Gå til innhold

Foreldremøter

Anbefalte innlegg

Gjest husfrua
Skrevet

Jeg har verdens beste datter på 6 år. Hun går i første klasse. Nå er vi innkalt til foreldremøte på skolen.

Faren til datteren min er langt ifra verdens beste far, og det har vært mange konflikter mellom oss. Han har i alle år prioritert piker , vin og sang foran datteren vår (og oss da vi var sammen). Han har datteren sin annenhver helg (hvis det ikke kolliderer med en fest som er viktigere), og ikke noe ønske om å ha henne mer. Han engasjerer seg svært lite i hennes fritidsaktiviteter og skolearbeid, annet enn når det er større tilstelninger hvor han får mulighet til å vise seg frem som far, som f. eks foreldremøter. Han har aldri hjulpet henne med lekser, og har aldri mulighet til å følge henne på ski, turn eller andre aktiviteter.

Samboeren fyller på mange måter inn der min eks svikter. Han hjelper henne med lekser, følger henne til fritidsaktiviteter og er en viktig bidragsyter og mannsrolle i livet hennes. Han er opptatt av hvordan hun har det og følger opp alt han kan. Han har tatt henne til seg som sin egen datter. Faren lar seg provosere over dette, og nekter min samboer å delta i "offentlige" tilstelninger rundt vår datter. Han vil ikke at noen skal tro at han er hennes biologiske far.

Jeg begynner å bli luta lei! Og synes det er trist på min samboers vegne. Eksen nekter å komme på foreldremøter og truer med "å lage et hælvete" hvis jeg tar med meg samboeren dit. Men ærlig talt, det må da gå an at både far og stefar går på slike møter? Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

Forstår frustrasjonen i mye av det du skriver, men hvorfor MÅ stefar være med på foreldremøtet?

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Selv om faren er en dott, kan det vel være sårt å bli konfrontert med sin egen mislykkethet. Men her som ellers bør barnets behov gå foran, og det er da vel opplagt at det er en fordel for henne om begge de primære omsorgspersonene (som i dette tilfellet er mor og stefar) er en del av foreldregruppa på skolen?

• Liker 1
Gjest husfrua
Skrevet

Forstår frustrasjonen i mye av det du skriver, men hvorfor MÅ stefar være med på foreldremøtet?

Han MÅ ikke, men han har veldig lyst. Når han følger opp så mye hjemme ville det vært fint for han å være med å motta informasjon osv, og treffe foreldrene til klassekamerater. Han har også lyst til å bli med på foreldresamtaler, har behov for å snakke med læreren om div utfordringer når det gjelder leksehjelp og andre forhold på skolen. Han er jo engasjert.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis jeg skjønte TS rett, gjelder det ikke bare foreldremøter, men også andre foreldrearrangementer, skoleavslutninger, forestillinger osv. Og da er det jo opplagt at farens "forbud" er motivert av hevn …

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg misstforstod alt, men er faren til datteren din sammen med en annen mann? eller blandet du hun/han?

Gjest husfrua
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg misstforstod alt, men er faren til datteren din sammen med en annen mann? eller blandet du hun/han?

He he, nei det er han ikke :) Da må jeg ha skrevet feil.

Gjest husfrua
Skrevet

Hvis jeg skjønte TS rett, gjelder det ikke bare foreldremøter, men også andre foreldrearrangementer, skoleavslutninger, forestillinger osv. Og da er det jo opplagt at farens "forbud" er motivert av hevn …

Ja, ikke sant?! Det tenker jeg og. Og det verste er at alle tror at eksen min og jeg er sammen når vi er på slike møter. Det gir meg en guffen følelse. Og stakkars samboeren min, som har jobbet med henne hele året, får ikke se oppvisninger osv.

Skrevet

Du lar deg ikke styre av barnefaren når han gir f### i datteren sin. La stefar bli med på foreldremøtet og ikke gjør noe mer ut av det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1. Han er ikke stefar

2. La nå samboeren din være med på møter o.l. Han er engasjert i hennes liv, og bør få lov til å være med på slikt. Det kan også være veldig sårende for dette barnet om han ikke blir med. Hva kan egentlig barnefar gjøre for å lage et "hælvete" for dere uten at han selv blir seende ut som drittsekken?

Skrevet

For å slippe hel****te på foreldremøte, så går det faktisk an at du gir infoen til samboeren din. Kan bli litt kleint for datteren din hvis foreldrene kommer hjem fra møte å begynner å snakke om at far til ***** lagde masse styr. Unger plukker fort opp at det da er noe "galt" med datteren din.

Når det gjelder foreldresamtale, så be kontaktlærer om at du og far blir satt opp på hver deres time, da kan du ha med samboer så mye du vil.

men, at far nekter samboeren din å være med på oppvisninger/forestillinger ol, som er åpent for alle, det bør du bare gi beskjed om at han kan droppe.

Noen kameler skal svelges, andre skal kastes(i trynet på noen :lur: )

Skrevet

Skjønner godt at dette må være en vrien situasjon å være i. Håper ikke datteren din oppfatter så mye av dette?

Du må ikke la eksen din styre livet ditt. Hvis han vil være med på noe er det opp til han å stille opp, men han kan jo ikke nekte samboeren din å være med på tilstelninger når han jo er en stor del av deres hverdag.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt et møte med samboer, eks og deg uten barn tilstede, hvor dere setter dere ned og snakker ut. Kanskje dere må ha noen regler/retningslinjer om hvem som skal gjøre hva og hvor grensene går. Da blir det lettere for alle parter å vite når man må gi seg. Eventuelt så får det være sammen med en rådgiver hvis dere ikke klarer å kommunisere ordentlig på egenhånd.

Masse lykke til!

Gjest regine
Skrevet

For å slippe hel****te på foreldremøte, så går det faktisk an at du gir infoen til samboeren din. Kan bli litt kleint for datteren din hvis foreldrene kommer hjem fra møte å begynner å snakke om at far til ***** lagde masse styr. Unger plukker fort opp at det da er noe "galt" med datteren din.

Når det gjelder foreldresamtale, så be kontaktlærer om at du og far blir satt opp på hver deres time, da kan du ha med samboer så mye du vil.

men, at far nekter samboeren din å være med på oppvisninger/forestillinger ol, som er åpent for alle, det bør du bare gi beskjed om at han kan droppe.

Ganske så enig i denne.

Det er foreldrene som har krav på info om barnet, ikke "alle mulige andre". At stefar fyller en rolle forstår jeg, men det er fortsatt slik at barnet har en far. Og han har rettigheter som man kan like eller ikke, men slik er det.

Jeg har vært på mange foreldremøter i min tid - og det er svært skjeldent at begge foreldrene møter, også de som bor sammen til vanlig. Det er mao. ikke uvanlig at den ene får info fra den andre. Hos dere er det uansett du som må gå, fordi det er ditt barn = ditt ansvar. Stefar har her ingen rettigheter.

Det er et eller annet med hva man skal lage bråk for. Jeg ville definitivt ikke gjort det i en sånn setting, også fordi jeg ville hatt meg frabedt at stemor ble inkludert i foreldremøter/konferansertimer. Dette er nemlig foreldrenes arena.

Når det gjelder sosiale ting er det annerledes, da villee jeg nok stått hardere på for at også stefar kunne vært med (og selvsagt godtatt at en evt. stemor også deltok, hvis det var akutelt)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å i de trådene der det finnes en engasjert stemor, får hun beskjed om å ligge unna, ikke bry seg og overlate sånne ting til mor og far.

Hvis mor nekter stemor å være med, så er det stemor som er drittsekken. Skjønn det den som kan.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha bedt om å få et foreldremøte uten eksen, men da med samboer. Lar det seg ikke gjøre så hadde jeg møtt opp uten samboer.

Når det gjelder avslutninger og andre ting så hadde jeg bare tatt samboer med meg.

Jeg har selv erfaring med en far som møtte opp når det passet ham. Som oftest ikke.

I tillegg så har jeg vært samboer med dine og mine barn og har vært på skoletilstelninger for disse ungene. Det har vært ønsket fra ungers ståsted. Nå har jeg ingen konflikter med barenmoren. Jeg liker henne faktisk til tross for all inside information jeg har fått. Fordi jeg vet hvordan det er å være aleneforelder.

AnonymBruker
Skrevet

Men hadde situasjonen vært snudd... at far ville ha med stemor, hadde det blitt helt feil i følge KG leserne :kjefte:

Da hadde ingen sagt at stemor bare må få bli med, men heller sagt at hun fikk bli hjemme.

Skrevet (endret)

1. Han er ikke stefar

Hvorfor ikke? Fordi de ikke er gift? :klo:

Det er da vel opptil hver enkelt familie hvorvidt de vil bruke ordet "stefar". I dette tilfellet ser det ut til at det brukes helt rett.

Edit : skrivefeil

Endret av Batteri
Gjest Minimi
Skrevet

Steforeldre er ikke likestilt foreldrene. De har ikke foreldreansvar, og dermed ikke rett til innsyn i saker som angår skole, barnehager, pass, lege, fritidsaktiviteter ol.

Stefar kan ikke delta på foreldremøte med mindre han får samtykke av din datters far (da går jeg ut i fra deg og din datters far har delt foreldreansvar). Så din datters far kan nekte dette, uten at du kan gjøre noe som helst annet enn å bli lite fornøyd..

Men...

hvis dere var gift, mener jeg foreldreansvaret automatisk deles på dere begge, men hvis dere ikke var gift, kan det være at du har hele foreldreansvaret (hvis ikke dere har sendt avtale om foreldreansvar til folkeregisteret). Da kan stefar delta ved at du gir han samtykke (trenger ikke samtykke fra barnets far, da han ikke har foreldreansvar).

Klippet fra lovdata.no (barnelova):

Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine.

§ 39 sier blant annet:

Avtale eller avgjerd om foreldreansvaret skal meldast til folkeregistermyndigheita. Avtale om foreldreansvar som ikkje er meldt til folkeregistermyndigheita er ikkje gyldig.

Vil til slutt presisere at jeg ikke har studert juss, så jeg skal absolutt ikke påstå at dette er 100% korrekt. Dette er mine tolkninger av loven :)

Gjest Mamma
Skrevet

Jeg begynner å bli luta lei! Og synes det er trist på min samboers vegne. Eksen nekter å komme på foreldremøter og truer med "å lage et hælvete" hvis jeg tar med meg samboeren dit. Men ærlig talt, det må da gå an at både far og stefar går på slike møter? Noen som har erfaring?

Så lenge eksen ikke vil gå på foreldremøter selv, ser jeg ingen problemer med at samboer er med.

Skrevet

Men hadde situasjonen vært snudd... at far ville ha med stemor, hadde det blitt helt feil i følge KG leserne :kjefte:

Da hadde ingen sagt at stemor bare må få bli med, men heller sagt at hun fikk bli hjemme.

Jeg gjorde dette, ba om separate foreldre samtaler, for da kunne far ta med helv***e, uten at jeg trengte å møte henne. Å jeg fikk den infoen jeg ville ha, i ro og fred.

Men, jeg har forlangt at hun holder seg unna der vi må møte begge to samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...