Gå til innhold

Ragdoll-katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er bare litt nysgjerrig, hvorfor skal du ha rasekatt? :) Det finnes mange hjemløse blandingspuser som ganske sannsynlig hadde trivst på en gård. Jeg kan forøvrig ingenting om ragdoll :P

Samme med hunder og alle andre dyr. Dessverre (for noen) foretrekker jeg å støtte oppdrettere som gjør et godt avlsarbeid og mer eller mindre vite hva jeg går til, og ha mulighet til å velge mtp gemytt, helse osv. Være seg hunder, katter eller smådyr.

Om flere kunne støtte gode oppdrettere og boikotte blandingskull og salg av dyr over disk, hadde det jo vært enkelt, men slik er det ikke idag.

Har hatt en del omplasseringsdyr, ikke katter, men hund og smådyr, bare så det er sagt også :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også en omplasseringskatt jeg fikk da den var ett år, eieren hadde barn som ikke var snille med den. Snakk om å gi opp barna sine / være ett godt eksempel...

Skrevet

Ok, var bare hvilke grunner du (TS) hadde jeg lurte på :) Vi har blandingskatter, med veldig bra gemytt men en rasehund, fordi det faktisk ikke var noen hunder inne på omplasseringssenter i nærheten og vi var nødt til å være sikret en hund av medium størrelse grunnet plassbehovet de større har :) Ooog foreldrene mine ville ikke kjøre tvers om landet for å finne omplasseringshund :P Lykke til med ragdoll-kjøp da :)

• Liker 2
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg har hatt blandingskatter tidligere og syntes de var verdens vakreste skapninger, så jeg synes de er like verdifulle som rasekatter. Men jeg har alltid drømt om å få meg en ragdoll da de er virkelig nydelige katter både av utseende og av gemytt. Jeg planlegger å få meg en til katt etterhvert og da blir det en blandingskatt.

Og jeg skriver under på at ragdolls er litt "dumsnille" og naive, og dermed passer best å ha inne eller ute i luftegård/bånd. De er ikke akkurat noen slåsskjemper og vil gladelig følge etter fremmedfolk hjem. Ikke særlig praktisk :gjeiper:

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en pus som er adoptert fra Dyrebeskyttelsen i Bergen, hun er verdens skjønneste lille vesen, men jeg på grunn av henne skjønner jeg litt det med å kjøpe en ren-raset kattunge. Tigerlilly vil nemlig ikke tas på... Hun leker, tigger mat av meg og sover i merkelige posisjoner over hele leiligheten. Vi har hatt henne i snart 3 år og jeg får ikke engang ta henne litt på halen. Hun er nok litt skadet på sinnet...

Nå er det fordeler og ulemper med nesten alle raser og katter. Blandingskatter er ofte friskere^_^

Gjest Applecore
Skrevet

Vi hadde en ragdoll da jeg var mindre - vi fikk ham gratis av noen som ikke visste at han var en rasekatt og som ble allergiske.

Vi visste faktisk ikke hva slags rase det var vi heller, før vi fikk vite det av en dame som drev med katteoppdrett.

Katten var kastrert og fikk være ute så mye han ville, han ble en skikkelig god jeger og gatas sjef (han var vennlig og leken mot de andre kattene, men såpass stor og sterk at han ikke lot seg herse med).

Han var skikkelig kosete, men veldig sta og "kranglet" mye med mamma; når han f.eks hoppet opp på spisebordet og mamma løftet ham ned med et strengt "nei!", så slang katten et "maju!!" tilbake og hoppet opp på bordet igjen med et hånlig blikk :fnise:

Vi ga ham til noen venner av oss på landet da vi flyttet inn i en liten blokkleilighet, og han lever fortsatt - 15 år gammel :rodmer:

Skrevet

Jeg trodde dette var snakk om en ragdoll dukke katt og ikke en ekte katt. :fnise: Visste ikke det var en rasekatt. Da har jeg laert noe nytt i dag. :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

hi hi, de oppfører seg skikkelig som en filledukke når de blir løftet på da :rodmer:

Innekatter lever forresten statistisk sett lenger ender utekatter uansett blanding eller ren raset- de er jo utsatt for mindre fare... :tongue:

Endret av bobbi
Skrevet

Visste jeg ikke noe om. Sikkert en fin rase ogsá. Hadde bare ikke hórt om den fór ná. :)

Skrevet

Har en Ragdoll som er utekatt, eller rettere sagt ut-inn-ut-inn-katt. Den var veldig naiv og godtroende i begynnelsen. Den la seg f.eks til å slappe av i veibanen og flyttet seg ikke for bilene. Det kan være farlig så det er best å være ute sammen med katten den første tiden før den har lært å passe seg. Min katt har etterhvert lært å passe seg for trafikk og farlige ting, og den liker godt å være ute. Pelsen er ganske lettstelt.

Gjest Blubberella
Skrevet

Han var skikkelig kosete, men veldig sta og "kranglet" mye med mamma; når han f.eks hoppet opp på spisebordet og mamma løftet ham ned med et strengt "nei!", så slang katten et "maju!!" tilbake og hoppet opp på bordet igjen med et hånlig blikk :fnise:

Dette kjenner jeg veldig godt igjen! Min er sta som bare det. Han lar det nesten gå sport i å hoppe opp på bord og andre steder han vet han ikke får lov. Noen ganger sitter han i sofaen eller i en lenestol, ser han på oss med et trassig blikk og strekker poten saaaakte mot bordet... :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Merker at min også har en vilje av stål.... vil han ha kos NÅ så skal det helst skje på sekundet :fnise: Han har også utviklet en smule usunn interesse for noen av stueplantene, men tror jeg har fått satt de fleste i sikkerhet nå :)

Lurte på en ting da; bruker deres Ragdoll å få litt sånn brun-aktig tørt "snørr" i nesa? Har ikke hatt katt med rosa snute før, så har aldri sett det på den måten før. Spurte dyrlegen om det når vi var å fikk han vaksinert, hun sa det var vanlig, men jeg lurer bare på om deres også har det? Tar det bort med q-tips og litt vann så det gjør jo ikke noe... er bare nysgjerrig ;)

Gjest Blubberella
Skrevet

Min ragdollgutt har nå lært seg å åpne dører... Jeg er faktisk litt imponert! :fnise:

Skrevet

Min ragdollgutt har nå lært seg å åpne dører... Jeg er faktisk litt imponert! :fnise:

Ha ha ha - Imponert :fnise: Min lille gutt sliter fortsatt med å få opp de dørene som går innover også han, enda han bare kan dytte på. Sitter ei stund og "plukker", før han plutselig får opp stor nok åpning til å komme seg inn :fnise:

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hva forer dere andre kattene deres med? Min skal egentlig enda ha kattunge for ( han er ca 6 mnd.Gir han godt kvalitetsfor...men han vil bare spise voksenforet til "storebroren" sin ( dette er jo også kvalitetsfor, men for voksne katter)...dette har han gjort en stund, men i går og i dag har han vært så løs i magen sin stakkars :frown:

Tenkte å kjøpe sånn mage regulerende pulver til han i morgen, å legge på våtforet..men lurer på om noen har lignenede erfaringer eller noen tips om hvordan man unngår dette? :blomst: Er ikke så lett å gi den mat hver for seg nå på vinteren, da den eldste stort sett er inne hele tiden den også :sjenert:

Endret av bobbi
Skrevet

Det er ikke så uvanlig at kattunger har bløt mage.

Den ene min fikk bløt mage av å få våtfor av alle ting. Forsøkte forskjellige merker.

Her får de RC kitten, og RC hair and skin.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Besteforeldrene mine har tre ragdolls, de har bygget luftegård med inngang til huset, i hagen. Det er superkjekt, da er de liksom både inne og utekatter og inngjeringen er stor nok til at de kan bruke den som hundegård også, smart greie med masse pinner og kvister og klatregreier og trygget med stor plass :)

• Liker 1
Skrevet

Det enkte vi også å lage, med en gang vi flytter til en annen plass :) Det er skikkelig lurt, både vi og pus gleder oss :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...