Gå til innhold

Smårolling og søsken med problemadferd

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Skrevet

Hei, vi er en familie med 3 barn.Den ene er 1 år og får med seg mye av det som skjer nå.

Babyen har også to søsken i skolealder som hele tiden har vært urolige barn.Senere tid har de utviklet problemadferd, og sliter en del både på skole og hjemmebane.

Nå er yngstemann blitt rastløs og er vanskelig å legge.

Er det andre her som har barn med adferdsproblem, og hvordan skjermer dere deres mindre søsken mot turbulensen i hjemmet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Her har vi det samme problemet, og det er faktisk så ille at jeg har vurdert å overlevere eldste barnet til barneværnet.

Jeg har ingen gode råd å komme med desverre. Skulle så gjerne ha løst dette selv. Så jeg skal følge denne tråden, kanskje det kommer noen gode råd.

AnonymBruker
Skrevet

Og hvem er det som har forårsaket disse adferdsproblemene tror dere?

• Liker 1
Gjest Anonym
Skrevet

Har du fasiten? Meget sårende å gi foreldre skylden for arvelige/ervervede forhold med den utvikling det kan ha for barn med treg/dårlig oppfølging fra skole.Ingen sier foreldre med kreftsyke barn er skyldige, selv om det også kan være genetisk..

Vi har åpen dialog med skole,ppt,leger etc.Så slike barn trenger ikke være offer for uegnede foreldre.Men hardt prøvede, er vi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv pmto ( parent management training ). Det gjør underverker for oss som foreldre. Bufetat og familievernkontor er instanser hvor du kan få dette.

Merk at dette dog kanskje ikke vil fungere like godt på barn med diagnoser innen autismespekteret.

Og uansett hvor sårende det er, så er det vi som foreldre som skaper større problemer fordi vi ikke takler dem.

Man kan ikke skåne yngre søsken helt for negativ trend i familien. Den sitter i livsførsel og vegger. Jeg har ingenting med å sitte på noen høy hest, men jeg undrer meg på at du skaffer flere barn når de ikke har kontroll over barna du har fra før eller ett stabilt familieliv.

Men prøv pmt, det høres skummelt ut, men er enkelt og gav meg tilbake foreldrerollen og en harmonisk famile.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, oftest er det vel barnet som har en veldig krevende "væremåte". Men ja, det er ekstremt vanskelig å være forelder til et slikt barn og det er ikke alltid man klare å handle på riktig måte som forelder. Så i visse situasjoner bidrar man til feks et utbrudd uten at man selv vet det. Men alt i alt har ofte ikke foreldrene gjort noe grunnleggende feil.

Jeg har to barn, der eldste har "mild" autisme. Han kan til tider være veldig krevende og vise problemadferd. Yngste var lenge en rolig jente, men har nå også begynte å vise endel vanskeligere sider. Jeg føler meg usikker om det kan være pga turbulens hjemme i eldste barnets dårlige perioder eller om det kan "være noe" med henne også. Men skjerme henne har vi ikke kunnet gjøre. Når eldste barnet raser som verst har hun vært flink til å gå unna, men hun har fått oppleve mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...