Gjest caramiacaramella Skrevet 9. mars 2011 #1 Del Skrevet 9. mars 2011 Da jeg holdt på å skrelle potetene til middag idag merket jeg at best før-datoen var i Januar! Rekker egentlig ikke bort på butikken, er de fortsatt greie å spise? De ser helt ok ut, om enn litt skrukkete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #2 Del Skrevet 9. mars 2011 Selvfølgelig. Poteter holder omtrent i evigheter, og du ser det når de blir dårlige. Kvaliteten blir jo litt dårligere etterhvert, og best-før-datoen er bare en refleksjon av når kvaliteten er på topp. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 9. mars 2011 #3 Del Skrevet 9. mars 2011 Så lenge de ikke er klebrig utenpå så ville jeg ha brukt dem, og ihvertfall om de skrelles. Skjær bort om noe er brunt. Poteter har god holdbarhet og de skal jo kokes. Jeg viste ikke det fantes holdbarhetsdatoer i grønnsaksdisken, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mynona83 Skrevet 9. mars 2011 #4 Del Skrevet 9. mars 2011 Visste ikke at det var holdbarhet på poteter. Men jeg kjøper stort sett løsvekt også da. Kaster de når de ser ekle ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #5 Del Skrevet 9. mars 2011 Jeg viste ikke det fantes holdbarhetsdatoer i grønnsaksdisken, jeg. Det er jo det det ikke gjør - det finnes "best før"-dateoer. Liten forskjell der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 9. mars 2011 #6 Del Skrevet 9. mars 2011 Det er jo det det ikke gjør - det finnes "best før"-dateoer. Liten forskjell der Joda, joda. Jeg har bare aldri tenkt ovet det. Jeg gjør som Minona83, kjøper mest grønnsaker i løsvekt og kaster det som ser dårlig ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #7 Del Skrevet 9. mars 2011 Så lenge de er faste å klemme på og det ikke vokser spirer ut av dem ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å spise dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 9. mars 2011 #8 Del Skrevet 9. mars 2011 Så lenge de er faste å klemme på og det ikke vokser spirer ut av dem ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å spise dem. Det går fint an å spise poteter med spirer på også. (eh, men man tar vekk spirene selvsagt ) Hvis man oppbevarer potetene mørkt, så tar det lengre tid før de spirer, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #9 Del Skrevet 9. mars 2011 Det går fint an å spise poteter med spirer på også. (eh, men man tar vekk spirene selvsagt ) Hvis man oppbevarer potetene mørkt, så tar det lengre tid før de spirer, forresten Mørkt og kjølig... et annet godt tips er å legge et eple sammen med potetene. Etylen (eten) fra eplet hemmer groeveksten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest caramiacaramella Skrevet 10. mars 2011 #10 Del Skrevet 10. mars 2011 Takk for svar, dere! Vi spiste dem vi, og de var helt gode. Hvor pleier dere oppbevare potetene forresten? Hjemmefra er jeg vant til at de lå i kjøleskapet, men her jeg bor nå ligger de i et skap som står rett over ovnen, altså er det rimelig varmt der! Tenker at det ikke er den beste plassen for poteter, men de jeg bor med vil ikke flytte dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 10. mars 2011 #11 Del Skrevet 10. mars 2011 (endret) Jeg er så heldig at jeg har kjølerom, og der har potetene det veldig fint Hvis ikke ville jeg hatt dem i grønnsakskuffen i kjøleskapet. De holder seg lengst når de oppbevares svalt eller kjølig, men selvsagt over frysepunktet. Poteter skal utsettes minst mulig for lys! Lysutsatte poteter utvikler et giftstoff (solanin) og får grønne flekker i skallet, og disse bør ikke spises. I små konsentrasjoner er ikke solanin farlig, men en kan få diare og magebesvær. Som du selv har erfart: best-før-dato på grønnsaker er høyst veiledende. Også i gamle dager, før vi importerte særlig mye poteter, spiste jo nordmenn poteter hele året (selv om de kun høstes på høsten), så en del potetsorter har lang holdbarhet under riktige lagringsforhold. Endret 10. mars 2011 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 10. mars 2011 #12 Del Skrevet 10. mars 2011 Mørkt og kjølig... et annet godt tips er å legge et eple sammen med potetene. Etylen (eten) fra eplet hemmer groeveksten Jeg har lært at etylen påskynder forråtnelsesprosessen, og at en derfor ikke skal oppbevare epler sammen med annet frukt og grønt i det hele tatt. Rotfrukter er riktignok ikke blant de mest sårbare vekstene, men poteter vil likevel kunne brytes ned raskere, selv om det muligens kommer færre groer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 10. mars 2011 #13 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg spiste poteter i går som var gått ut (eller best før?) i januar. Gikk fint det. Kastet de som var skrumpet inn, og skrelte de andre. Skar bort eventuelle brune områder. Og jeg lever fortsatt Spiste også brokkoli med litt mugg på. Bare tok bort delene med mugg, og så smakte det toppers. Vet ikke om det er sunt i lengden, men som et engangstilfelle kan det vel ikke skade meg noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 10. mars 2011 #14 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg har lært at etylen påskynder forråtnelsesprosessen, og at en derfor ikke skal oppbevare epler sammen med annet frukt og grønt i det hele tatt. Rotfrukter er riktignok ikke blant de mest sårbare vekstene, men poteter vil likevel kunne brytes ned raskere, selv om det muligens kommer færre groer. Det har jeg også lært, bl.a. kan man jo fremskynde modningen til avocado og mango ved å legge de i en pose med epler/pærer/bananer. Og da jeg jobbet på matbutikk måtte vi passe på å ikke oppbevare friske blomsterbuketter i samme kjølerom som frukten - da visnet de nemlig mye fortere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #15 Del Skrevet 10. mars 2011 Hvor pleier dere oppbevare potetene forresten? Jeg oppbevarer dem i kjellerboden. Der nede er det 8-10 grader året rundt, og svært lite lys. Oppe i leiligheten er det ingen egnet plass, kanskje bortsett fra grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humleblomst Skrevet 10. mars 2011 #16 Del Skrevet 10. mars 2011 Jeg oppbevarer hovedsakelig poteter i grønnsaksskuffen her jeg bor nå. Ellers er en litt "rå" kjellerbod det ideelle, men det må ihvertfall ikke være vått, da er det bedre om det er for tørt. Har selv opplevd at det viste seg å renne vann inn i kjelleren der potetene mine bodde, noe så ekkelt og slimete har jeg verken sett før eller siden! Og jeg har aldri noen sinne vært så glad for å være leieboer som da jeg bodde der heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 10. mars 2011 #17 Del Skrevet 10. mars 2011 Har selv opplevd at det viste seg å renne vann inn i kjelleren der potetene mine bodde, noe så ekkelt og slimete har jeg verken sett før eller siden! Vi spiser ikke så mye potet og kjøper dermed stort sett i løsvekt eller de minste posene man finner. Dermed går de i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Ellers har jeg kjøpt sånne svære poser (5 kg, kanskje? Eller 10?) og da har jeg satt dem i skapet under vasken. Funker fint det og, men er nok ikke ideelt for langtidsoppbevaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #18 Del Skrevet 12. mars 2011 IKKE SPIS POTETER DU BLIR FEIT AV INSULIN OG CARBS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 12. mars 2011 #19 Del Skrevet 12. mars 2011 Ikke skriv med caps lock på, da blir du oppfattet som en noe mindre intelligent skrikebøtte. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2011 #20 Del Skrevet 12. mars 2011 OK SORRY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå