var noe forslag - det viktigste tror jeg er å lage seg en plan for dagen etter.. skriv opp det du vil og skal gjøre og ikke minst legg deg og stå opp til faste tider hver dag!!!! det er sinnsykt viktig for humøret, kroppen og generelt ha det bra!!

LYKKE TIL!

Skrevet

Er selv student, og har slitt/sliter med utbrenthet. For min del er årsaken sykdom kombinert med for høye forventninger av meg selv. Dvs. hadde planer hver dag (venner osv), noe kroppen taklet dårlig etter sykdom.

Vet ikke noe mer om hvordan du har det psykisk, men her går selvfølelsen i takt med energinivået. Mitt beste og eneste råd er; Ta deg tid! Informer nærmeste venner og familie om tilstanden, slik at du ikke føler press om hva du må klare.

Jeg pleier å sette mål for hver uke om noe som kan "utfordre meg". F.eks. gå tur hver dag (fordi jeg vet at det gjør utrolig bra for både meg og helsen), gå på kafe (alltid en opptur), osv.

Lykke til :)

Skrevet

Tusen takk for svar, dere! Godt å høre at det er flere i samme båt :) Da får jeg fortsette å se fremover og fylle dagene med rolige, trivelige aktiviteter :)

Klem til dere

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært langtidssykemeldt (ikke psyke, men kropp), og kom til det punktet der jeg var for frisk til å "ligge der" men for dårlig til å egentlgi gjøre noe. Husker jeg maste på legen min om å få jobbe, men han mente at det ville føre til tilbakefall og at jeg måtte finne roen.

"Tenk så heldig du er", sa han. "Sykmelding med full lønn. Du har tid og anledning til å puste dypt og bli frisk".

Det fikk meg til å tenke, og jeg begynte aktivt å jobbe med å finne tilbake til ting jeg liker. Jeg tok opp håndarbeide, engasjerte meg litt i lokalsamfunnet (lavterskel), så TV-serier som jeg likte godt, leste mye bøker, var ute. Men selvfølgelig hadde jeg dager også der jeg bare var helt dass og kjedet meg.

Men se det som et godt tegn at du begynner å få ensformige dager, for det betyr at energien din er på vei tilbake. Du er klar for mer hvis du skjønner...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært utbrent (tilbake i 100% jobb nå :) ), og fikk et råd fra psykologen som har hjulpet meg veldig: hvile 30-60min hver dag på hardt underlag.

Legger meg på tepppe eller matte på gulvet, ofte med en liten pute (det beste er visst om man klarer seg uten) og teppe over meg så jeg ikke blir kald. Og så prøver jeg bare så godt jeg kan å slappe av... kjenner hvordan kroppen har det, prøver å ikke tenke på noe. Ofte dupper jeg av, men ikke alltid. I begynnelsen var det godt å ligge slik opp mot en time, men nå klarer jeg med 15-30min.

Enig med deg at å legge seg i senga ikke hjelper stort, men for meg funka denne hvileteknikken. Verd et forsøk? :)

For meg funka det ok med litt rolig aktivet (korte gåturer) men trening ble jeg bare verre av.. ettersom jeg ble bedre kom trening på plass igjen :) Husker også at jeg av og til gikk på kaffe; drakk kaffe og skrev litt i dagboka (et annent nyttig verktøy for meg) og det føltes fint.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utbrent, og det viktigste jeg prøver å lære meg, som psykologen min prøver å innprente i meg igjen og igjen er: Det er lov å slappe av. Jeg er en utrolig stressa person, har kjempehøye krav til meg selv, mener at alt som ikke gir resultater er bortkasta tid. Det går ikke an å leve sånn uten å bli utbrent, så jeg må lære å ta det med ro. Gå en rolig tur i stedet for å jogge for å brenne flest kalorier. Tenke "det kan jeg gjøre senere" når jeg tenker på alt jeg burde gjøre av husarbeid. Lese en underholdende bok i stedet for en jeg kan lære noe av. Sitte på balkongen med en kopp te og bare puste og kjenne hvor godt det egentlig er å få lov til å slappe av og kjenne sola i ansiktet. Sånne ting, som andre gjør helt naturlig, må jeg lære meg. Sånn er det nok for mange som er utbrente og som led av flink-pike-syndromet.

Skrevet

Veldig fint å høre fra dere i samme situasjon, og hva psykologer sier til dere! Har ikke gått til psykolog, selv om jeg kanskje burde ha gjort det. Men nå føler jeg at jeg er på tur oppover psykisk, så tror jeg skal greie resten selv.

Men til sistemann som skrev - du har så rett! Jeg har alltid hatt flink pike-syndromet, og er nok fortsatt litt sånn.. Har kuttet ned på antall aktiviteter, men vil helst gjøre det best i de jeg fortsatt deltar i. Men har mistet konsentrasjon ifht skole, f.eks. Greier å lese det jeg skal, men ikke mer. Liker så mye bedre å bare høre på musikk, snakke med venner eller vaske hjemme. Og kanskje er ikke det så dumt... :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger noen tips til hva jeg skal finne på.. I høst ble jeg utbrent, og måtte kutte ned på alt jeg hadde av jobb/fritidsaktiviteter. Satt da igjen med kun skole (er student), som jeg gikk til de dagene jeg hadde nok energi. Etter dette har jeg tatt det veldig rolig, fester mindre, jobber myye mindre. Følte meg mye bedre etter jul.

Men nå har jeg fått en skikkelig energiløs periode igjen! Lurer bare på hva i alle dager jeg skal gjøre for å holde på energien.. Jeg kan IKKE ligge i senga hele dagen - da tenker og grubler jeg meg til døde, det er en dårlig løsning for min psykiske helse. Jeg prøver å gå på skolen, så hjem igjen, hvor jeg spiser middag og slapper av. Videre sitter jeg enten hjemme eller hos en venninne og ser tv. Men selv det kan bli for slitsomt! Samtidig som jeg også er for "frisk" til å ligge pal i senga konstant..

Har dere noen tips?

Uff ja...hvem er vel ikke energiløs etter en lang vinter. Kjenner følelsen ja.

Jeg begynte å gå turer. Tvang meg til det. Etter froskost gikk jeg en time.

Stupte på sofaen den førte tiden etter jeg kom hjem. Etterhvert,og det tok ike lang tid,så kom formen. Kom hjem og kjente energien beg.å sprenge på.

Nå har jeg to turer om dagen, en på ettermiddagen etter middagen.

Man får et bedre liv. Frisk luft gjør susen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...