nella123 Skrevet 9. mars 2011 #1 Skrevet 9. mars 2011 Var veldig i tvil om hvor jeg skulle plassere denne, men her er saken: Alle vinduene i leiligheten vi leier skal bli byttet ut (8 vinduer pluss verandadør), og vi har fått beskjed av huseier at vi kan vente oss en reduksjon i husleien den måneden de holder på med arbeidet. I dag fikk vi beskjed fra en av snekkerne at vi burde reise bort de dagene arbeidet pågår (vi ble forespeilet 3-4 dager) for å slippe bråk og støv. Vi har dog ingen mulighet til å reise bort de dagene, da må vi i så fall sove i telt i hagen. Hvor stor reduksjon i leien burde vi "kreve"? Leien vår er på 8000, og som sagt vil arbeidet ta 3-4 dager (i utgangspunktet). Takknemlig for alle innspill!
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2011 #2 Skrevet 9. mars 2011 Er ikke det vanlige å kreve reduksjon for de dagene leiligheten er "ubeboelig"? Altså 4/30*8000= 1066 kroner. Så får dere evt. øke om det tar lenger tid.
Gjest strykebrett Skrevet 9. mars 2011 #3 Skrevet 9. mars 2011 Jeg veit ikke hva som er vanlig hvis dere må ut, men ei jeg kjenner fikk i alle fall 500 i avslag på en leie på 4000 fordi komfyren hennes ble ødelagt og det tok over en uke før den ble reparert. Det er jo vesentlig mindre ulempe å være uten komfyr i en uke enn at dere må flytte ut egentlig. Men det spørs jo da, om dere må flytte ut eller bare bør..
nella123 Skrevet 9. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2011 Er ikke det vanlige å kreve reduksjon for de dagene leiligheten er "ubeboelig"? Altså 4/30*8000= 1066 kroner. Så får dere evt. øke om det tar lenger tid. Det var det jeg trodde og regnet med, greit å få det bekreftet fra andre også! Jeg veit ikke hva som er vanlig hvis dere må ut, men ei jeg kjenner fikk i alle fall 500 i avslag på en leie på 4000 fordi komfyren hennes ble ødelagt og det tok over en uke før den ble reparert. Det er jo vesentlig mindre ulempe å være uten komfyr i en uke enn at dere må flytte ut egentlig. Men det spørs jo da, om dere må flytte ut eller bare bør.. Vi måtte ikke flytte ut, men det spørs jo hvor levelig det blir her imens arbeidet pågår.. Men vi har jo egentlig ikke noe valg, vi har ingen annen plass å være de dagene så jeg mener jo at huseier må ta litt hensyn til det og.. Det er jo tross alt vi som bor her, ikke hun. Men reduksjon skulle vi få uansett om vi flytter ut eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Det var det jeg trodde og regnet med, greit å få det bekreftet fra andre også! Vi måtte ikke flytte ut, men det spørs jo hvor levelig det blir her imens arbeidet pågår.. Men vi har jo egentlig ikke noe valg, vi har ingen annen plass å være de dagene så jeg mener jo at huseier må ta litt hensyn til det og.. Det er jo tross alt vi som bor her, ikke hun. Men reduksjon skulle vi få uansett om vi flytter ut eller ikke. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal måtte flytte, jeg. Jeg byttet vinduer selv for et år siden, og det støver selvsagt, men man dekker bare møblene, og det må man jo gjøre uansett. Samme med å vaske etterpå, dere slipper vel ikke unna selv om dere bor et annet sted de dagene. Og hva gjelder støy, arbeider de vel bare mellom 07 og 15 eller noe, og da er dere jo stort sett på jobb/skole? Hvis ikke, er det bare å gå ut og finne på noe de tre dagene. Hadde det vært flere uker hadde det vært noe annet, nå er det bare å gå på kino og sånt om kveldene. Mht reduksjon, tenk også på at det sannsynligvis er en standardheving for leiligheten som dere kan tjene på selv (f.eks. bedre isolasjon og dermed lavere strømforbruk).
nella123 Skrevet 10. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 10. mars 2011 Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere skal måtte flytte, jeg. Jeg byttet vinduer selv for et år siden, og det støver selvsagt, men man dekker bare møblene, og det må man jo gjøre uansett. Samme med å vaske etterpå, dere slipper vel ikke unna selv om dere bor et annet sted de dagene. Og hva gjelder støy, arbeider de vel bare mellom 07 og 15 eller noe, og da er dere jo stort sett på jobb/skole? Hvis ikke, er det bare å gå ut og finne på noe de tre dagene. Hadde det vært flere uker hadde det vært noe annet, nå er det bare å gå på kino og sånt om kveldene. Mht reduksjon, tenk også på at det sannsynligvis er en standardheving for leiligheten som dere kan tjene på selv (f.eks. bedre isolasjon og dermed lavere strømforbruk). Du sier jo noe der. Det var snekkeren som anbefalte oss å flytte ut, men det ser ikke ut som at det er mulighet for det, så da får vi bare leve i litt kaos et par dager. Er det noen som vet hvor mange timer av gangen de har lov til å være her og jobbe? Så vi ikke plutselig sitter her med en snekker som jobber til langt utpå kvelden..
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Jeg tror ikke det er noen regler for akkurat det, men jeg har aldri vært borte i en håndverker som jobber lenger enn til tre-fire. Så begynner de gjerne i syv-halv åtte-tiden om morgenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå