Gå til innhold

Skilpadde i dyrebutikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en dyrebutikk lov til å selge skilpadder, dersom de kun selger til folk med tilatelse (vet dette ikke kan sjekkes av mattilsynet), uten tilatelse selv? Evt ha bare til "pynt" i akvarium?

Så to skilpadder i en dyrebutik i dag. Fiskene og skilpaddene hadde det kjempebra så det ut som, rent og fint vann, i god form, veldig god plass osv. Spurte om hvor mye skilpaddene kostet, og fikk til svar at de kun kunne selges til meg dersom jeg hadde tilatelse fra mattilsynet. Men lurer rett og slett å om DE har lov til å ha dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor ellers skal man kunne få tak i skillepadder om ikke dyrebutikken har de?

Tviler på at en dyrebutikk ville satt hele butikken på spill ved å ta inn et dyr uten tillatelse fra mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lekebutikken :ninja: :gjeiper:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra bekjente eller venner av venner osv.. Har man ikke tillatelse til å eie skilpadde, så er det jo ikke lov å kjøpe de på vanlig måte heller. Dermed må man gå litt "bak teppet" og kjøpe ulovlig.

Jeg har skilpadde, har ikke tillatelse men fikk de i gave fra en bekjent av meg som tilfeldigvis kom over noen som skulle kvitte seg med den.

Eller så er det mange som kjøper fra Sverige og smugler de inn. Mulighetene er mange ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bekjente eller venner av venner osv.. Har man ikke tillatelse til å eie skilpadde, så er det jo ikke lov å kjøpe de på vanlig måte heller. Dermed må man gå litt "bak teppet" og kjøpe ulovlig.

Jeg har skilpadde, har ikke tillatelse men fikk de i gave fra en bekjent av meg som tilfeldigvis kom over noen som skulle kvitte seg med den.

Eller så er det mange som kjøper fra Sverige og smugler de inn. Mulighetene er mange ;)

Såklart, jeg vet jo om de muligheten, men om man har lov til å ha skillepadder vil man jo gjerne også kjøpe de lovlig tenker nå jeg da. Evt fra utlandet.

Har selv flere venner med både slanger, øgler, skorpioner og skilepadder, så veit godt hvordan man skaffer det om man ikke har lov til å ha det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hvordan det er nå. Men før var det sånn att da man fikk godkjent søknad av matilsynet, så fikk man tilbud om å kjøpe skilpadder som er blitt beslaglagt av tollen, som kommer ulovlig inn. Disse ble sendt til Kristiansand dyrepark, så får de med tillatelse kjøpt billig fra de.

Men hvordan det er nå vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

NEI BUTIKKEN HAR IKKE LOV TIL DETTE!

For å holde skilpadde må man søke om dette til Mattilsynet FØR man får tak i skilpadden.

Det er er bare Russisk og Gresk LANDskilpadde som er tillatt å holde i Norge.

Begrunnelsen for søknaden må være resultat fra blodprøver med allergi mot pels og fjær, så alle andre normale husdyr man får kjøpt i Norge er utelukket.

Du kan hilse dyrebutikken og si at om de selger skilpaddene kan de vinke farvell til lisensen sin.

Vil du vite mer om hvordan alt ansvaret bak å holde og eie reptiler så er reptilfreaks.no stedet. Reptiler krever MYE mer enn siklende bikkjer og kjedlige katter.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men for å svare deg (som jeg ser at jeg overhodet ikke har gjort) så er svaret NEI, dyrebutikken har IKKE lov til å ha disse skilpaddene heller. Kun dyreparker i Norge kan ved lov holde sumpskilpadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være dyrebutikken hadde de på ferie der?

Endret av Skravlebøtta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var det tillatt, kan hende Mattilsynet ikke gir nye tillatelser til annet enn landskilpaddetypene som nevnes nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke akkurat tipse mattilsynet om disse skilpaddene. Da blir de hentet inn og blir garantert avlivet. Men du kan jo si i fra til dyrebutikken, så kanskje de finner nye eiere som har lov til å ha disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...