Gå til innhold

Ragdoll-katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Passende for førstegangs-katteeier?

Skrevet

Ja, hvis du synes at litt pelsstell er greit.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du synes at litt pelsstell er greit.

Rasen virker veldig medgjørlig, så forhåpentligvis går det greit. Jeg har ingenting imot pelsstell. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen dum start med ragdoll + at de er jo kjempesøte :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Jepp ragdolls er fine :) men ja, det er pelsstell!

• 8 måneder senere...
Skrevet

Vi har fått oss en Ragdoll, den er nydelig. Synes ikke som det virker som det er så forferdelig mye pelsstell med den foreløpig da...han er kjempeflink til å stelle pelsen sin selv :) Har en børste i beredskap, så skal snart begynne å venne han til å børstes :) Må jo bare legge til at å se han inni de små blå øynene hans gjør meg helt varm i hjertet, for en nydelig liten katt :rodmer: Tror den passer fint som første gangs katt (jeg har hatt katt hele livet), men vær forberedt på at den trenger mye oppmerksomhet og sier høylytt ifra hvis den ikke får det den vil ha, noe som er veldig typisk for rasen. Vår lille liker å sitte på skuldra når jeg gjør ting rundt om i huset, og vil helst følge med på alt som skjer. En veldig sosial katt hvis man er ute etter selskap :)

Gjest Blubberella
Skrevet

Skriver under på Bobbis innlegg!

Foreløpig har jeg hatt svært lite pelsstell med min ragdollgutt. Pelsen er silkeaktig og tover seg ikke. I tillegg er katten flink til å stelle pelsen sin selv.

Og ragdolls er ekstremt sosiale! Min pelsdott følger etter oss overalt og mjaueprater i ett sett. Han vil gjerne være med på alt vi gjør og liker å få sitte litt høyt og holde oversikten. Og så liker han nesten alle han treffer og hopper opp i fanget til alle som kommer på besøk. En skikkelig kosepus!

TS: hvis du har tid og overskudd til en utpreget sosial og selskapssyk katt, er en ragdoll et godt førstekattvalg! De er generelt medgjørlige katter med veldig godt gemytt, og tolererer også barn og andre dyr godt. De er noen sjarmører av dimensjoner... :rodmer:

Skrevet

Ja det glemte jeg å si, at våres Ragdoll har også en helt utrolig silkemyk pels....helt glatt og det er ikke antydning til at den tover seg på han heller. Han er også kjempe sosial,i motsetning til mange andre katter, han hopper også rett i fanget til alle som kommer på besøk - nydelig rase, han er så søt :rodmer:

Skrevet

Har ikke personlig erfaring med ragdoll selv, men har hørt fra andre eiere at de passer best som innekatter. Da personligheten deres er (misforstå meg rett) godtroende og litt naive, slik at de lett kan følge etter andre mennesker.

Skrevet

Det er akkurat det de gjør, skumle greier - godtroende rase ;)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ragdoll er oversatt filledukke og katten er avlet frem for å være en slags filledukke med puls. Så ja de er litt godtroende og naive :fnise: De skal tåle å bli løfta og bært på og kosa mye med. Derfor tror jeg også at dette er en super førstegangs katt for innekos.

Og det hjelper jo godt på at de er så utrolig vakre også :rodmer:

Skrevet

Ragdoll er oversatt filledukke og katten er avlet frem for å være en slags filledukke med puls. Så ja de er litt godtroende og naive :fnise: De skal tåle å bli løfta og bært på og kosa mye med. Derfor tror jeg også at dette er en super førstegangs katt for innekos.

Og det hjelper jo godt på at de er så utrolig vakre også :rodmer:

Det stemmer det, våres lille gull elsker å bli båret rundt som en liten baby å se hva som skjer :rodmer:

Skrevet

Jeg lurte tidligere på, i en annen tråd, hvilke raser dere som har innekatter har, og evt om noen har rasekatter ute. Ragdoll er den rasen jeg kunne ha tenkt med når jeg flytter litt sånn landlig til og har plass til puseklatter sammen med alle hundene og smådyrene.

Syns de er veldig flotte :)

Skrevet

Har 3 ragdoll. De steller pelsen sin selv, men kan være greit å kamme de når de røyter. (de røyter lite, men de har sin periode om våren som alle katter med pels.)

Passer helt klart best som innekatter. Ragdoll er en veldig selskapssyk katt, derfor er det best med to. Da holder de hverandre i aktivitet. Å ha en innekatt helt alene krever en del av deg som eier, jeg hadde kun en katt først. Jeg er helt sikker på at den har bedre livskvalitet med en kattevenn (eller to ;) ) sammen med seg når jeg er på jobb.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ville helt klart ha hatt mer enn en pus om de er innepuser.

Hva er gjennomsnittsprisen på en ragdoll i dag?

Noen tips til gode oppdrettere som er verdt å sjekke ut?

Endret av mysticmoo
Annonse
Skrevet (endret)

De koster som regel ca 5000-8000( varierer fra hver enkelt oppdretter) hvis du skal ha den kun som selskapskatt, men absolutt verdt pengene :)

Endret av bobbi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er bare litt nysgjerrig, hvorfor skal du ha rasekatt? :) Det finnes mange hjemløse blandingspuser som ganske sannsynlig hadde trivst på en gård. Jeg kan forøvrig ingenting om ragdoll :P

Skrevet (endret)

Det er jo ofte av samme grunn som folk vil ha "rasehund", men det er det ingen som reagerer på....? Gemyttet er jo mye mer forutsigbart, og man kan velg en katt som passer til sin egen livsstil og behov. Det finnes jo også mange hjemløse hunder som vil trives på gårder, men disse er jo også i overflod...folk kjøper helst sine egne. Og i vårt tilfelle har vi hatt en katt ( huskatt ) vi fant ute, nesten død av sult. Tok han til oss og hadde han i over 5 år, men han døde dessverre i år. Ettersom vi og har lyst å starte oppdrett med tid og stunder hadde vi lyst på en Ragdoll for sette oss inn i rasen :)

Ps: Vi har forresten en huskatt nå også, men fikk først og fremst Ragdollen også så huskatten skulle få selskap igjen, og vi er nøyaktig like glad i den som i rasekatten. Skiller overhodet ikke på dem, de får den samme fortypen, oppmerksomheten osv :)

Endret av bobbi
Skrevet (endret)

Jeg er bare litt nysgjerrig, hvorfor skal du ha rasekatt? :) Det finnes mange hjemløse blandingspuser som ganske sannsynlig hadde trivst på en gård. Jeg kan forøvrig ingenting om ragdoll :P

Det er stor forskjell på gemytt på katter på samme måte som på hunder.

Når muligheten finnes må man få lov å bestemme selv hva man vil ha i hus. Og spesielt innekatter er det ikke alle katter som passer til.

Mange dyrevernorganisasjoner omplasserer ikke katter til hjem der de ikke får utemuligheter, og det er det en grunn til. Med huskatter er det mye mindre forutsigbarhet på gemytt og behov.

"Hvorfor skal man få egne barn når det er så mange hjemløse som kunne trengt adopsjon ?"

Rasekattmiljøet blir ofte uglesett av de som er på utsiden. Rasekattklubber støtter i stor grad organisasjoner som tar hånd om løskatter med både penger, for, standplass hvor de kan selge ting på utstillinger mm. Og er minst like interessert i å fremme kattens status som levende verdifullt vesen.

Huskatter kan også registreres og gå på utstilling. I min klubb ble det nå i sommer kåret beste katt i klubben som var til stede på utstillingen. Og dette var en vakker huskatt.

Huskattene konkurerer også seg i mellom. Vinneren på forrige utstilling var en kattunge som ble levert inn til avliving da den var 4 uker gammel. En rasekattopdretter tok den til seg og lot den vokse opp sammen med sine egne rasekattunger.

Tror over halvparten av de som eier rasekatter, eier også en huskatt eller flere. Huskatter er like verdifulle som hvilken som helst rasekatt, man blir like glad i de! Men folk skal ha retten til å velge uten å ha dårlig samvittighet.

Eiere av rasekatter har MINST like stor respekt for disse dyrene. Alle katter skulle kostet penger. Folk tar generelt bedre bare på ting de har måttet betale penger for.

I kattungesesongen finnes det de som tar imot en gratis kattunge, tar den med seg på ferie. Og når de skal hjem har katten "stukket av" i følge mor eller far. Som kansje aldri har hatt katt før, og fortsatt lever i den gammeldagse troen om at katter klarer seg godt ute på egen hånd ved å "jakte mus"... (Ja, enkelte er så blåste i toppen).

Det er mer sansynlig at folk setter seg inn i hva de får, hvis det koster dem 5000,-

Det er selvfølgelig MANGE gratis kattunger som får gode hjem, og mye kjærlighet. Men det er ett faktum at det er langt fra alle som burde hatt dyr...

Ett eksempel er alle de som som ukritisk lar katten som få kull på kull fordi "kattunger er så søte". Uten å tenke på at dette er slitsom for kattemor, og tenke på hvor disse kattene havner. I fife som er det det forbundet som er disidert størst i norge får man f.eks ikke registrere mer enn 3 kull per hunkatt over en periode på 2 år. Og de får gjerne kun ett par kull før de lever resten av livet som kosekatt.

Rasekatt i norge / europa kan ikke sammenlignes med "kittymills" man hører skrekkhistorier om i andre deler av verden. Hvor det bare pøses på for profitt.

Rett katt til rett hjem!

"A home without a cat is just a house"

"Vi måtte omplassere ungen, katten var allergisk"

Endret av Tulling
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...