AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Jeg er en jente på 170 høy og som er nå 64 kg. Jeg var 55 for 4 mnd siden og trivest ikke om dagen. Jeg har trent mye så det er nok en del muskler også. Ellers har jeg ligget på 57-59 kg de siste 6 årene. Selv om jeg trente da også og har spist sunnt i ulik grad. I det siste har jeg spist mer mat (sunn mat), men sikkert kost meg litt for mye i helgene. Uansett jeg trener både kondisjon og styrke alt ra 3-6 ganger per uke. Jeg blir fort veldig tynn når jeg trener for mye kondisjon. Vil ikke miste "formene" mine, men det legger seg rindt midjen og på magen. Alle buksene mine strammer om dagen. Det kommer nok av at jeg har fått mer muskler i låra, men da viser magen enda mer. Jeg vet at jeg aldri kan få helt flat mage om jeg ønsker å ha former på resten av kroppen, men liker virkelig ikke kroppen min om dagen. Selv om menn sier jeg ser flott ut nå. Hjelper ikke hva andre sier, når jeg ikke føler meg vel selv. Jeg er begynnt å kutte ned på sukker/brød i ukedagene. Men det er en travel hverdag og jeg har 3 små barn så det er ikke alltid like lett å passe på å spise nok og rett mat. Selv om jeg helt sikkert er sunn i forhold til mangen andre. Noen som har tips til meg hva jeg kan gjøre med tanke på kostholdet? Det er mye å gå opp så mangen kg for meg spes når jeg har hatt så stabil vekt så lenge. På forhånd tusen takk for alle tips/råd
Gjest norah Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 For å være helt ærlig så blir det litt vanskelig å gi fornuftige råd når du idag har en BMI på ca 22 og vil helt ned i 19.... Da er du ganske close til å være undervektig, så jeg har nok ingen råd til deg. Tror det er andre ting du burde fokusere på i livet enn å bli på grensen til undervektig.... Du sier du ikke føler deg vel tross hva andre sier, og det er ofte en indikasjon på at man har et forvrengt kroppsbilde. Du vil ha de samme tankene og følelsene om du veier 59 kilo. Du som har barn må tenke spesielt hva slikt overfokus på kosthold og trening kan gjøre med deres selvbilde etterhvert....de plukker opp mye mer enn vi voksne tror, og plutselig sitter du med en tiåring som synes h*n er for feit. 1
-milla j- Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 ... det er uansett vanvittig vanskelig å unngå å miste muskler om man skal gå ned i vekt, spesielt når man ikke har fett å miste. Man mister muskler uansett, det beste er å gå ned i vekt og når man har nådd målet, er det å trene for å få tilbake musklene. Så om du nå går ned i vekt, mister muskler og så går litt opp igjen - som da er fett - er du mer usunn enn du er nå. Er det verdt det?
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 ... det er uansett vanvittig vanskelig å unngå å miste muskler om man skal gå ned i vekt, spesielt når man ikke har fett å miste. Man mister muskler uansett, det beste er å gå ned i vekt og når man har nådd målet, er det å trene for å få tilbake musklene. Så om du nå går ned i vekt, mister muskler og så går litt opp igjen - som da er fett - er du mer usunn enn du er nå. Er det verdt det? Takk for svar begge to. Jeg er ikke undervektig selv om bimèn ikke er mer en 22. Jeg har ekstra fett rundt magen/midjen. Merker det også litt på armene og andre steder. Jeg vet at jeg ikke trenger slanke meg. Jeg lurte bare på om det er noen som har det på samme måte som har tips til hva jeg kan gjøre. Jeg har ikke lyst å se ut som en strek, men ikke halvbløt om dere skjønner. Kanskje jeg har stresset og sovet for lite den siste tiden. 8/9 kg på 4 mnd er mye å gå opp synst jeg, når jeg er vant til å ligge stabilt på vekta. Kan være det er pga jeg begynnte på P-Piller også. Uansett jeg har ingen bukser som passer og heller ikke råd til å skifte ut garderoben min så jeg ønsker heller gå ned 3 kg. Vet at det hjelper på Uansett så skal jeg være flink å ikke spise snop og for mye brødmat i ukedagene. Skal se om det hjelper. Det er lett å få i seg for lite når man trener mye også. Klart jeg vil være et sunnt forbilde for mine barn. Jeg snakker aldri om kropp og mat så lenge de er i nærheten.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 For å være helt ærlig så blir det litt vanskelig å gi fornuftige råd når du idag har en BMI på ca 22 og vil helt ned i 19.... Da er du ganske close til å være undervektig, så jeg har nok ingen råd til deg. Tror det er andre ting du burde fokusere på i livet enn å bli på grensen til undervektig.... Du sier du ikke føler deg vel tross hva andre sier, og det er ofte en indikasjon på at man har et forvrengt kroppsbilde. Du vil ha de samme tankene og følelsene om du veier 59 kilo. Du som har barn må tenke spesielt hva slikt overfokus på kosthold og trening kan gjøre med deres selvbilde etterhvert....de plukker opp mye mer enn vi voksne tror, og plutselig sitter du med en tiåring som synes h*n er for feit. Jeg har nok kanskje et forvrengt bilde av meg selv, men jeg har aldri vært nede i bim på 19. 20 og da har jeg sitt sunn ut siden jeg trener en del styrke.. Jeg vet at jeg føler meg bedre om jeg er under 60 kg. 3-4 kg utgjør en god del rundt midjen.
MissStrøken Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Ikke tenk på BMI, da det er dårlig indikasjon på hvordan en ser ut. Jeg er høyere enn deg, og kan også se slapp og "valkete" ut med en vekt på 64kg. Det lureste du gjør er å legge fra deg vekten og ikke tenker på den i det hele tatt. Legg om kostholdet, og fortsett med treningen. Ta deg gjerne råd til 3 PT timer for å få litt bedre oppfølging med treningen, og litt mer kostholdstips.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå