Gå til innhold

Trening poengløst uten pulsklokke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har trent mer eller mindre jevnt og trutt de siste 3 årene, mye spinning og timer i sal som zumba, step/styrke, rene styrketimer etc..enkelte instruktører messer om disse pulsklokkene, det samme gjør ei venninne. Jeg har klart meg fint uten så langt, selv om jeg har vært inne på tanken om å kjøpe, men har stadig utsatt det. Kan noen forklare enkelt hvorfor treningen blir mer nyttig av å bruke pulsklokke? For jeg får inntrykk av at det nesten ikke er vits å trene uten. Jeg er litt redd jeg blir "opphengt" i å følge pulsklokka på trening og mister fokuset på selve treninga og konsentrasjonen. Ikke det at jeg ikke kan gjøre to ting samtidig, hehe...men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Så hvorfor blir treninga mer effektiv? Jeg gir alt jeg har når jeg er på trening, men lytter til kroppen selvsagt og justerer opp/ned når jeg kjenner det er naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke trening er meningsløs uten pulsklokke, kroppen har godt av variert fysisk aktivitet. og så lenge du selv øker din egen styrke/ utholdenhet. og har det kjekt, så fortsett med deg. man trenger ikke puls klokke for å få en god trenings økt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke pulsklokke. Dersom man skal trene hele livet så bør man lytte til kroppen og ikke til et måleaparat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pulsklokke kan være nyttig for å finne ut hvor hardt, evt. lite hardt, man trener. Mange kan tendere til å trene for hardt eller for lite intensivt, med en pulsklokke kan man få et nyttig korrektiv.

Skal man få full nytte av den må man på et laboratorium og måle hva som er syreterskelen. Man kan imidlertid ha god nytte av den uten dette også. En makspulstest er langt mer overkommelig enn en laboratorietest av syreterskelen, og det kan være nyttig å vite hvor makspulsen ligger. Allikevel hadde jeg god nytte av pulsklokke i flere år før jeg fikk somlet meg til å teste makspulsen.

Om man blir opphengt i pulsklokka eller bruker den som et nyttig suplement er opptil deg selv, hvis du er innstilt på at den bare skal være et suplement tror jeg du skal klare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjøres en makspulstest? Kan man gjøre det på egenhånd, eller bør man dra noe sted og få gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en av flere oppskrifter på å oppnå makspuls:

Tredemølle:

• Oppvarming

• Løp 3 minutter med relativt høy intensitet

• Aktiv pause på rundt 2 minutter

• Ny intervall. Løp først 2 ½ minutt med samme intensitet som på første drag, øk deretter til maksimal intensitet og hold dette tempoet så lenge du klarer.

• Mål hjertefrekvensen med en gang du stopper.

Det kan være lurt å gjøre med hjelp av en PT, vanskelig å pushe seg selv til det maksimale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En pulsklokke kan være nyttig for å finne ut hvor hardt, evt. lite hardt, man trener. Mange kan tendere til å trene for hardt eller for lite intensivt, med en pulsklokke kan man få et nyttig korrektiv.

Skal man få full nytte av den må man på et laboratorium og måle hva som er syreterskelen. Man kan imidlertid ha god nytte av den uten dette også. En makspulstest er langt mer overkommelig enn en laboratorietest av syreterskelen, og det kan være nyttig å vite hvor makspulsen ligger. Allikevel hadde jeg god nytte av pulsklokke i flere år før jeg fikk somlet meg til å teste makspulsen.

Om man blir opphengt i pulsklokka eller bruker den som et nyttig suplement er opptil deg selv, hvis du er innstilt på at den bare skal være et suplement tror jeg du skal klare det. :)

Litt offtopic, men hvordan måler de syreterskel for syklister? Sykler man på en spinningsykkel og tar blodprøver underveis?

Har egentlig sett for meg at man kunne lære seg syreterskelen ved å bruke pulsklokken til å se hvor man ligger og føle etter om det er syre på vei i beina. Men det blir vel fryktelig unøyaktig.

Ontopic:

Du må ikke bruke pulsklokke for å trene i riktig intensitet, men det forutsetter at du klarer å justere utifra hvordan du føler deg.

Opplevd intensitet varier fra dag til dag og vil ikke alltid være på samme puls. Man kan bruke noe som kalles Borgs RPE skala. Den baserer seg på opplevd intensitet, og ganske grei å sette seg inn i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Vilje* :)

Min pulsklokke og jeg er nemlig ikke enig om hva som er anstrengende, så skulle gjerne fått sjekket om makspuls er en del høyere enn det alder og kjønn tilsier.

- noe jeg snart har surret om i alle tråder her inne, nå skal jeg snart holde kjeft :fnise:

Endret av Klips
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls kan variere mye fra person til person, så jeg hadde absolutt tatt en makspulstest for å sjekke. En del SATS sentre arrangerer makspulstester innimellom, både på spinning og mølle. Bare til å melde seg opp til "prøvetime" hvis du ikke er medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er syreterskel i praksis? Er det den høyeste pulsen du kan ligge på over tid uten å bli tung i beina?

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent mer eller mindre jevnt og trutt de siste 3 årene, mye spinning og timer i sal som zumba, step/styrke, rene styrketimer etc..enkelte instruktører messer om disse pulsklokkene, det samme gjør ei venninne. Jeg har klart meg fint uten så langt, selv om jeg har vært inne på tanken om å kjøpe, men har stadig utsatt det. Kan noen forklare enkelt hvorfor treningen blir mer nyttig av å bruke pulsklokke? For jeg får inntrykk av at det nesten ikke er vits å trene uten. Jeg er litt redd jeg blir "opphengt" i å følge pulsklokka på trening og mister fokuset på selve treninga og konsentrasjonen. Ikke det at jeg ikke kan gjøre to ting samtidig, hehe...men dere skjønner sikkert hva jeg mener.

Så hvorfor blir treninga mer effektiv? Jeg gir alt jeg har når jeg er på trening, men lytter til kroppen selvsagt og justerer opp/ned når jeg kjenner det er naturlig.

Jeg tror det er helt feil å gi alt på hver trening, og gjetter at full guffe på en av tre treninger pr uke er smart. Minst en av treningene bør gå skikkelig rolig, og vare ganske lenge, og så tror jeg at en av treningene bør være leken og lett, med rolig aktivitet, og litt ekstra action etter eget humør.

Poenget med pulsklokke er vel at den kan fortelle deg at du skal roe ned litt ekstra på den rolige, lange treningsturen. Den kan også ha en viss underholdningseffekt, det kan være morsomt å se at du greier høyere hastighet på samme puls som du var seinere på for en tid siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makspuls kan variere mye fra person til person, så jeg hadde absolutt tatt en makspulstest for å sjekke. En del SATS sentre arrangerer makspulstester innimellom, både på spinning og mølle. Bare til å melde seg opp til "prøvetime" hvis du ikke er medlem.

Varm opp skikkelig. Gi deretter full guffe i en skikkelig oppoverbakke. Ta pulsen i seks sekunder, og gang med ti. Når du tar pulsen teller du fra null. Slik: Null-en to- tre-

Poenget med såpass kort måletid er at pulsen faller ganske fort.

Dettte blir ikke superpresist, men du får iallfall en pekepinn.

Trolig mer presist med pulsklokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er helt feil å gi alt på hver trening, og gjetter at full guffe på en av tre treninger pr uke er smart. Minst en av treningene bør gå skikkelig rolig, og vare ganske lenge, og så tror jeg at en av treningene bør være leken og lett, med rolig aktivitet, og litt ekstra action etter eget humør.

Poenget med pulsklokke er vel at den kan fortelle deg at du skal roe ned litt ekstra på den rolige, lange treningsturen. Den kan også ha en viss underholdningseffekt, det kan være morsomt å se at du greier høyere hastighet på samme puls som du var seinere på for en tid siden.

Jeg er enig. Utholdenhetsutøvere på toppnivå trener mellom 80-90% av øktene sine som langkjøring.

Resten går med til skadeforebygging, styrke, intervall osv.

I tillegg er det veldig viktig å huske at når man kommer opp på et nivå, så må du endre noe i treningen for å komme videre. Derfor kan det være gunstig å periodisere treningen. For skiløpere osv er jo det greit. Sesongen er om vinteren, sommeren brukes derfor til mer annen trening enn skigåing.

På samme måte bør selv mosjonister trene andre ting i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt offtopic, men hvordan måler de syreterskel for syklister? Sykler man på en spinningsykkel og tar blodprøver underveis?

Man sitter på en ergometersykkel med jevnt økende belastning, så tas det blodprøver i fingeren veldig ofte der man sjekker syrenivået. Man måler da ikke melkesyre, som er en substans som umiddelbart etter at den dannes går over til laktat og frie H+ ioner. Hvis jeg ikke husker feil fra naturfagen på videregående så er det mengden H+ ioner som avgjør om noe er surt.

De fulle detaljene kjenner jeg ikke, men på et eller annet vis finner man den intensiteten der man produserer like mye syre som kroppen klarer å kvitte seg med. Over denne terskelen vil man stivne i løpet av kortere eller lengre tid, avhengig av hvor høyt over terskelen man er

Har egentlig sett for meg at man kunne lære seg syreterskelen ved å bruke pulsklokken til å se hvor man ligger og føle etter om det er syre på vei i beina. Men det blir vel fryktelig unøyaktig.

Man kan få en ganske god idé om hvor syreterskelen er på denne måten, men man vil få et mer nøyaktig svar i laboratorium.

Det er også riktig at opplevd intensitet kan være forskjellig fra dag til dag selv om pulsen er den samme. Det avhenger blant annet av temperaturen, luftfuktigheten, dagsform osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varm opp skikkelig. Gi deretter full guffe i en skikkelig oppoverbakke. Ta pulsen i seks sekunder, og gang med ti. Når du tar pulsen teller du fra null. Slik: Null-en to- tre-

Poenget med såpass kort måletid er at pulsen faller ganske fort.

Dettte blir ikke superpresist, men du får iallfall en pekepinn.

Trolig mer presist med pulsklokke.

Det er viktig å begynne i oppvarmingstempo og så skru tempoet langsomt oppover. Jeg tok en gang en makspulstest på spinningsykkel, der brukte vi 20 minutter på oppvarming, der vi kjørte 5-6 minutter over syreterskel. Så roet vi tempoet til pusten og kroppen kjentes greie ut, så skrudde vi tempoet langsomt opp i løpet av 10 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fulle detaljene kjenner jeg ikke, men på et eller annet vis finner man den intensiteten der man produserer like mye syre som kroppen klarer å kvitte seg med. Over denne terskelen vil man stivne i løpet av kortere eller lengre tid, avhengig av hvor høyt over terskelen man er

Lance, det hender jeg går skiturer på litt over timen der jeg kjenner at det butter litt i oppoverbakker, så slakker jeg litt på farten, og føler meg fort fin igjen. Når jeg går slik har jeg krefter til god fart hele runden, og det gå faktisk fortere enn om jeg gir på litt mer fra starten, og begynner å slite fælt halvveis.

Disse raske turene , som er lett match- høres det ut som om de foregår omtrent på syreterskel eller rett under?

De som konkurrerer mer enn en time, ligger de å koser seg på dette nivået i store deler av konkurransen, eller tar de i mer, og har det veldig vondt veldig lenge?

Trening på syreterskel, slik jeg tror det er , er mye mer intensivt enn rolig langkjøring, betyr det at man ikke bør gjøre det mer enn en gang i uka?

Rolig langkjøring er veldig vanskelig å få til, fordi man blir fristet til å ta i betydelig mer- og det er vel her pulsklokka kommer inn som ett bremsehjelpemiddel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir alt jeg har når jeg er på trening, men lytter til kroppen selvsagt og justerer opp/ned når jeg kjenner det er naturlig.

Denne naturlig-justeringa- kan det være en justering som balanserer omtrent på syreterskelen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sitter på en ergometersykkel med jevnt økende belastning, så tas det blodprøver i fingeren veldig ofte der man sjekker syrenivået. Man måler da ikke melkesyre, som er en substans som umiddelbart etter at den dannes går over til laktat og frie H+ ioner. Hvis jeg ikke husker feil fra naturfagen på videregående så er det mengden H+ ioner som avgjør om noe er surt.

Man kan få en ganske god idé om hvor syreterskelen er på denne måten, men man vil få et mer nøyaktig svar i laboratorium.

Det er også riktig at opplevd intensitet kan være forskjellig fra dag til dag selv om pulsen er den samme. Det avhenger blant annet av temperaturen, luftfuktigheten, dagsform osv.

Jeg leste litt mer om måling og spurte litt rundt. Det viser seg at det man får målt på sykkel i lab relaterer til uttak i watt. På puls vil det visstnok alltid være unøyktig fordi pulsen "lagger" litt.

Siden jeg ikke gidder å bruke så mye penger det koster for en watt-måler, så får jeg heller nøye meg med noe tester jeg fant på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange forskjellige meninger om intensitet på treninger. Jeg googlet "syreterskel" og endte opp på terrengsykkel.no

Det var en som påsto at trening litt under syreterskel (eller var det halvhard trening) hele tida ble hverken fugl eller fisk, mer lapskaus, mens en annen sa det var helt greit å trene halvhardt og ta seg ut litt for de som trente et par , tre ganger i uka, fordi da rekker man uansett å bli restituert til neste tur.

Ting kan tyde på at det med intensitet ikke er veldig kritisk for de som trener tre ganger i uka? Kanskje det lureste er å gjøre det man føler er moro?

Jeg har forresten observert at en kamerat som går veldig mye veldig rolig, har hatt enorm framgang, og når jeg er på veldig rolig tur med han, så sliter jeg som ett dyr med å følge. Han går gjerne veldig rolige skiturer, men synes oppoverbakker er så kjedelige at han spurter opp for å bli fort ferdig med dem. Det blir på en måte rolig langkjøring , iblandet fartslek.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...