Gå til innhold

Reise m 2åring alene,når man er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vurderer å reise hjem til familien,300mil. Men,jeg er veldig overvektig og kommer til å være 5-6mnd gravid da. Jeg er litt usikker på om det kommer til å bli for tungt for meg å dra alene.

Jeg må ha med vogn,da jeg ikke klarer å bære på hu,så lenge av gangen. Og en sekk med klær og leker osv. (Ingen av slektningene mine har små barn,eller leker)

For to ukers tur,hva bør jeg ha med? Dette blir de to første ukene i mai. (Østlandsområdet) Jeg har ikke reist noe sted på over to år,så er veldig usikker. Samtidig vil jeg ikke spørre familien,da de ikke vet at jeg planlegger å dra. (Slik at de ikke blir skuffet)

Og hva med fly og togturer,hvordan aktiviserer dere toåringene?

På forhånd takk for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ta for all del båt og tog, ikke fly! På Hurtigruten er det fantastisk med barn, og på toget er det egne lekevogner. Hvis dere vil, setter konduktøren på en film, og det er som regel andre barn å leke med. Hvis du skal først med Nordlandsbanen og så Dovrebanen, kan det være kjekt å ta en pause i Trondheim, ta f.eks. nattog til Trondheim og tog videre først litt utpå dagen.

Det kommer til å gå helt strålende!

Skrevet

Det er nok ikke et alternativ,alt for dyrt. (Har flyskrekk,så sjekker alltid det først.)

Gjest Gjest
Skrevet

Men tog er ikke dyrere enn fly hvis du reiser på dagtid (altså ikke trenger sovevogn) og har med matpakke. Hvis du tar fly, går jo også litt penger til flytog/flybuss, og dessuten må toåringen ha eget sete, mens han/hun reiser gratis på toget.

Priseksempel: 1 voksen og et barn under 4 år fra f.eks. Bodø til f.eks. Eidsvoll koster 499,-

Skrevet

Da må jeg uansett ta båt,taxi eller fly til der det er tog,noe som blir dobbelt så dyrt og vel så det.

Fint hvis de neste som svarer,svarer på det jeg spør om.

Gjest Gjest
Skrevet

Da må jeg uansett ta båt,taxi eller fly til der det er tog,noe som blir dobbelt så dyrt og vel så det.

Fint hvis de neste som svarer,svarer på det jeg spør om.

Har du den holdningen, spørs det om noen gidder. Jeg svarte jo på det du spurte om, nemlig: "Og hva med fly og togturer,hvordan aktiviserer dere toåringene?" Hvorfor spør du om tog hvis du ikke vil ta tog?

• Liker 1
Gjest Ts_litt oppgitt
Skrevet

Jeg skal ta tog,når vi har tatt fly til østlandet. For å komme til nærmeste togstasjon må jeg reise nesten halvparten av strekningen. Om det er så vanskelig å svare på det man faktisk spør om,foreslår jeg at man lar være.

Jeg ber ikke om råd for alternativ til reisemiddel,det har jeg funnet alt.

Skrevet

Har barnet fylt to år? Du får ikke vognen tilbake før du kommer i ankomsthallen på bagasjebåndet så da anbefaller jeg at du har noe du kan bære henne på ryggen i, en Mei tai eller noe sånt.

Skrevet

Ja,det har hun. Har en bæresele jeg tenkte å bruke,om den passer over gravidmagen,da.

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg reist så mye med tog, men har reist mye med fly (og buss, pluss hurtigbåt) med småbarn, alene.

Fly er nå greit nok, der sjekker du inn bagasjen med engang, så er du kvitt den. Vogn må og sjekkes inn, men mange flyplasser har "lånetraller" du kan ha frem til boarding. Anbefaler å pakke i en stor hardplastkoffert, med hjul og langt handtak, da kan du dra/skyve den sammens som du triller ungen i vogne.

Pakk og en ryggsekk av god størrelse av det du måtte trenge å ha i umiddelbarnærhet (på fly er det vel max 5kg handbagasje). Minsten kan og godt ha sin egen, lille ryggsekk med favoritt-tinger i:-)

Jeg har brukt å pakke med i handbagasjen; bleier, våtservietter, drikkeflaske (den kan du ta tom med igjennom gjennomlysningen, så kjøper du drikke på den andre siden som du fyller opp med på flyet), litt snack av div sorter.

Det som har aktivisert mine barn når det har vært mye stillesitting på fly og buss er; kosebamsen, bøker, tegneblokk og fargestifter, ipod med ilagt barnemusikk, minidvdspiller (kjøpte den på BRleker) med favorittdvder, et par smådukker......nå er de blitt større og trøyer seg og med nintendo. Og litt å spise på i ny og ne:-)

Vet ikke om dette var svaret du var ute etter, men håper det kunne hjelpe litt!

Skrevet

Tusen takk AB,helt perfekt,sånt jeg lurte på! :-)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk AB,helt perfekt,sånt jeg lurte på! :-)

Bare hyggelig:-)

Lite tips til; hvis barnet bruker smokk, så kan det være greit med den når flyet tar av og lander for å unngå trykk/vondt i ørene.

Ser for meg at det kan bli tungt å bære en 2åring i bæresele når du begynner å få gravidmage samtidig som du skal dra på koffert og handbagasje...jeg ville satset på lånetralle har jeg vært deg:-)

Og som tidligere skrevet, ryggsekk er den beste handbagasjen når du reiser med småbarn, da har du hendene fri.

Jeg reiste engang langt med en ettåring og to femåringer.....var passe svett i perioder, men turen gikk fint:-)

God tur!

Skrevet (endret)

Det som er bra med at hun har fylt to er at hun får eget sete og ikke må sitte på fanget under letting og landing.

Vet det kun er utenriksflygning som egentlig har lånetraller på Gardemoen, men det hender det står en et eller annet sted. Men ikke sats på det!

Endret av liv
Skrevet

Godt å vite! Nei,hun bruker ikke smokk men satser på å gi henne noe å tygge på da,så vi får ordna det uten vondt. Gruer meg litt,da jeg har flyskrekk selv,men håper jeg ikke får tid til å bli redd. Blir nok to-tre timer reising,så deler opp reisedagene,for å ikke stresse ungen. Vanligvis er det 8t reising på en dag.

Men østlandet,oslo i mai,to første ukene,hva bør jeg ha med av klær til henne?

Skrevet

Jeg lurer egt ganske mye på det,da det har mye å si for om jeg klarer å bære/frakte alt. Jeg tenkte at så mye klær trengs nok ikke,alle har vaskemaskin,og jeg har en mistanke om at de vil kjøpe klær til jenta. Men,hvor mye bør man ha med,to uker,ok,men minst en uke med vaskemaskin og tid til å tørke. Hva bør man ha med av forskjellig uteklær,dresser og sko? De siste åra jeg har vært nedover,har det vært i jula.

Gjest Ruccola
Skrevet

Mai er jo ofte fint og varmt, men man vet jo aldri her i norge :)

Jeg ville hatt med en tynnedress/parkdress for tykk dress er nok uansett for varmt i mai.

Joggesko og støvler/cherrox/vanntette sko, tynn lue eller pannebånd, tynn jakke/vårjakke om veret blir knallpent, ellers har de vel mulighet å vaske tøy der du skal bo, så du trenger nok ikke klær for to uker ;)

Husk også favorittbamsen/boken til jenta :)

Vet noen gir barna sine en halv postafen (reisesyketablett) når de skal ut å reise, for barna blir gjerne litt trette av dem (bieffekt) sånn at man ikke har en krakilsk toåring som står i setet og hyler fordi hun vil ned å gå, og ender opp med å dra av tupèen til mannen i setet foran :fnise:

Men jeg har ikke barn selv enda, så akkurat dette har jeg som sagt bare hørt ;)

Skrevet

Der minnet du meg på å huske reisesyketabletter i tilfelle hun blir syk. Ja,for her i mai er det tjukk dress vær,nemlig,så blir veldig usikker. De to-tre timene på fly er nok verst,tror jeg,på toget er det jo nye ting å se hele reisetiden.

AnonymBruker
Skrevet

Pakk og en ryggsekk av god størrelse av det du måtte trenge å ha i umiddelbarnærhet (på fly er det vel max 5kg handbagasje). Minsten kan og godt ha sin egen, lille ryggsekk med favoritt-tinger i:-)

Feil. De fleste har 10 eller 15 kilo håndbagasje, kanskje innenriks i lille Norge er det kun 5 kg? Er jo mange businessfolk som drar på laptop og en liten koffert for 1-2 netter så 5 kg høres utrolig lite ut for dette. Dette må du sjekke hos flyselskapet.

Skrevet

Feil. De fleste har 10 eller 15 kilo håndbagasje, kanskje innenriks i lille Norge er det kun 5 kg? Er jo mange businessfolk som drar på laptop og en liten koffert for 1-2 netter så 5 kg høres utrolig lite ut for dette. Dette må du sjekke hos flyselskapet.

Da jeg nettopp reiste innenriks (trondheim-tromsø) var det 5kg håndbagasje pr pers.

Gjest Ruccola
Skrevet

Men siden datteren din har eget sete, kan hun også ha med en håndbagasje om du vil

Så om du har hennes sin sekk oppi din, så kan du dele dem i to på 5 kg under sjekken, om du tror du trenger mer enn 5 kg med deg inne i flyet :)

Din blir jo da liten når du tar utav hennes sin med leker i :)

Om hun er vandt å få tyggis, hjelper det også mot trykket i ørene ved takeoff og landing ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...