AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Jeg har det siste året gått ned ca 12 kg, og er nå svært nær mitt endelige mål. Har vært veldig "av og på" underveis, perioder med sunn mat og trening, men også perioder med litt for mye mat og deretter "crash diets". Motivasjonen har altså ikke alltid vært på topp. Jeg er to kilo unna målet så nå er det virkelig på tide å finne en diett som jeg faktisk kan leve med, hvis ikke vil jeg falle tilbake til gamle vaner. Jeg skal ikke opp i vekt igjen! De siste ukene har jeg derfor utelukkende spist som følger: Frokost: To kokte egg og en frukt. Lunsj: Grov pita eller grovt brød med skinke og agurk. Middag: Kylling, kalkun eller fisk hver dag, salat og alt mulig av grønsaker (rå), ris en dag i uken, potet en dag i uken. Mellommåltid fordelt utover dagen: En neve nøtter, en yogurt, frukt, muslibar etter trening, 2 dl. 100% juice usukret og ikke fra konsentrat. Jeg spiser alltid minst 5 om dagen, og spiser aldri "processed foods", velger alltid usukrede varianter av alt. Har ikke telt kalorier nøye, men regner med jeg ligger på mellom 1100 og 1400. Er aldri sulten! Jeg er veldig fornøyd med denne "dietten" da jeg spiser ting jeg uansett er veldig glad i! I tillegg går jeg raskt (powerwalk) på ca 1,5 time minst 3 dager i uken. Er ellers veldig lite aktiv. Det som demotiverer meg mest er tanken på å aldri kunne nyte ting jeg liker. Bare tanken på at det er noe jeg ikke kan spise, gjør at jeg har enda mer lyst på det, om dere skjønner. Derfor har jeg lest litt frem og tilbake om en "spisedag" som mange kaller det. For min del ønsker jeg å spise akkurat den samme dietten på en evt. spisedag, men jeg ønsker å kjøpe meg en liten pose vingummi/smågodt (ca 250-300 gram) og en sånn porsjonspose med chips, og kose meg med det på lørdagskvelden. Det ekstra kalori-inntaket tenker jeg da vil ligge på mellom 1000 og 1500(?) kcal i tillegg til mine hverdadagslige kalorier. Planen er at jeg nå skal gå ned to kilo, og deretter holde meg stabil. Jeg er som sagt lite aktiv utenom gåturene mine, så jeg synes ikke at kalori-inntaket mitt er for lavt. Vil jeg klare å holde meg på vekten med denne dietten? Er jeg sunn, altså får jeg i meg det jeg trenger? Og er en eventuell spisedag positivt i forhold til at jeg først og fremst holder motivasjonen opp til å spise bra på ukedagene, i tillegg til at jeg kan få noen ekstra kalorier i kroppen etter en litt strengere uke og derfor kanskje kan holde meg stabil alt i alt? På forhånd tusen takk for alle tips, innspill og erfaringer! Mvh. Jente 22.
vanilje* Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Jeg mener det må være lov å kose seg, men alt med måte! Hvis du koser deg ekstra på lørdag, noe jeg mener må være lov iallefall dersom man holder seg sunn resten av uka, så kan du jo kanskje legge inn en ekstra gåtur på søndag for å avslutte uka på en fin måte? Jeg tenker som så at jeg får lov å kose meg i dag, men da må jeg ta igjen for det i morgen ved å være sunnere og i mer aktivitet
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 To kilo? Du trenger ikke mase med to kilo, kjære deg. Det høres ut som om du spiser lite i forhold til at du trener, har du hørt om zigzag-metoden? Det innebærer at du spiser etter diett 5 dager i uken, to dager i uken (f.eks. onsdag og lørdag), spiser du mer - for å opprettholde forbrenningen. Da kan du kose deg med god samvittighet 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Ina mewkid (mewkid.blogg.no) har gått ned masse, og har hele veien hatt kosedag der hun spiser alt hun vil på lørdager. Synes det er en fin løsning 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Tusen takk for svar alle sammen Det er er mest redd for ved å ha denne spisedagen er at kroppen vil prøve å "spare" på de ekstra kaloriene jeg gir den, fordi den vet at resten av uken går i minus.. Skjønner hva jeg mener? Men utifra det jeg har lest virker det ikke som det vi skje.. Det er bare noe jeg tenker er logisk. Men jeg tror jeg prøver et par uker med denne planen også får jeg bare vurdere resultater utover hvordan det ser ut til å gå I verste fall får jeg bare gi meg Tusen takk igjen! Skal forresten sjekke ut den bloggen som ble nevnt, takk for link
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Men er det ikke sånn at det totale ukeintaket teller da? Inntak vs forbruk? Så hvis man spiser såå mye på spisedagen at regnestykke ikke går opp, så vil man jo ikke gå ned i vekt? Jeg bare lurer, på lik linje med TS
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Jeg slanker meg (ikke snakk om mye, ca 5kg), og jeg gjør det ved å spise sunt (ikke noe lav-karbo), trene styrke og cardio annenhver dag, i tillegg generelt aktiv (går en time hver dag). Kuttet ut alt av søtt, også bl.a juice. Drikker melk til frokost og lunsj, ellers vann og kaffe. Grove knekkebrød i stedet for brød, fullkornprodukter, magert pålegg (som skinke, makrell i tomat osv). Lørdager har jeg kosedager....men det betyr ikke at jeg fråtser villt. Jeg kan da unne meg et par glass vin om kvelden, noe ekstra god mat, evt noe bakverk. Og jeg har ikke gått opp i vekt av det. Alt med måtehold tror jeg.....skal en leve hele livet uten å unne seg noe godt, så blir det ganske så kjedelig (og demotiverende for en slankekur). Samtidig er det lite hensiktsmessig å fråtse den ene dagen (ala bare spise junk, sette til livs en boks is, mengder med godterier osv..) 2
MissStrøken Skrevet 11. mars 2011 #8 Skrevet 11. mars 2011 Jeg synes du har litt lite kcal til å skulle beholde vekten din, men dette må du prøve deg frem med. Siden du ikke trener noe særlig så hadde jeg forsøkt 1800kcal dagen i en periode, og sett om det funker? Istedenfor å tilpasse uken utifra spisedagen, så kan du kanskje tilpasse spisedagen til likt antall kcal som reste av uken? Hvis du holder deg til kalorifattig mat den dagen du skal skeie ut, f.eks. spise salat til frokost/lunsj, og wok til middag uten så mye saus, så vil du ha lite kalorier, og derfor vil du "ha råd til" kveldskosen. Skjønner? Et annet tips er at hvis du er glad i søtsaker, så er det som regel bedre å bake seg kake/muffins e.l. istedenfor smågodt som er rent sukker. Jeg var ekstremt glad i vingummi f.eks, men etter å ha kuttet ut godis i 4-5uker (vanskelige uker!) så hadde jeg ikke lyst på det lenger. Utennom mørk sjokolade, så har jeg ikke spist noe snop på 9mnd nå. Ikke fordi jeg ikke vil ha kcal, men jeg foretrekker å holde kroppen fri for slikt den ikke har noe nytte av.
Kirby Skrevet 11. mars 2011 #9 Skrevet 11. mars 2011 Men er det ikke sånn at det totale ukeintaket teller da? Inntak vs forbruk? Så hvis man spiser såå mye på spisedagen at regnestykke ikke går opp, så vil man jo ikke gå ned i vekt? Jeg bare lurer, på lik linje med TS Teoretik sett er det jo det. Man trenger et underskudd på 7500 kcal for å gå ned en kilo i uka, la oss si at TS bruker gj.snitt. 2000 kcal hver dag når hun ikke tar seg en powerwalk, også går hun 3 ganger i uka la oss si 7 km på 1,5 time og forbrenner 550 kcal på hver tur. Dessuten spiser hun ca. 1500 kcal (selv om jeg syns det ser mindre ut), da blir regnestykket slik: Inn: 1500 x 7 = 10500 kcal Ut: 14000 + 3x550 = 15650 kcal Om du legger til la oss si 1000 kcal på lørdagen så blir differansen på 11500 inn vs 15650 ut, og du er fortsatt i underskudd og skal ideelt sett gå ned litt i vekt. MEN: jeg syns det ser ut som om du spiser for lite, så jeg ville kanskje prøvd å spise litt mer for å se om det hjelper på de siste kiloene, evt. droppe kosedag og heller legge på litt ekstra hver dag, og gjerne øke aktiviteten om du vil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå